• Wh0m75

    Ledsen idag...

    Hej, måste ha råd från någon... Jag och min pojkvän har planer att gifta oss i augusti. Bestämde det ganska sent. Vi vill ha det ganska litet. Jag ringer runt o bokar allt som ska bokas, han skkulle fixa inbjudningar m.m. Idag blev jag bara sååå besviken... Han har inte gjort något ännu, men det jag är mest upprörd över är att han blivit kompis med ett ex på Facebook för bara några dagar sedan. Varför? Känns så trist när jag sitter o planerar o är lycklig å så får jag reda på att han kollar mer efter andra obetydelsefulla saker. Säg vad ni tycker. Jag kan inte bli mer ledsen än vad jag är just nu. Kanske jag överreagerar... Känner mig bara så liten just nu...

  • Svar på tråden Ledsen idag...
  • fryser

    har du frågat honom? varför han blivit kompis med exet? ( det är väl därför det kallas ex)varför inte inbjudninkskorten är gjorda? om han fortfarnde vill att ni gifter er?

  • Wh0m75

    Ja jag frågade honom. Han tyckte väl inte att det betydde nåt, det är ju bara det att han svarat ja på hennes men andra som oxå frågat honom har han inte sagt ja till. Då frågade jag varför han svarat ja på just hennes. Jo, för att hon är trevligare och jag ville vara kompis med henne. Jag svarade att ni har ju inte pratat på många många herrans år, hur kan han då påstå att hon är trevligare än andra som han fått förfråga av och som han dessutom umgås lite mer med. Just nu hatar jag Facebook....

  • scarborough81

    Jag hade själv inte blivit vidare glad, frågan är om man kan kräva att han raderar kontakten eller ej. Jag förstår att det är det du vill. Säg att det betyder mycket för dig om han raderar henne. Se vad han säger då.

  • Wh0m75

    För mig är det så skilda världar, jag tittar på bröllopsklänningar och han tittar på exets foton i FB.
    Han skulle klicka i att han inte ens skulle vara med i FB längre. Svart eller vitt alltså. Han får ha henne kvar... Men kanske inte mig...

  • scarborough81

    Jag tycker du verkligen ska prata ut med han innan du drar förhastade slutsatser. Öppna verkligen ditt hjärta och se till att han gör det samma, fråga honom hur han tycker, be att han är ärlig, det vinner ni båda på, alltså om båda är ärliga mot varandra. Kram

  • Eriane

    Tycker inte det låter som att du litar på din kille. Själv skulle jag aldrig gifta mig med någon jag inte litade på, tillit är ju en av grundstenarna i ett förhållande. Min blivande man är Facebook kompis med massor av ex och det är jag med. Vi har till och med bjudit ett av hans ex på bröllopet och hon kommer innan det fixa mina naglar och göra ögonfransförlängning.

    Kontaktade själv ett av mina ex nyligen. (inte ens vilket som helst utan min första kille) För att be om hjälp till musik och valslektioner.

    Jag skulle som du bli ledsen om han prioriterade Facebook framför det han ska göra till bröllopet dock. Tycker du ska prata med honom om vad han tycker är viktigt. Det kan ju bara vara så att han är mycket på hennes facebook för att dom precis fått kontakt igen (som jag med min gamla kompis från skolan, vi har skrivit varje dag till varann sen hon tog kontakt) Men det kan också vara så att han har kommit på andra tankar angående er relation.

    Det ända du kan göra är att fråga honom, men jag tycker även att du ska kolla på dina egna känslor. Om du inte kan lita på att han älskar dig och bara dig har du kanske hittat fel man och det finns någon annan där ute som förtjänar dig bättre.

  • bobods

    Jag håller helt med scarborough. Du får inte dra förhastade slutsatser! Och att du tolkar detta som att han hellre tittar på foton på sitt ex än gör inbjudningskorten... Tja, det låter verkligen som en förhastad slutsats. ALLA karlar är sega när det gäller framförhållning och planering, de tänker att det inte är bråttom. Min blivande väntar alltid till sista stund med allt, även planering inför bröllopet, men det gör absolut inte att jag inte tror att han vill gifta sig - det är bara så karlar är

    En annan sak - varför är många tjejer så känsliga när det gäller ex??? T.o.m. här på bröllopstorget. Jag menar, det är väl ändå DIG han ska gifta sig med. Litar man på varandra ska man klara av att vara kompis med sina ex. Tycker jag iallafall!


    scarborough81 skrev 2010-04-17 11:51:10 följande:
    Jag tycker du verkligen ska prata ut med han innan du drar förhastade slutsatser. Öppna verkligen ditt hjärta och se till att han gör det samma, fråga honom hur han tycker, be att han är ärlig, det vinner ni båda på, alltså om båda är ärliga mot varandra. Kram
  • Wh0m75

    Tack för alla goda råd.
    Självklart ska jag inte dra några förhastade slutsatser... Är bara ledsen som sagt...
    Han har sårat mig engång förut för längesedan så det är väl därför det blommade upp igen. Tyvärr. Ibland styr man inte ens över sina egna känslor. Tycker bara att det kom väldigt olägligt och tycker att han borde ha tänkt sig för lite.
    Idag blev det bara lite för mycket. Annars bruka jag tåla...
    Jag ska prata med honom. Kram!

  • fryser

    Wh0m75 .. inte konstigt att du reagerar tycker jag.. som alla andra rekomenderar så prata med honom o tala om varför du känner så o att det är jobbigt..
    vi kom in på ex redan från början av förhållandet o bestämmde att ex är ex.. måste inte ha med svartsjuka att göra men oftast när ett par gör slut så har oftast den ena känslor kvar.. härligt att det finns de som kan umgås med exen men vi har valt att starta upp ett nytt liv ihop..
    lycka till..
    kramiiizar

  • anne på grönkulla

    Kommunikation! Kanske betyder det inget - jag är kompis med massor med aparta människor på Facebook, men ni måste kunna parat - både om vad som är ok och inte och om prioriteringarna för era bröllopsplaner!

  • 20AugBruden

    Jag och min blivande man bestämde att vi inte ska ha några ex på FB som vänner.


    Jag tycker att du ska prata med honom om hur ni gemensamt ska göra med den saken och hävdar han bestämt att han vill ha exen som vänner så informerar du honom helt enkelt om att du också kommer lägga till dina ex. Då kanske han förstår. Ibland funkar bara att göra samma sak för att få någon att inse hur det känns.


    Jag tycker också som du att det händer väldigt mycket konstigt på FB


    Sen tror jag att killar kan bli lite handlingsförlamade när det gäller bröllopsplanering! Vilket INTE betyder att de inte vill gifta sig. De behöver bara lite hjälp med att vevas igång liksom! Gör därför en konkret lista på vad ni behöver göra framöver och be honom sedan om att ni går igenom den tillsammans. Fråga om du glömt något. Vilka punkter han kan tänka sig att ta hand om. Min man var också väldigt seg i början, men nu är det fart på honom sen han såg den digra listan! Jag sa till honom att det här kan jag inte göra själv!


    Vi började med att leta festokaler och kyrkor och åkte sen på mysiga utflykter och tittade på dem. Sen sprang vi på stans lyxhotell och kollade in sviterna för vår bröllopsnatt. Det gillade han verkligen! Sen har min man engagerat sig mycket i att ordna en entertainer och fotograf.


    Lycka till nu! Det kommer att ordna sig!


     


    Tusen kramar till dig!


     


     

  • jossankossan

    stackare, förstår hur det känns. du är inte svartsjuk eller jobbig. det är helt normalt. man kan faktiskt vara svartis även om man litar på den andre. så känn ingen skuld utan fråga å berätta hur du känner. men ja..killar är segare med planering. det är nog bara så.

  • lolca

    Min man har sitt ex som vän på FB och det har jag med. Jag ser inget konstigt med det. Både jag och min man har båda gått vidare från tidigare förhållanden och är lyckliga med varandra.

    Men vi är alla olika.

  • Uppsalabrud2010

    Både jag och min blivande är vänner med våra ex på FB och det är väl inget speciellt. man kan ju fortfarande vara vänner. Sedan är ju ett ex ett ex just därför att man inte passar eller kanske helst enkelt tycker bättre om varandra som vänner.
    Bry dig inte om att han pratar med henne! Skulle inte jag ha gjort!

  • Snigel Bee

    Tkr att det där e så svårt för att alla e olika och man vet inte hur just han tänker! Jag tror dock som många här har sagt att det att han inte engagerar sig har nåt me att göra att han inte vill gifta sig med dig! Tror att de flesta inte förstår att man måste planera saker i god tid! Min förstår inte heller! Jag måste säga konkreta saker till honom för att han ska göra det! Typ nu kör vi hit o fixar det, o då hänger han på och gör.

    Tkr inte heller att det att man blir svartsjuk har alltid med dåligt självförtroende att göra. Ibland har den andre gjort saker som gör att man blir extra känslig när det gäller sånt där. Du antydde på det i en av dina inlägg att han hade gjort dig ledsen en gång.

    Sedan så tkr man olika om det är ok eller inte. Man kan också se de såhär....vem e viktigast? Du eller hon? Om detta gör dig verkligen ledsen och du inte vill att d ska ha kontakt så tkr jag att du kan kräva det. Jag har haft liknande saker, även min kille har haft det och vi har prioterat varann.

    Han kanske gillar uppmärksamheten (om han nu får de från henne), han kanske verkligen bara ser henne som en kompis hur som helst så tkr jag att du ska sätta dig ner och prata med honom. Säga vad du verkligen tkr, känner och om du som sagt mår så pass dåligt av det så får han väl skita i henne! Har han klarat sig utan henne i flera år så borde de inte spela någon roll o ta bort henne nu!

    Sånt här kan vara jättesvårt fast de låter "töntigt" för vissa! Kram tjejen!!

  • kaji

    Ett tips för att få honom mer engagerad är att ni gör de planerade sakerna tillsammans och inte delar upp det. Om ni tex. ska ringa och boka ngt så sitt ner tillsammans och gör det, det kan hjälpa honom att känna sig mer delaktig och komma igång och kanske t.o.m. vilja göra några saker själv.

    Min blivande man hatar att planera alltså är detta ingen ljuvlig tid för honom, men det vet jag om. Det är inte så kul för mig heller eftersom vi då har x antal disskusioner om att han ska hjälpa till :)

    Din kille kanske blev vän med sitt ex på FB för att han kände sig trygg med er relation och ville visa upp den.. kanske. KOMMUNIKATION! Lycka till! kram 

  • Ilys2
    bobods skrev 2010-04-17 12:01:08 följande:
     ALLA karlar är sega när det gäller framförhållning och planering, de tänker att det inte är bråttom. Min blivande väntar alltid till sista stund med allt, även planering inför bröllopet, men det gör absolut inte att jag inte tror att han vill gifta sig - det är bara så karlar är
    Haha precis så är det. Sega som tusan. Min är likadan. Har han funderat på upplägget för vårt bröllop så tycker han att han har gjort nog för en dag medan jag ringer runt o bokar, springer i affärer och kollar på internet. Han vill det här precis lika mycket som jag men hans hjärna (precis som de flesta andra mäns) är inte riktigt "wired" som vår.

    Handlar det däremot om att köpa någon ny teknisk pryl så jädrar blir det fart i gubben. :-P


    TS: Förstår hur du känner med men försök att strunta i det med exet och fokusera på att aktivera honom i era planer. En sak är säker de flesta män ser inte alls på sina ex som vi gör och de anser det inte vara en stor sak att ta upp kontakten med dem. Sen håller vi kvinnfolk inte alltid med.

Svar på tråden Ledsen idag...