• Mathilda81

Vad ska man skriva på inbjudan?

Hej kära vänner!

Vi ska inom kort skicka ut våra inbjudningar och det har slagit mig att jag inte riktigt vet vad vi ska skriva.

Det är några saker som vi gärna vill ha med men vet inte riktigt hur vi ska formulera det. Vi har nämligen skapat en bröllopshemsida via www.varbrollopslista.se (som jag för övrigt gärna rekommenderar) där vi har en massa information om bröllopet. Dessutom har vi på skapat en önskelista i vår bröllopshemsida som vi vill att våra gäster ska använda.

Tar tacksamt emot tips och förslag. Vad ska man skriva, vad får man inte skriva, hur mycket ska man skriva? Någon som kanske kan dela med sig hur de formulerade sin inbjudan?

M

• Svar på tråden Vad ska man skriva på inbjudan?
  • Mathilda81

Oj va spännande!

Kan du inte posta (på ett ungefär) det ni ska skriva så man får lite inspiration?

Fin blogg/hemsida :)

• aikidoaasa
    Mathilda81 skrev 2010-04-10 13:28:02 följande:
    Nu blir jag lite orolig. Vad menar du med vilka som blir bjudna? Skriver du på inbjudan en lista över de som är inbjudna så ingen tar med sig någon som inte är inbjuden?
    Om det är så att de är osäkra om barnen blir bjudna också så kan det vara bra att skriva ex: Kalle, Lotta, Peter och Stina... bra om det är så att det finns styvbarn med i bilden så är detta ett säkrare sätt att visa att de också är välkomna.

Eller mo det är så att det endast är föräldrarna så kan det vara lämpligt genom detta att bara skriva deras namn.

Ju klarare det är desto bättre för både de som bjuder och de som blir bjudna.
  • Mathilda81

Tack för tipset aikidoaasa!

Jag var på min kusins bröllop förra sommaren och det blev lite pinsamt för det var en mängd av hennes föräldrars kompisar som var bjudna till själva vigseln men inte till festen efteråt (platsbrist) men detta hade inte kommit fram så bra på inbjudan tydligen. Blev ju lite skruvat när det skulle förklaras på bröllopsdagen då man naturligtvis inte vill tänka på så mycket annat än bröllopet!

• Maxiander
    aikidoaasa skrev 2010-04-10 15:39:49 följande:
    Om det är så att de är osäkra om barnen blir bjudna också så kan det vara bra att skriva ex: Kalle, Lotta, Peter och Stina... bra om det är så att det finns styvbarn med i bilden så är detta ett säkrare sätt att visa att de också är välkomna.Eller mo det är så att det endast är föräldrarna så kan det vara lämpligt genom detta att bara skriva deras namn.Ju klarare det är desto bättre för både de som bjuder och de som blir bjudna.
    Ja absolut! Nu blev det inget skrivande idag utan blir imorgon. Tog en sväng på stan i stället och handlade lite till hemmet.

Tack tack :) Välkommen åter!

www.maxiander.se/
  • Mathilda81

Det kan du räkna med, den är bokmärkt :)

Lycka till med skrivandet och posta gärna några tips efter ni är klara :)

• ALLIMA

Visst skriver man :
    ..bjuder vi till festmåltid på restaurang Athena?

till..och på....visst är det rätt grammatiskt?

• Martinaa

Allima:
    Japp, det tycker jag låter bra. Däremot hade jag nog inte använt ordet "festmåltid", utan hellre bröllopsmiddag, bröllopsfest, fest eller middag. Det kanske bara är jag, men jag tycker festmåltid låter lite...vikingatid, haha!

• ALLIMA

Festmåltid är mest för att undvika upprepningar av bröllop, gifta sig....tips tack!

vårt förslag :

Efter tio år tillsammans är det äntligen dags!

Vi gifter oss i xxxxx kyrka den ......2011
    kl. xxxxxx
    Därefter bjuder vi på middag(till festmåltid) på restaurang Athena. Dit går vi tillsammans i gemensamt fackeltåg.

Välkommen att fira vår bröllopsdag tillsammans med oss!

namn & namn

osa...osv.

Vad tror ni?

• prickigkatt

Såhär skrev vi:

Välkommen på bröllop!

Med stor glädje inbjuds ni att fira en speciell dag i våra liv, då vi två utbyter löften och firar kärleken tillsammans med er nära och kära.

Vigseln äger rum den 15 majwww.etsy.com. 15:00 i XXX. Därefter bjuder vi till bröllopsmiddag och festligheter på XXXX.

Klädsel: XX
    OSA: XX

Våra namn

Sen hade vi en extra bilaga i inbjudan där vi skrev mer om praktiska saker, t ex övernattning, transporter från vigsel till festen, vad vi önskar oss, att det är ett barnfritt bröllop mm.
    Namnen på de som vi ville bjuda skrev vi på adresslappen på kuvertet. Kika gärna i mitt bildgalleri så ser du hur inbjudningarna ser ut!

Lycka till!

• prickigkatt

Hur kunde en länk hamna mitt i mitt inlägg? Skumt... det ska givetvis stå "Vigseln äger rum den 15 maj kl. 15:00 i XXX och inget annat!

Svar på tråden Vad ska man skriva på inbjudan?