• Baskerville

irriterad!!!! mycket!!!!

Hejsan alla där ute i natten!

Vill bara skriva av mig då jag är duktigt, duktigt irriterad!

Har skicakt ut inbjudningar till vårat bröllop för ca två månader sedan, 70 st allt som allt. I dag är sista dagen att anmäla sig och ca 35 at. har inte svarat varken bu eller bä och inte ens tackat för inbjudan eller gratulerat till bröllopet!

Vad händer om man inte hör något? Ska man behöva ringa folk och fråga om de vill komma på ens bröllop? Tycker detta skulle kännas som att man verkligen bönar om att gästerna ska komma!

Tillika hör alla de som inte svarat hemma på "min sida"av gästlistan vilket gör att jag skäms inför min flickvän/svärföräldrar! Blir bara så TRÖTT!!!!

Förlåt alla som läser det här, men vara bara tvungen att få ur mig det då jag irriterat mig över detta ganska länge nu.

Sov gott alla som kan och dröm om något mysigt!

Kram!

/ M.

• Svar på tråden irriterad!!!! mycket!!!!
  • Malla och Mojje

Usch vad trist. Vi har en annan variant: Våra gäster bjuder själva med personer som inte är bjudna - också ett sätt att agera på!!!

• bröllop 101009

Jag tror faktiskt att det här är något som man får räkna med när man bjuder in till en stor fest.

Vi behöver nog vara medvetna om att våra egna bröllop troligtvis inte är det som står högst upp på prioriteringslistan hos någon av våra gäster. Därmed inte sagt att de inte vill komma och vara med och glädjas för vår skull.

Ta det hela på lagom mycket allvar och ring era gäster och fråga om de vill komma. Troligtvis har ni ändå bjudit människor som ni tycker om och som ni vill ska komma på festen.

Lycka till med bröllopsfesten!

• BlivandeFruPettersson

Precis min reaktion när de svarade, tänkte "Men sa ni just det där på riktigt?". Förstår att vårt bröllop kanske inte är världens största händelse för våra gäster och att det kan vara lite pyssel med att hitta barnvakt, men alla andra har ju löst det så nu börjar det kännas lite som lathet från dem.

Känner igen det du skriver om också Malla och Mojje, flera som har utgått ifrån att de kan ta med sällskap som de behagar. Det är alltid lika skojigt att försöka formulera att "Nej, du ska nog inte ta med en dejt eller någon annan random person som varken jag eller m2b, eller för den delen du själv heller känner speciellt bra i dagsläget, bara för att inte behöva komma "själv"..."

Nåja, det är i alla fall en väldigt bra tålamodsprövning, det här med att planera ett bröllop!

Nicossambo skrev 2010-04-05 17:34:29 följande:
    Allvar sa de så, dålig stil. Hade jag varit er hade jag frågat nu en månad senare får ni samma svar hade jag sagt att ni vill ha svar idag vet ni inte så antar vi att ni inte kommer.
  • scimmietta

Fruktar inför OSA dagen den 1 maj... Det är så många som inte osat än men som bokat flyg osv (utan att säga det direkt till oss men till vänner) och bara tar för givet att vi ska fatta...
    Vill inte sitta där och behöva maila/ringa till folk bara för att de är slöa. Det är fruktansvärt dålig stil! Vi har alltid osat när vi har varit inbjudna till bröllop...

• amandaiburen

Ojojoj.....vad skojiga människor kan vara....Jag tror att för de flesta har det fallit i glömska särskilt om det är länge sen inbjudningarna kom, inte sagt att det är OK för det. Lite dålig respekt är det. Att bjuda in egna gäster låter helt ohyfsat i mina öron - gör folk så?? Vi hade ett pyttebröllop för familj, syskon o föräldrar med respektive (sammanlagt 21 pers) så vi slapp allt sånt....Mitt råd - maila en ny senast dag och skriv att har vi inte fått svar då räknar vi med att ni inte kan komma. Lycka till med allt!!!

• Lillaria

Fortfarande många som inte har svarat och det är ok för det är fortfarande nästan en månad till sista osa. Har även två par som har sagt att de inte kan eftersom de skall få barn i juni (gifter oss den 3 juli). Vi bestämde då att de fick till en vecka innan bröllopet på sig att tacka ja igen eftersom det kanske kommer gå jättebra med den nya bebisen och vi hemskt gärna vill ha dem med =) barn kan vara oförutsägbara =)

• ALLIMA

Vad är bättre då : att ha kort tid mellan inbjudan och OSA. eller lång tid för att kunna planera ledighet o boka ev. flyg? vad funkar bäst tror ni? Vi funderar på att skicka ut inbjudan i augusti och OSA i oktober o gifter oss 8/1 2011....Tips tack!

• amandaiburen

Jag tror ändå att ett något längre osa är bra - just för att man inte ska vara uppbokad. Men "risken" ökar ju att folk glömmer osa-datumet, man får då kanske räkna med att ringa o kolla upp dom som inte svarat. Beror ju oxå på om folk man bjuder har lång resväg osv och måste ordna flygbiljetter/boende /barnvakt osv....

• SueAnne

Jag funderar på att skriva "ja eller nej svar kräves senast XX", men det kanske är lite hårt?

• kenttjej
    BlivandeFruPettersson skrev 2010-04-05 17:14:12 följande:
    Jo, det är tydligen såhär det ska vara... En vecka efter OSA hade vi fortfarande inte fått svar från en tredjedel av de inbjudna, så då började projekt påminnelse. En höjdarkommentar vi fick var "Vi vet inte om vi kan komma än, men vi hör av oss så fort vi vet mer". Det här var över en månad sen nu och än så länge har vi inte hört ett pip trots att det här är människor vi pratar med flera gånger i veckan.
    Vi fick ungefär samma svar från några av våra gäster... Skickade ut inbjudningarna i mitten på januari, hade osa den 5 mars och bröllopet är den 8 maj. Sista veckan innan osa hade 20 av 70 personer svarat, så vi passade på att påminna folk vartefter vi träffades eller pratade med varandra. Många hade glömt av att svara. Under helgen (den 6 o 7 mars) ringde vi runt/smsade till dem som fortfarande inte svarat eftersom vi för vår skull ville veta vilka som kommmer och framför allt vilka som ska sova över (vilket var andledningen till just det osa-datumet).

Min ena bror kunde inte lämna besked för de visste inte om de kunde få barn- och hundvakt! Ja visst, de har 3 barn o gud vet hur många hundar men det är tyvärr inte mitt problem. Tror framför allt att de inte ansträngt sig för att hitta barnpassning än eftersom de inte tycker det är så bråttom med det... Jag tänker inte ringa dem igen, har de inte hört av sig veckan innan bröllopet (då vill kocken veta slutgiltigt antal gäster) så tolkar jag det som att de inte kommer, mer kan jag inte göra.

Min ena farbror har inte heller kunnat svara på inbjudan än då han råkat ut för en allvarlig sjukdom och inte vet om han kommer vara frisk nog för att komma. Det är ju en helt ok ursäkt och jag håller det lite öppet i hopp om att det ändå ska gå.

TS: Det är jättesurt att behöva ringa runt till resterande gäster och kräva ett svar på bröllopsinbjudan (man kunde ju önska att alla tyckte det var så kul att de svarade omgående!), men för din egen skull kanske det är lika bra så du vet. Har du mailadresser till många kanske du kan skicka ett masspåminnelsemail? Oftast tror jag ändå det beror på att folk har glömt av osa-datumet.
Svar på tråden irriterad!!!! mycket!!!!