• lovvydovvy

Emigrera? Frustrerat inlägg...

Såg på ett avsnitt av nakne kocken till frukosten idag och blev lite deppig, var är alla dessa underbara människor till vänner som finns på tv?
    Förstår ju själv att det på tv är rosenrött och fint men när jag varit i Australien och London och träffat syskonens vänner blir jag så avundsjuk för har inte lyckats hitta det samma här hemma i Sverige.
    Var är alla människor som tycker det är roligt att umgås även en tisdagskväll och inte bara fredag och lördag? Som kommer över på en enkel öl utan att det ska planeras en vecka innan? Var är alla människor som drar igång roliga aktiviteter och bjuder in sina vänner och deras bekanta?

Ska jag emigrera eller är det så att jag helt enkelt inte letat tillräckligt noga här hemma i Sverige?

• Svar på tråden Emigrera? Frustrerat inlägg...
  • Kit73

Upp me hakan; de finns här hemma!

Du ska se att de flesta "tinar" och har lättare att aktivera sig i takt med att temperaturen stiger utommhus.
    Sen gäller det ju att själv vara en liten motor i början och bjuda in till en enkel öl eller vad det nu är du vill göra!

I annat fall... kolla med kollegor o grannar de kanske är sugna på en spontan öl eller kaffepaus en tisdagskväll. Ibland är det bara isen som ska brytas!

Lycka till!

• Kirsto

Nu vet jag ju inte hur mycket ni redan försökt, men jag tycker att det är bra att bjuda själv när man får lust att umgås. Vi brukar börja nånstans i telefonlistan och höra av oss på vint och förlust, även om det är en timme till mat. Ofta får vi napp (kanske inte på första försöket men ändå) och det blir alltid trevligt.

• Lyckliga013bruden

Jag och min festis har tänkt på det här också. Så nu har vi börjat bjuda hem folk då och då mitt i veckorna och vi tackar sällan nej när vi blir bortbjudna mitt i veckan. Det är riktigt roligt och städningen, tvättningen, pluggandet, och alla andra saker man tänkte göra finns kvar att göra senare =)

Det finns folk i Sverige som tycker det är kul att ses på en snabb öl på en tisdag, inte många kanske men de finns

• Bride in leather

Jag håller med och undrar också detta.

Varför inte vara spontan liksom?

Och jag tar gärna kaffe,te,whatever mitt i veckan med eller utan sambo o barn.

Helt enkelt vänner där man kan umgås på olika sätt.

• BrideBecks

Det handlar nog mycket om ens invanda mönster. Måndag-fredag är jag så inriktad på jobb, träning, middag, tv och sova. De dagar jag inte tränar efter jobbet är det alltid något annat som måste fixas med hemmet eller liknande. Alltid busy känns det som. Men visst fasen skulle det vara kul med ett break mitt i tvätt, matlagning, städ och fix?? Jag tror det handlar om att man måste tänka i nya banor och börja ta initiativ.
    Vårt mörka täcke som omfamnar oss på vinter gör ju att vi drar oss in i husen. Jag märker själv nu när ljuset kommer tillbaka hur jag blir mer spontan och vill hitta på mer saker med vänner och bekanta. Träffas på en uteservering över en kaffe efter jobbet t ex.

Sen om man jämför med t ex England så finns det ju en pub i varje gatuhörn och det är där man träffas efter jobbet, vilket blir mer spontant. Hur många pubar finns det i gatuhörnen i en medelstor svensk stad? Och i England är det allmänt acceptabelt att gå ut och ta EN öl en vardag medan man i Sverige undrar varför man ska ta en öl, det är ju bara tisdag. Nu menar jag inte att alla ska ut och dricka öl på vardagarna men det kan ju vara kulturskillnader som avgör det sociala sättet att umgås.

• lovvydovvy

Tänkte också på det med pubar i gatuhörnen, tänk om vi kunde ha det så vi med! Går vi ner på närmsta puben här så sitter det på sin höjd någon gubbe där och spelar på jack-vegas...
    Men ni har gett mig lite hopp i alla fall och är det någon i Göteborg eller runt Kungälv som är sugen på en spontan aktivitet nån dag så är det bara att höra av sig :)! Egentligen borde vi ordna en stor fest för alla roliga som hänger här på bröllopstorget, vem är på?

• mct73

lovvydovvy: Känner precis som du och bor i Kungälv. Fest eller spontan aktivitet spelar ingen roll jag är på =).

• Bride in leather

Fest är alltid kul och till GBG tar det ju inte 1000 år:)

• lovvydovvy

Har de inte afterwork med quizz på puben på västra gatan i Kungälv? Fredag nästa vecka kanske?

Alla som är sugna på lite spontanitet ses där?!

Svar på tråden Emigrera? Frustrerat inlägg...