• Bride in leather

    Tärnorna

    Jag ska ha 3 tärnor.Min syster,min bästa vän och min svägerska.

    Systern är skyldig mig 5000 av just bröllopssparandet(hon var i lite knipa och jag ville vara snäll,dock är det 1 år sen hon lånade pengarna).

    Hon tycker att jag ska betala allt och att hon ska få behålla det.Det gjorde mig bara irriterad för det jag betalar är ju mitt.Jag ska säga till henne nu att hon får faktiskt betala allt fast då med mina pengar sas.

    Trist bara för det kommer bli tjafs m,m.Och skulle hon "gå med på det"kommer jag i princip få slita av henne kläderna på festen annars lär jag aldrig se dem

  • Svar på tråden Tärnorna
  • Sebastiána

    Jag tycker att din syster ska ge tillbaka de pengar hon är skyldig dig, och sedan kan hon gått betala sin klänning - om hon själv får välja vilken hon ska ha och sedan behålla den.

  • Moirie

    Vad fräckt av henne!

    Pengar ska man väl betala tillbaka självmant så fort det bara går. Om det blir något trubbel så att det kommer dröja så ska man hålla utlånaren informerad om det och inte bara låtsas som om det regnar.

    Om jag vore du så skulle jag reda ut den där skulden utan att blanda in klänningarnas kostnad. Jag skulle höra med henne om hon föredrar att betala hela summan vid nästa löning eller dela upp det på ett par månader. Jag skulle bete mig som om jag räknade med att få tillbaka pengarna snarast. Om hon verkar tycka att den där skulden inte är något att bry sig om så skulle jag vara tydlig med att skulden gör dig irriterad på henne och riskerar att fräta på er relation. Om valet står mellan att vara sur på min syster och sakna 5000 kr eller att hon är sur på mig men att jag får tillbaka mina pengar så vet jag vad jag föredrar... (nu resonerar jag utifrån att hon kan betala tillbaka).

    Om du tror att du kommer behöva tjafsa för att få tillbaka "din" tärnklänning så tycker jag du ska låta henne välja och betala för klänningen själv istället. Lycka till!

  • Bride in leather

    Sebastiana

    Ja det tycker jag med att hon ska.

    Jag ringde henne igår och meddelade att jag ska ha pengar den 20.Än så länge inga problem.

  • Bride in leather

    Moirie

    Hon kan betala tillbaka(ingen lön dock)men hon prioriterar andra roligare saker tex Sweden Rock och det gör mig riktigt arg.För det är ju på sätt och vis mina pengar hon väljer att roa sig för och det känns inte ok.

    Jag pratade med henne igår och sa att nu ska jag ha pengar den 20,får se hur det går.

    Tack

  • Gnistra mera

    Bra att du har varit tydlig att du vill att hon betalar tillbaka!

    Men jag förstår inte riktigt hur du tänker med att du skall ha tillbaka klänningen....

    Antigen köper väl tärnor sina klänningar eller så får de dem av brudparet.

    Detta låter som om du köper en klänning till dig själv som din syster/tärna får låna på bröllopsdagen. Tyvärr klingar detta som udda i mina öron. Men det viktiga ste är att du har varit tydlig i ditt upplägg för din syrra. Har du varit tydlig och har hon varit med på resongemanget?

    Jag har tre tärnor som jag köper klänningar till, jag skulle aldrig komma på iden om att kräva tillbaka sakerna efter bröllopet...men jag kanske skulle kunna låna en framöver av dem om jag skulle behöva det...

  • Bride in leather

    Gnistra mera

    JO det har jag varit länge.Det är hon som drar ut på det i tid och evighet.För hon har ju barn,räkningar,presenter och julklappar att köpa,kläder ska köpas.Som om jag inte har det då.

    Att jag sa det var för att jag blev arg när hon sa att jag ska minsann behålla allt och med de 5000 kr hon är skyldig mig blev det för mycket bara.För hon verkar bara se det som en chans att få lite nytt och verkar inte så glad över att vara tärna.

  • Gnistra mera

    USch tråkigt med då förstår jag bättre.
    Kan du inte skippa att ha henne som tärna om det känns jobbigt?

    Det skall ju vara kul både för dig och dina tärnor.

    Låter som om hon beter sig som en omogen barnrumpa när hon säger på det viset....

  • Bride in leather

    Jag har varit inne på det faktiskt.

    Omogen barnrumpa är hennes livsstil gällande precis allt om vi säger så.

    3 barn,arbetslös för det passar henne bäst och då att andra som jag o vår mamma är snälla o ställer upp.Trist men sant

  • Moirie

    Min man har en bror som lånade en stor summa pengar av honom i en akut situation. Det där lånet verkade brodern mest vilja glömma och flera år senare hade maken fortfarande inte sett röken av dem. Brodern blev något förvånad när han fick ett stort paket en julafton. I det stora paketet fanns ett enda papper: skulden efterskänkes - detta motsvarar tio års julklappar framöver! Brodern var ganska skamsen när hela familjen fattade att han fortfarande var skyldig pengar. Han erbjöd sig att betala tillbaka dem.

  • Bride in leather

    Moirie

    Så dålig stil.Där var din man snäll och så får han den behandlingen.

    Bra med paketet och att han erbjöd sig att betala tillbaka,precis som han ju skulle gjort från början

Svar på tråden Tärnorna