Bra att du säger det! Jag tror att många inte är medvetna om detta. Såhär ligger det till:
Nån gång i början av 70-talet så slutade man använda nickel i vitt guld här i Sverige. Gamla ringar kan alltså innehålla nickel, men inte nyproducerade. Man legerar istället guldet med palladium, som ger det en vit färg. Många kända smyckestillverkare har dock snålat med andelen palladium i sina ringar, vilket fått till följd att många vitguldsringar har tappat färgen och blivit grå/gula. Det går att lösa genom att ringen rhodieras om igen, dvs behandlas med rhodium, men det kostar pengar och kan nöta på eventuella stenar i ringen.
Beställer man en vitguldsring från USA så är den billigare eftersom nickel fortfarande är tillåtet där (och nickel är billigare än palladium). Det kan man såklart göra, men det är bra att vara medveten om att ringen innhåller nickel om man är allergisk eller bara försiktig i största allmänhet.
Själv har jag som sagt ringar i palladium (95%) och är jättenöjd med det. Vill man ha ringar i vit metall så är palladium och platina (kanske också titan, men det är gråare) utmärkta alternativ. Jag kan tyvärr inte rekommendera vitguld.
Truly Madly Deeply skrev 2010-04-07 02:52:48 följande:
Nu vet jag ju inte om du tankt kopa din ring i Sverige eller bestalla fran USA som manga verkar gora, men ett litet rad ar att tanka pa om du ar nickelallergi ar att vitt guld atminstone har i USA innehaller nickel. Fick precis reda pa det sjalv efter jag bestamt mig for vitt guld, kan ju vara jag som ar ovetande men har for mig att i Sverige ar nickel mer eller mindre icke existerande.