• Eleonor2010

kostnad för möhippa

hej
    vad är er gräns att betala för en möhippa? jag har själv blivit inbjuden till en nu och eftersom vi bara är några få som organiserar så kommer det landa på 1300 kr per person vilket jag tycker är alldeles för mkt pengar. De andra verkar dock sura på mig för att jag inte har råd och tror att jag bara inte prioriterar rätt grejer men så är det verkligen inte. Men jag tror inte att denna person skulle lägga så mkt på min möhippa...
    Vad känner ni?

• Svar på tråden kostnad för möhippa
  • KatjaB

Men 1300 ÄR mycket pengar. Jag tycker det är mycket även om man räknar in både sin o brudens del.. Med tanke på att det oftast är folk med olika förutsättningar som kanske ska vara med. En student kanske inte kanske kan delta ifall möhippan är för dyr.

• Piggelinlover

Aleta skrev 2010-05-18 21:43:26 följande:
    Men hur kan de tycka att det är för dyrt? De måste ju ha räknat på det när ni bestämde aktiviteter tillsammans?Jag förstår inte heller hur de menar. Om ni har kommit överens om hur ni ska fira bruden så kan de väl plötsligt inte tycka att de inte får ut något av det själva? Ni får väl byta till någon billigare aktivitet, det brukar ju finnas många förslag att välja mellan när man planerar.

Jag vet inte...grejjen e den att vi bjöd från början 20 st, e bara 7 som kan komma, pga studier och annat... men det är svårt att få till ett möte med alla, så det har varit jag och en till som har planerat, men vi har kollat runt och tyckt att vi fått ner kostnaderna riktigt bra...

• Aleta

Vi brukar ofta ha det så att vissa bara är med en del av dagen, helt enkelt för att de inte kan vara med mer. De brukar då betala en mindre summa eftersom de inte är med på allt, men det drar ju ändå ned totalkostnaden för alla eftersom man blir fler som kan dela.

Vi planerar med möten och via mail och telefon. Även de som inte kan vara med brukar vara med och komma med förslag på vad bruden gillar att göra. Sedan brukar vi hitta bra hålltider där det är lätt att ansluta eller lämna för de som bara kan vara med en stund.

• Rufsas
    KatjaB skrev 2010-05-18 21:49:54 följande:
    Men 1300 ÄR mycket pengar. Jag tycker det är mycket även om man räknar in både sin o brudens del.. Med tanke på att det oftast är folk med olika förutsättningar som kanske ska vara med. En student kanske inte kanske kan delta ifall möhippan är för dyr.
    Jag förstår vad du menar men tycker samtidigt, hey vad kostar en vanlig utgång på krogen? Två utgångar är ju lätt 1300:-.
  • Eriane

Rufsas skrev 2010-05-18 22:36:41 följande:
    Jag förstår vad du menar men tycker samtidigt, hey vad kostar en vanlig utgång på krogen? Två utgångar är ju lätt 1300:-.

Det tycker du? Själv brukar jag lägga max en 500 på krogen oftast lägger jag bara en hundring...

En persons grus är en annans berg.

Nu har jag visserligen råd att lägga en tusing eller två om jag går ut men det gör jag inte. Har aldrig varit en supar människa så spenderar inte mycket. När jag var yngre och pluggade skulle jag aldrig haft råd med mer än en hundring på en kväll. Inträde på klubben sen dricka vatten.

När min bästa vän (och tärna) hade sin möhippa så var det uppdelat i ett par "obligatoriska" saker och några frivilliga. Ville man vara med på allt kostade det typ 1200 annars kostade det från 600 och uppåt beroende på vad man var med på. Själv betalade jag 600 för mig och bruden inte för att jag inte hade råd med mer utan för att jag pga sjukdom inte kunde vara med i dom aktiviteter som kostade pengar, tex nån form av danstränings pass.

Sen beror det ju mycket på vad bruden ska få göra. Ska det bli t ex spa och fin restaurang drar pengarna lätt iväg. Då kan slutsumman för bruden lätt hamna på runt ett par tusen minst. Möhippan jag nämde där var det en ansiktsbehandling för bruden och valfri ansiktsmask för gästerna som man valde om man ville vara med på eller inte. Sen var det dansen, vi var två som inte var med på den men vi hade kul ändå med att kolla på dom andra. Sen var det lite kul helt gratis saker på stan och sen Libanesisk middag på restaurang. Middagen plus det som var för bruden var det enda som var obligatoriskt att betala så notan landade på mellan 600-1200 per person beroende på hur mycket man ville/kunde vara med på. 

• Rufsas
    Eriane skrev 2010-05-18 22:52:17 följande:
      Det tycker du? Själv brukar jag lägga max en 500 på krogen oftast lägger jag bara en hundring...En persons grus är en annans berg.Nu har jag visserligen råd att lägga en tusing eller två om jag går ut men det gör jag inte. Har aldrig varit en supar människa så spenderar inte mycket. När jag var yngre och pluggade skulle jag aldrig haft råd med mer än en hundring på en kväll. Inträde på klubben sen dricka vatten.
    Nu menar jag iofs med en liten matbit, taxi och kanske en flaska vin till den som står för "förfesten" också. Jag menar bara att man kanske kan låta bli att äta lunch ute en vecka eller två (eller liknande) för att fira sin kompis som ska gifta sig. Tycker naturligtvis inte att man ska behöva leva barskrapad för att kunna gå på möhippa, menar bara att man ofta kan spara in på andra saker. Sedan är jag väl medveten om att alla inte har samma förutsättningar.
  • Maxiander

För en svenxexa skulle 1300 vara ganska lite men killar är mer villiga att lägga en större slant på sin kompis svensexa än vad tjejer är när det kommer till deras väninnas möhippa.

Förra året hade vi möhippa och vi vad "kostnadsmedvetna" och det drogs i bromsarna både här och där ner det pratades om resor och så vidare, men vi landade väl på lite drygt 1500kr per person.

Det ska ju var något roligt och speciallt. För min del spelar det ingen roll hur mycket, eller lite, pengar folk lägger på möhippan men jag hoppas de hittar på något roligt jag kan minnas med glädje länge länge länge!!! Är ju ens närmsta vänner så de borde känna en väl nog för att klura ut nått :)

www.maxiander.se/

• Houdini

Och när jag läser här blir jag ännu mer säker än jag var innan att jag inte vill ha en möhippa. Jag tycker det är alldeles för dyrt och för mig personligen tycker jag det är pinsamt. Alltså en dag eller kväll för mig, nejtack.

Det var likadant förra gången jag gifte mig då sa jag till att jag ville inte ha någon möhippa och jag skulle inte följa med om de försökte.

Jag slapp.

• Tritonus

Som flera andra här tycker jag att 1300 kr är jättemycket pengar. Men självklart handlar det om den ekonomiska situationen man själv är i. 

Jag ska på tre bröllop i sommar, där två dessutom innebär långa resor och övernattning. Då är går det verkligen inte lägga 1300 kr på möhippa när man dessutom ska köpa present och kanske måste köpa nya kläder också... Kan ju tilläggas att jag är student också. 

Tycker att det viktiga är att man gör nåt kul ihop och att man då kanske måste anpassa till vad de som ska vara med kan bidra med i pengaväg. Det är ju inte roligt att inte kunna vara med av ekonomiska skäl heller. Det behöver ju inte bli så himla dyrt. Tycker att 500 kr är en lagom summa, skulle inte vilja betala mer och det går faktiskt att göra roliga saker, givetvis beroende på hur många man är också. 

Sen kanske jag skulle kunna lägga mer om jag arbetade istället för att studera. Självklart.

• Vinter10

Tycker personligen inte att 1300 för en heldag med aktiviteter om det gäller både mina och brudens. Men jag förstår att tillsammans med kostnaderna för bröllopet som ofta sker samma månad så blir det till slut jättemycket pengar.

Det lät som en bra idé som några gjort här ovan att ha obligatoriska och valfria aktiviteter så att alla kan delta under dagen men själva välja vad de har råd med.

Svar på tråden kostnad för möhippa