• marrieme

Plocka stenar till bordsplacering, var??

Vet någon var man kan hitta fina runda grå stenar till namnplacering på bröllopet??
    Vill helst plocka dem själv i naturen, i Skåne eller Blekinge.

• Svar på tråden Plocka stenar till bordsplacering, var??
  • patrikoannika

Hovs Hallar.

Fast det slår mig att det är naturreservat. Förresten, där får man nog inte plocka.

• VeraHermine

Många stränder är väl naturskyddade men annars vet jag ett par ställen i båstad, utanför halmstad och kinnekulle....

• brudeniskrudenijuli

Jag förstår att du vill plocka dem i naturen för känslans skull. Annars finns fina att köpa på bygg/trädgårdsvaruhus som Bauhaus och liknande. Vi tar våra stenar från trädgårdsgången! :)

• Dejli

Se till att fråga om lov först :) Mina föräldrar har en gård med grustag, och det är fruktansvärt fräckt när folk kommer med bil och släp och ska plocka sten till grusgången/rabatten/whatever, det är gårdens egendom.

Nu förstår jag att det inte handlar om några mängder, men du skulle nog inte uppskatta om någon kom och plockade blommor hos dig för "du har ju så många"... Man får inte göra "intrång" i naturen, och att plocka med sig sten ingår inte i allemansrätten mig veterligen...

Om man ber om lov får man sällan nej.

• Dejli

"Sten finns med i lagens uppräkning av sådant som inte är tillåtet att ta i naturen utan markägarens medgivande. Enstaka mindre stenar borde du ändå kunna plocka med dig utan att det anses som brottsligt." www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Plocka-blommor-bar-svamp/

Så, stenar till en bröllopsfest är nog ett gränsfall. Men som sagt, frågar man får man sällan nej för sådana småsaker, och det skulle ju vara pinsamt om markägaren dyker på dig och undrar vad du håller på med...

• Katarina Michael

panduro har stenar för just de enda målet annars

• brudeniskrudenijuli

Alltså, jag tar stenar från min egen trädgårdsgång! :)

• nni

Oh så fint med att använda naturen när det gäller bordsplacering. Plockade också stenar till borsplacering, som de flesta gästerna tog med sig hem

Har för mig att det var utanför löddeköpinge i Vikhög

• bruden i skogen

Upp på någon ås och gå e4n runda i skogarna så hittar du stenar

Svar på tråden Plocka stenar till bordsplacering, var??