• BMTS

Vitt eller rött guld - hjälp mig välja!

Jag är nog världens veligaste människa när det gäller ringarna men nu MÅSTE jag bestämma mig! Hjälp mig välja!

Jag ska ha en kombination med tre ringar: först en smal (ca 2,5-3 mm) ring med stenar, sedan en slät ring (ca 5 mm) och sist ännu en smal ring med stenar. Alla tre ringar ska ha flack kontur och vara relativt höga.

Frågan: ska de vara i vitt eller rött guld? Jag vill inte blanda färgerna utan det blir antingen eller. Jag har provat och provat och kan verkligen inte bestämma mig.... vad tycker ni?

• Svar på tråden Vitt eller rött guld - hjälp mig välja!
  • katten89

Rött:) Ser exklusivare ut och är mer klassiskt, tycker jag

• Sörön10

Jag säger också rött! Mest för att jag tycker det är finare och att jag inte på håll iaf ser skillnad på silver och vitt guld!

Kalla mej okunnig, men jag vill att det inte ska vara nån tvekan alls om vad som sitter på mitt finger! ;)

• Loanne

Vi ska ha platina, men ingen kommer förstås se att det är platina eftersom det liknar vitguld

Sörön10 skrev 2010-04-06 19:56:33 följande:
    Jag säger också rött! Mest för att jag tycker det är finare och att jag inte på håll iaf ser skillnad på silver och vitt guld! Kalla mej okunnig, men jag vill att det inte ska vara nån tvekan alls om vad som sitter på mitt finger! ;)
  • Tokelina

Vad har du för andra smycken? Själv tycker jag att det är snyggast att hålla samma stil, som man har i halsband, örhänge mm. Jag valde vitt guld, för att jag har mest stålsmycke och då tyckte jag inte att rött matchade så bra till det.

Men har du bara rött i övrigt tycker jag att du ska välja det.

• Duchess

Om valet står mellan rött och vitt guld: rött, alla gånger. Jag har hört alldeles för många skräckhistorier om vitt guld som färgförändras och måste rhodieras om för dyra penar.

Om valet står mellan rött guld och platina eller palladium: absolut inte rött guld. Har du råd med platina och gillar det, kör hårt! Annars är palladium ett utmärkt alternativ. Jag har själv ringar i palladium och är mycket nöjd.

• Maxiander

Vitt tycker jag! Jag tycker det är mycket snyggare än rött och passar till allt. Men det är ju verkligen en smaksak.

Vem skulle sätta in diamanter i en silverring??? För mig är det relativt uppenbart att en diamantprydd ring inte är i silver oavsett färg, sen tycker jag att det syns skillnad annars med men just viten med stenar känns som en given grej för mig i alla fall... Men sedan så spelar det väl ingen roll vad någon skulle kunna tro ringen är, den är det den är och framförallt så är det en symbol för kärleken mellan sig själv och sin älskade livskamrat♥ Viktigast för mig!
    Min förlovningsring designade min blivande man själv och nästa designar vi tillsammans, det känns mest romantiskt och kärleksfullt för mig! Sen är min ring den snyggaste ringen jag sett också men sen är den ju gjord just bara till mig också♥

www.maxiander.se/

• Brucean78

Min förlovningsring är i rött guld och jag har ångrat det sen jag skaffade den. Men vad gör man när man är ung och fattig - då smälter man det guld som finns. 9 år sedan - nu ångrar jag det ännu mer när jag tittar mig om efter ring nr2.

Jag har aldrig guldsmycken annars - så min ring funkar inte. Frågan är om du använder rött guld i dina övriga smycken?

• Skuggan

Det handlar ju både om vad ni tycker är snyggt, vad ni annars använder för smycken och vad ni passar i. (Om han också ska ha ring förstås)

Jag hade inga direkta preferenser när vi förlovade oss, jag hade kunant tänke mig båda alternativen. Men min sambo klär verkligen inte i silver/vitguld o liknande färger så valet var naturligtvis enkelt.

Nu känns det helt rätt för jag tycker att stenar ser mycket snyggare ut tillsammans med rött guld. Men, det är ju en smaksak.

• Truly Madly Deeply

Nu vet jag ju inte om du tankt kopa din ring i Sverige eller bestalla fran USA som manga verkar gora, men ett litet rad ar att tanka pa om du ar nickelallergisk ar att vitt guld atminstone har i USA innehaller nickel. Fick precis reda pa det sjalv efter jag bestamt mig for vitt guld, kan ju vara jag som ar ovetande men har for mig att i Sverige ar nickel mer eller mindre icke existerande.

• Duchess

Bra att du säger det! Jag tror att många inte är medvetna om detta. Såhär ligger det till:

Nån gång i början av 70-talet så slutade man använda nickel i vitt guld här i Sverige. Gamla ringar kan alltså innehålla nickel, men inte nyproducerade. Man legerar istället guldet med palladium, som ger det en vit färg. Många kända smyckestillverkare har dock snålat med andelen palladium i sina ringar, vilket fått till följd att många vitguldsringar har tappat färgen och blivit grå/gula. Det går att lösa genom att ringen rhodieras om igen, dvs behandlas med rhodium, men det kostar pengar och kan nöta på eventuella stenar i ringen.

Beställer man en vitguldsring från USA så är den billigare eftersom nickel fortfarande är tillåtet där (och nickel är billigare än palladium). Det kan man såklart göra, men det är bra att vara medveten om att ringen innhåller nickel om man är allergisk eller bara försiktig i största allmänhet.

Själv har jag som sagt ringar i palladium (95%) och är jättenöjd med det. Vill man ha ringar i vit metall så är palladium och platina (kanske också titan, men det är gråare) utmärkta alternativ. Jag kan tyvärr inte rekommendera vitguld.

Truly Madly Deeply skrev 2010-04-07 02:52:48 följande:

Nu vet jag ju inte om du tankt kopa din ring i Sverige eller bestalla fran USA som manga verkar gora, men ett litet rad ar att tanka pa om du ar nickelallergi ar att vitt guld atminstone har i USA innehaller nickel. Fick precis reda pa det sjalv efter jag bestamt mig for vitt guld, kan ju vara jag som ar ovetande men har for mig att i Sverige ar nickel mer eller mindre icke existerande.
  • BMTS

Tack för alla synpunkter så här långt!

Min sambo kommer att ha vitt guld men det spelar ingen roll om vi har samma färg - vi kommer ha olika stil på ringarna ändå. Huvudsaken är att båda blir nöjda med sitt val.

Min syster har ringar i vitt guld och hennes ena ring har blivit klart gulare än den andra så det är ju något man får vara beredd på som flera har sagt. Min mamma har en ring i varje färg och efter många års användning ser man knappt skillnad på dem längre eftersom den vita har gulnat så mycket...

En expedit som jag bad om smakråd tyckte att rött guld blev mer "diskret" eftersom stenarna kommer fram bättre i vitt guld och att den vita versionen alltså glittrar mer. Rött guld tycker jag ger ett varmare intryck medan vitt guld ibland kan kännas lite "grått" - å andra sidan blir det också väldigt "rent" och snyggt med enbart vitt guld. Jag använder både silver och guld för övrigt och har även klocka i både silver och guldfärg så där finns ingen "ledtråd" att gå efter.

Aaahhh vad svårt det är att välja!!!

• Skuggan
    BMTS skrev 2010-04-07 10:59:46 följande:
    Tack för alla synpunkter så här långt! Min sambo kommer att ha vitt guld men det spelar ingen roll om vi har samma färg - vi kommer ha olika stil på ringarna ändå. Huvudsaken är att båda blir nöjda med sitt val. Min syster har ringar i vitt guld och hennes ena ring har blivit klart gulare än den andra så det är ju något man får vara beredd på som flera har sagt. Min mamma har en ring i varje färg och efter många års användning ser man knappt skillnad på dem längre eftersom den vita har gulnat så mycket... En expedit som jag bad om smakråd tyckte att rött guld blev mer "diskret" eftersom stenarna kommer fram bättre i vitt guld och att den vita versionen alltså glittrar mer. Rött guld tycker jag ger ett varmare intryck medan vitt guld ibland kan kännas lite "grått" - å andra sidan blir det också väldigt "rent" och snyggt med enbart vitt guld. Jag använder både silver och guld för övrigt och har även klocka i både silver och guldfärg så där finns ingen "ledtråd" att gå efter. Aaahhh vad svårt det är att välja!!!
    Men har du hittat ringen du vill ha? Jag tänker att när du ser den så kanske du vet. Vissa modeller är ju snyggare i vitt och andra i rött. Det kanske är viktigast i ditt läge att det blir rätt färg för modellen?

Vad tittar du på för ringar, det kan vara lite roligt att få se så kan vi här säga hur vi uppfattar dem. (Även om det ju fortfarande är din smak som msåte avgöra)

Jag har hört många som säger att stenar kommer fram mer i vitt men jag håller inte med om det. Jag tycker att kontrasten mellan det röda guldet och stenen gör att diamanten framträder tydligare. Så, allt är ju en fråga om vad du tycker är snyggast i slutänden.
  • Pyttsan

Be att få se andra människors ringar som är använda i några/många år!
    Var helt inne på platinum eller titan, men när jag sett dem slitna föll jag ändå för vitt guld och är jättenöjd med min orodinerade vitguldsring. (Platia hade helt enkelt blivit för dyrt och fanns inte tillgängligt att titta på när vi letade ringar.)

• BMTS

Den ringmodell jag har tänkt mig finns t ex hos Engelbert: www.engelbertstockholm.se/products/default.asp&CatID=10372

Om inte länken fungerar så gå till Kollektion, Flacka ringar. Jag ska dels ha en slät ring som den högst upp till vänster i kolumn 1 och dels två st smalare med stenar som ni ser som nr 2 uppifrån i den fjärde kolumnen.

Jag har provat kombinationen i både vitt och rött guld och tycker i princip att båda är lika fina men jag MÅSTE ju bestämma mig någon gång som sagt...

• 100703 M och B

Svårt när du använder både silver och guld i vanliga fall.. Själv är jag en silvermänniska, jag har aldrig rött guld utan i så fall vitt.
    Sen var det viktigt för oss att ringarna är hållbara eftersom både jag och min sambo cyklar mountainbike och det ibland blir väldigt påfrestande på eventuella smycken på händerna. Vi valde titanringar. Kan säga att min diamant verkligen lyser upp ännu mer kanske just för att titanet är lite mörkare än vitguld :)

• Skuggan

Hm, ja nu förstår jag ditt problem. Det var inte självklart med de ringarna.

Jag personligen föredrar rött guld men lutar lite åt att vitt kanske passar bäst för dessa. Den kombinationen känns ju som en rätt elegant kombination och då kan det förstärkas lite av den striktare kallare ton som vitt guld ger.

Vill du inte att det ska kännas så elegant/strikt så är rött bättre.

Det är mitt högst personliga åsikt i frågan.

Svar på tråden Vitt eller rött guld - hjälp mig välja!