• jättejättemycket

Nån härlig människa som vill hjälpa mig med meny? =)

Hejsan.

Vi har tänkt oss att laga maten till vårt bröllop själva med hjälp av familj.
    Vi tänker oss ganska enkel men god mat. Kanske kycklingfile. Fläskfile. Potatisgratäng. Sallader. Pajjer.

Eftersom jag inte är nån mästerkock behöver jag nu tips och råd på en sammanställd buffe med mat som passar ihop.

Har ni recept eller andra tips så blir jag överlycklig.

/ N

• Svar på tråden Nån härlig människa som vill hjälpa mig med meny? =)
  • Lindusen

Haha!
    Precis när jag postat mitt inlägg såg jag ditt...
    Vi är visst "buffé människor" båda två!!

• Skuggan

Ett tips är att du surfar runt på cateringsföretagen sidor och ser hur de komponerat sina buffér och bedömmer om du tror att du kan laga ungefär samma sak eller låna tips och idéer från dem.

Sen har jag tyvärr inga recept eller tips eftersom vi kommer hålla vårt lilla familjebröllop på annan ort hos svärföräldrarna, så vi kör catering.

• Fru Osbeck

Kall helstekt fläskfilé med medelhavsgratäng. Apelsinsås.
    Man kan även ha grillbuffé. Någon som står och grillar.
    Lite förslag i alla fall

• Heloise

Vi valde att ha framdukad förrätt( räkrulle florentine) och sedan en varmrättsbuffé. Från början tänkte vi ha massor med olika såser och pajer och sallader etc, men sen så bestämde vi oss för att ha ett fisk och ett kött alternativ.

Vår meny
    Förrätt:
    Räkrulle Florentine

Varmrättsbuffé:
    Helgrillad dubbelmarinerad utskuren biffrad
    Potatisgratäng
    chipotle creme

Varmrökt pepparlax
    Fransk potatissallad
    örtagårdssås

Sallad
    Bröd
    Ost( en västerbotten och en mildare)

Dessert:
    Jordgubbsmoussetårta med mörk choklad( köpte vi på citygrossen)

Vickning:
    Korv m bröd

Vi hade även tofu/quorn samt mjölk och glutenfria alternativ.

Ska man laga maten själv så är mitt tips att hålla nere antalet rätter och satsa på högre kvalité och bättre råvaror.
    Maten som vi gjorde var inte alls svår och jag kan ge dig recept, men laxen köpte vi av en lokal fiskare

• Eriane

Oj finns massor att ha. Har ni tillgång till värmeplattor? Annars är det bäst att mest ha kalla rätter kanske bara en eller två varma. Men som tidigare nämts surfa runt på olika cateringbolag och kolla deras menyer.

Cateringfabriken har väldigt mycket olika buffeér
    Samma sak med Westers catering (som jag beställer ifrån)

Jag är väldigt bra på att laga mat men har sådan tidspress att jag inte hinner laga själv. Dessutom har jag fått ett bra pris på buffe som ligger inom vår budget med ett litet lån från min bror

• Therese 83

Jag har precis gjort klart vår meny. Det kommer att bli champange och laxsnittar till brudskålen. Sedan kommer vi att servera följande;
    Gazpacho
    Kycklingspett
    Kall fläskfilé
    Lax med räkor
    Pastasallad
    Kokt potatis
    Potatisgratäng
    Vitlökssås
    Grön sås med spenat
    Sallad
    Bröd och smör
    Hemlagad färskost med kallrökt lax och torkade tomater

Ostbricka och färsk frukt efter maten

Sedan kommer vi att ha passionsmoussetårta med kaffe

Svar på tråden Nån härlig människa som vill hjälpa mig med meny? =)