• Västku­st
    Äldre 7 Apr 12:04
    10540 visningar
    10 svar
    10
    10540

    vitkål istället för potatis? GI?

    Jag undrar om det är bra, enligt GI, att äta stuvad vitkål som substitut för pasta och potatis. Helst ska man väl inte stuva den förstår jag, eftersom man då använder lite mjöl, men det är ju ganska lite.

  • Svar på tråden vitkål istället för potatis? GI?
  • Alexan­dra73
    Äldre 7 Apr 12:55
    #1

    Om du gillar blomkål kan jag rekommendera att koka den i grädde..
    låter konstigt men går du på strikt GI och intar inga alls kolhydrater måste du tillföra fett!

  • Västku­st
    Äldre 7 Apr 13:58
    #2

    men om man inte går superstrikt då?

  • 100703 M och B
    Äldre 7 Apr 14:00
    #3

    Tar du bort/minskar kolhydratintaget måste du tillsätta fett oavsett. Kroppen måste ju få energi från nånting..

  • Äldre 7 Apr 14:01
    #4

    Många strimlar väl vitkål och äter som spaghetti tror jag! Kokar eller fräser den i stekpanna!

    Är osäker på det där med GI, vi kör LCHF och adderar inget mjöl elelr socker i matlagningen. Du kan inte koka den i grädde då? Och reda av med creme fraiche?

    Lycka till!

  • 100703 M och B
    Äldre 7 Apr 14:14
    #5

    Gjorde för övrigt en jättegod köttfärsgratäng med rödkål (hade ingen vitkål hemma den dagen). Stek strimlad kål i smör, lägg i en ugnsfast form. Gör en rejäl sats köttfärssås med grädde/creme fraiche och krossade tomater. Häll över kålen och strössla över rikligt med gratängost och gratinera i ugnen. Så mumsigt!

    Och kom ihåg, inga lightprodukter om du plockar bort kolhydraterna ;)

  • Andell­e
    Äldre 7 Apr 14:38
    #6

    Jag hade inte stuvat med mjöl utan kokat ner grädde tills den blev tjock och haft i vitkålen mot slutet.

    Andra alternativ är:

    Ugnsbakad vitkål. Skär i grova bitar, häll över soja, olja och (kanske lite sesamfrön på slutet). Typ 175-200 grader i ca 30 min, rör om efter halva tiden. Den får massa smak och passar bra till kött.

    Zucchini tagliatelle. Strimla med potatiskalare eller tunt med kniv, bara doppa i kokande vatten 10-15 sekunder alt. ångkoka. Jättegott till vanlig köttfärssås men passar till alla pastasåser såklart.

    Ugnsbakad blomkål, kör så den får mycket färg o nästan blir knaprig i kanterna, mmmm. Vill du ha variation blanda i paprika i grova bitar, kronärtskockshjärtan, zucchini, fänkål, lök...

    Blomkålsmos, koka i grädde som nån skrev ovan, mixa slätt. Vill man variera kan man ha i broccoli eller nån god ost oxå.

    Till stekt fisk gillar jag lättkokt/rå broccoli och rädisor, blanda en "dressing" av 10 delar crème fraiche och 1 del majonnäs (inte lätt såklart), pressad citron, salt och peppar och ev lite fransk senap. Rör ihop med grönsakerna, blir typ som potatissallad.

    Jag vet inte riktigt vad du menar med inte superstrikt, men alla dessa funkar för både GI och LCHF. Vill du kan du såklart minska fettdelen, men ta hellre mindre av den feta produkten än välj en lättvariant.

  • Andell­e
    Äldre 7 Apr 14:42
    #7

    Glömde, till den ugnsbakade vitkålen ska det vara smält smör istället för olja, tror smaken blir bättre då.

  • Västku­st
    Äldre 7 Apr 21:20
    #8

    vilka bra tips! Tack!

  • 100703 M och B
    Äldre 8 Apr 07:35
    #9

    Andelle:
    De där tipsen blev genast klippta och klistrade in i min receptsamling! Tack :)

  • Andell­e
    Äldre 8 Apr 09:27
    #10

    Va kul att ni gillar dem. I början tyckte jag det var svårt att variera "tillbehören", det blir helt klart lättare när man kan äta annat än sallad och bönor.

Svar på tråden vitkål istället för potatis? GI?