Reaktion på förlovning
Hur har olika människor reagerat på eran förlovning?
Vissa kollegor har reagerat bättre än mina nära och kära.
Bara lite nyfiken!
Hur har olika människor reagerat på eran förlovning?
Vissa kollegor har reagerat bättre än mina nära och kära.
Bara lite nyfiken!
Kanske just därför då, att de redan har väntat på det och därför inte reagerar så starkt? Mina föräldrar blev glada, men inte så glada som jag kanske hade förväntat mig, så nån gång frågade jag min mamma lite försiktigt om hon inte tyckte det var kul att vi skulle gifta oss. Då sa hon att de var jätteglada (vilket jag kände verkligen var ärligt) men att de vetat så länge att det skulle bli vi två så att det därför inte kom som nån överraskning direkt.
Sen är det ju inte alldeles ovanligt att avundsjuka kan ge lite märkliga reaktioner... Kanske kan vara en släng av det?
Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-04-05 21:32:14 följande:
Vi fick lite blandade reaktioner. Det var väl inte oväntat men heller inte planerat och annonserat.
De som blev gladast var våra närmaste vänner som i flera år tjatat på oss och väntar "desperat". Vi, framförallt jag, pratade en del bröllop precis efter förlovningen men sen blev det tyst igen och nu väntar de på själva bröllopsinbjudan så det kommer nog inte bli mycket ståhej då heller.
Min m2b friade när vi var utomlands och när vi kom hem blev vi grattade rejält av både släkt och vänner med middagar, presenter och fest - inte direkt vad jag räknat med, men jättekul!
Min syster började skrika på mig och fråga om jag var dum i huvudet.. hur jag kan förlova mig som 23 åring och gifta mig 24 åring. att jag inte vet vad jag vill med mitt liv och att jag inte borde gifta mig...
kan tillägga att hon gifte sig som 22 åring efter fått barn, de skildes 4 år senare eftersom han var otrogen... så jag tror hennes beteende beror på att hon är bitter över sitt eget äktenskap...
vårat osa går ut snart och hon har inte osat ännu.....
Det är väl så att det inte är världens grej för andra än för de som förlovar sig.
Om någon säger att det förlovat sig säger jag "grattis" och frågar lite artigt runtomkring men det är ju inte som att det förändrar mitt liv direkt...
Idag motsvarar förlovningen snarare att man flyttar ihop, det är ett större steg på "seriositetstrappan" än att förlova sig.
Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-04-05 21:32:14 följande:
Vilka bra inlägg!!
Men... När det är ens egen bror?:-/ men men... Jag är i vilket fall glad!!
Men ett grattis kan man faktiskt säga...!
Han har sagt grattis och sa förlåt att han inte sagt det tidigare!
Vi har bara fått glada reaktioner från våra nära och kära!
Folk är glada för vår skull och de flesta tycker väl att det är roligt att gå på bröllop :)
Många är engagerade och tycker det är superkul! Sånt blir man glad av!
www.maxiander.se/
Jag tror att en del svalare reaktioner kommer av att det ändå är ganska vanligt att folk förlovar sig utan att för den skull planera bröllop. Sen tror jag att många inte riktigt "tror" att man ska gifta sig utan dom tror att man "bara" kommer vara förlovad. Många tror nog inte på att man faktiskt ska gifta sig förrän de får inbjudan. Just för att många förlovar sig och sen tar det flera år innan man gifter sig OM man ö.h.t gifter sig. Och sen är det nog så att om man berättar "för långt i förväg" typ ett år innan själva bröllopet så tror många att det kommer rinna ut i sanden eller att man bara "pratat lite löst" om bröllop. Dom fattar inte att planeringen kanske är i full gång!
Sen ÄR det ju aldrig lika stort för andra som det är för en själv. För mig personligen är det jättestort och jag blir alldeles överlycklig och väldigt rörd när andra förlovar sig, gifter sig, får barn, berättar att dom är gravida osv....men alla är ju inte så.
Mina svärmor visste att något var på gång, så ingen var direkt överraskad när mannen ringde från hotellet i England och berättade vad vi hade gjort.. tänk ett år sedan snart som han gick ner på knä och friade... det minnet kommer jag alltid ha.. jag älskar den mannen.
Har bara fått glada och trevliga reaktioner...men det hade vi på känn att vi skulle få..men ändå tacksam att ingen blev sur eller något över något som vi bestämt...
om min bror hade sagt "åh fan....fest om ett år då?" hade jag tagit det som ett grattis, för han hade sagt det med ett leende och glimten i ögat.
De flesta grattatde oss till förlovningen endel inte. Jag förväntade mig inga reaktioner från omgivningen för som andra redan nämnt så påverkar förlovningen bara mig och min make ingen annans liv. Det är ju kul att få ett grattis, men egentligen selar det ingen roll så länge jag och min make är nöda och glada.
Jag är lite nyfiken på hur dem skulle ha reagerat. Endel här på bt klagar på att dem anhöriga reagerar och engagerar sig för mycket och andra för att dom gör det för lite. Ju mer jag läser här desto mer konfunderad blir jag på hur omgivningen ska göra "rätt".
jag involverade ju lite folk i frieriet eftersom jag behövde barnvakt. Så de var jättespända eftersom de visste upplägget och ville såklart veta hur det gått. Mina föräldrar köpte en förlovningspresent och de flesta grattade o frågade när vi skulle gifta oss.