• BlivandeFruPettersson

Underkjol eller inte?

Nu har jag äntligen, äntligen lyckats bestämma mig för en brudklänning: www.shopindream.com/product-6174.html , men då dyker nästa fundering upp: "ska" man ha underkjol? Har inte en aning om det är något som behövs för att klänningen ska sitta bra över huvud taget. Alla tips är välkomna

• Svar på tråden Underkjol eller inte?
  • aikidoaasa

Om du vill ha vidden och fallet på klänningen som det är på bilden ska du ha underkjol, men när kjolen inte är så vid som den här så kan du ändå välja att inte ha den. Det är helt upp till dig.
    Fin klänning.

• ona

Jag kommer inte in på din klänningssida, men kan försöka ge min syn på saken ändå.

Det är en svår fråga. Jag har en Nixaklänning och hade samma frågeställning som du när jag stod i affären med klänningen. Jag tänkte att det är lika bra att köpa, så får jag se hur jag känner på bröllopsdagen för underkjol/inte underkjol. Nu ser det ändå ut att bli underkjol då klänningen blir aningen för lång utan underkjolen.

Det är väl så att man egentligen inte behöver ha en underkjol. Det finns fördelar och nackdelar. Som jag ser det är den största fördelen med underkjol att man inte behöver trampa på klänningen eller vara orolig för att den är i vägen (och för min del slipper jag sy upp klänningen). Nackdel är att man i vissa fall kan "se" underkjolen, i mitt fall för att hela nedre delen av klänningen blir som en klocka som vajar fram och tillbaka när jag går/dansar. Men, jag har en underkjol med två ringar, kanske är därför det blir en viss "klockeffekt". Sedan blir ju fallet på klänningen olika med och utan underkjol, och sdan med olika typer av underkjol.. Det är en djungel. Hoppas jag inte förvirrade dig ännu mer!

• ona

Nu kom jag in på sidan, och wow vilken vacker klänning! Bra val!

• Uppsalabrud2010

Jättefin klänning. Gå till någon butik och testa med underkjol innan du köper! Jag har samma modell på min klänning och den blir för kort fram om jag har underkjol under...

• sigma

Jättefin klänninmg!
    Den främsta anledningen att ha underkjol är att det blir lättare att gå; med den vidden i kjolen finns det ett par lager tyg, tyll osv, som lätt fastnar mellan benen när man går. Underkjolen håller fritt närmast kroppen =)

• 100703 M och B

Vilken läcker klänning!
    Vill du att den ska se ut som på bilden så ska du ha underkjol. :)

• las vegas bruden

Wow, superfin klänning!!

Jag håller med övriga om att du bör ja en underkjol. Jag var också osäker när jag beställdde min via Shopindream, men frågade dem på online supporten. Jag fick ett förslag på modell på underkjol som skulle passa och det blev kanon. Bilder finns i mitt galleri.

• GrodanoJag2010

jätte fin klänning!!
    Jag har valt att köpa en underkjol och sen se när klänningen kommer hur ja vill göra. Finns med ringar eller bara tyll. Jag köpte en med bara tyll.

• 100703 M och B

Apropå Shopindream, tar det lång tid att få klänningen? Är det tullavgift också eller betalar man bara frakt?

• Igia

Som alla egentligen har sagt. Det är en smaksak. Jag hade både en insydd underkjol i from av tyll och sedan en extern underkjol i tyll. Jag ville inte ha som någon säger här ovanför att kjolen skulle pendla fram och tillbaka som en klocka när jag gick, därför valde jag bara tyll. Om du har tyll så får då ändå en massa tyg runt benen och det har en tendens att bli varmt. Om du vill slippa allt tyg så ska du ha en underkjol med ringar. När man har ringar i sin underkjol så kommer den att falla lika hela tiden och bli mer "stel" än om du bara har tyll som är mjukt.

Fråga hur de gör med insydd underkjol. Jag tycker att som det ser ut på bilden att du ska ha med bara tyll för att få ett mjukare fall. Men fråga de vad de rekommenderar. Det är en rätt mysig känsla av alla lager oxå Känns lyxigt liksom....

• BlivandeFruPettersson

Tack för alla svar! Verkar som att det får bli underkjol för mig då . Har fått för mig att jag skulle trivas bäst med en i tyll, men har i alla fall mejlat dem nu så får se vad de har för förslag.

Svar på tråden Underkjol eller inte?