• Sörön10

Neggo-släkting!

Måste skriva av mig! Ber redan nu om ursäkt för jag misstänker att det kan bli långt och osammanhängande! Dock terapeutiskt för mig.

Har en rätt liten släkt på mammas sida. Mamma har en syster och de är helt olika, skulle ha ihjäl varandra om de hamnade på en öde ö! Dock har jag och min moster alltid haft en bra relation. Iaf fram till senaste åren då hon börjat tjafsa och slåss för att ensam ta över en släktgård och bla bla. Hon vill inte dela med mamma och tjolahej.

Nu är det så att min moster inte alls verkar tycka om att jag och min karl ska gifta oss. Hon är alltid negativ och letar problem och påpekar allt som kan gå snett. Inte till mig dock! Hon säger ingenting till mig, men däremot till mina morföräldrar, vilka jag står väldigt nära. Mormor berättar för min mamma, som berättar för mig.

Moster har nån speciell "makt" och kan vända morföräldrarna efter sin egen vilja. Inte alls roligt, eftersom vi ska gifta oss ute på deras sommarställe (tillika stället hon vill ta från mamma). Hon ser bara alla problem och påpekar småsaker. Målar fan på väggen helt enkelt!

Det känns skitjobbigt att veta att hon sitter och snackar en massa skit! Vad hon själv tycker bryr jag mig inte om just nu, men att hon sitter och pratar om det med andra retar mig som fan! Blir så besviken! Vi är en liten familj, trodde man skulle kunna få stöd från dem iaf.

Vet inte om hon är avundsjuk eftersom hon själv är traditionalist men aldrig fått gifta sig (hon och hennes karl har olika viljor och aldrig skola de tu mötas) eller om det är nåt revirtänkande!

Blir så himla ledsen! Behöver verkligen ha mormor och morfars stöd i det här! De har dock väldigt svårt att säga något mot henne eftersom hon ALLTID gör sig själv till offer!

Någon som har något tips eller råd?

• Svar på tråden Neggo-släkting!
  • Martinaa

Va tråkigt med en sån barnslig moster! Kan du prata med henne själv? Säga att du hört att hon sagt si och så och undrar vad hon menar med det, och att om hon har några såna åsikter är det bättre hon säger dem till dig istället för att "snacka skit" till andra, eller ännu bättre - hålla åsikterna för sig själv!

Prata också med din mormor och morfar så de får höra din version av saken, så att inte din moster lyckas vända dem mot dig och ert äktenskap...

Verkligen så tråkigt att läsa alla dessa trådar med korkade släktingar som säger och gör det ena än det andra. Varför kan inte folk bara glädjas åt att ett par har hittat varandra och beslutat sig för att spendera resten av sina liv ihop??

Styrkekram till dig!

• Sörön10

Tack för ditt svar!

Jo, det bästa vore väl att prata med henne, men jag är så rädd att hon då går till mormor och beklagar sig över att ha blivit påhoppad.. (Detta är en kvinna som alla ska ta hänsyn till och ingen får ifrågasätta henne för det är så himla synd om henne i allt och inget!)

Till saken hör att morföräldrarna är gamla och med diverse sjukdomsbilder, så man vill ju försöka låta bli att dra in dem i en massa tjafs. Vilket hon iofs inte drar sig för, men jag och min mamma tycker det iaf! Vill ju inte lägga på dem saker...

Ja, knepigt är det! Hon borde bara hålla tyst egentligen och bli bitter och hålla det för sig själv. =(

• Nicossambo

Kan du inte prata med din mormor och morfar att du ska prata med din moster så vet de om det i förväg och din moste kan ju inte på samma sätt beklaga sig för dem.

• Sörön10

Smart. Får nog bli nåt sånt.

Det har liksom funkat att ignorera alla hennes upptåg innan, men nu drabbar det ju oss.. =(

Nicossambo skrev 2010-04-06 13:53:23 följande:
    Kan du inte prata med din mormor och morfar att du ska prata med din moster så vet de om det i förväg och din moste kan ju inte på samma sätt beklaga sig för dem.
  • Uppsalabrud2010

Vad trist med en sådan moster, tycker ju att hon borde bli glad för er skull istället. Avundsjuka människor är iofs aldrig trevliga människor! Hoppas verkligen att det löser sig för er! Håller med Nicossambo, prata med din mormor och morfar först. Du kanske tom kan spela in samtalet med din moster...då kan de andra få höra hur hon beter sig. Och du...hon är väl inte bjuden på ert bröllop hoppas jag!

Lycka till!

• Sörön10

Oj, för mig har det varit självklart att hon och hennes familj (mina kusiner) är bjudna.. Men varför egentligen? Knepigt.

Kanske vore en ingång till diskussion.

Borde kanske fråga om hon vill komma på bröllopet fastän hon förutspår att allt ska gå åt helvete...

(Ni ska veta att det är skönt att få bekräftat att man inte är knäpp, utan att man får lätta sitt hjärta på ett forum och få lite feedback! TACK!)

• BrideBecks

Skönt att höra att det inte bara är jag som har en knäppt släkt.
    Man väljer ju inte direkt sin släkt, ändå är de en viktig del av ens liv, som t ex vid tillfällen som bröllop.

Håller med föregående talare, prata med dina morföräldrar och sedan din moster. Hon kanske inte ser hur hon beter sig och behöver ett wake-up.
    Jag hade ett sådant samtal med en släkting, en person som är negativ och som har förmågan att dricka lite för mycket vid fest = ingen bra kombination, vilket jag inte vill ska ske på mitt bröllop. Hon blev först lite chockad och kände sig stött, men förstod sedan att jag bara gjorde det i välmening. Jag tror hon insåg att hon borde tänka sig för även vid andra tillfällen.

• katten89

Prata med din mormor och morfar först, och berätta hur du känner. De är säkert mer medvetna än du kan ana om problemet! Så är de förberedda när din moster kommer och gnäller, för jag tycker absolut du ska prata med henne. Du ska inte tolerera att hon eller någon annan försöker förstöra för er.

Svar på tråden Neggo-släkting!