• Sussi08

Hur skulle ni gå in med detta följe...

Hur skulle ni gå in om det var dessa personer som på något sätt skulle komma fram och vara med i vigselakten där framme...

1 brudgum
    1 brud
    1 bestman
    2 brudtärnor
    1 brudnäbb (dottern 3år)
    1 marskalk (son 6år)

Dottern ska bära en korg och strö blommor längs altargången och sonen ska bära ringkudden. Dock villhan också strö blommor :) så de måste gå tillsammans :)

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur skulle ni gå in med detta följe...
  • lydice

Hej.
    Väldigt vanligt idag är att bestman/marskalk och tärnor står framme och väntar på brudparet. Så jag skulle låta barnen gå före er och de andra vänta er därframme. Möjligtvis skulle jag låta en tärna gå med barnen, för som sagt de kan hitta på något som de anser roligare under vägen och inte alls hamna därframme...
    Smart präst! Måste jag komma ihåg...

• Sebastiána
    lydice skrev 2010-03-26 10:20:27 följande:
    Hej.Väldigt vanligt idag är att bestman/marskalk och tärnor står framme och väntar på brudparet.
    Det har jag faktiskt inte hört talas om innan.
  • BrideBecks

Bra tråd! Har typ samma följe på vårt bröllop.
    Dock menar en bekant till oss mycket bestämt att tärnor och best man ska gå efter brudparet. (För att rätta till släpet etc, ett släp som jag inte har på min klänning)
    Jag vill ju att vi ska gå in sist av alla, och jag har varit på flera bröllop när brudparet gjort sista entrén.
    Finns det verkligen några regler kring detta? Man gör väl som det passar?

• Sussi08

Det tycker jag låter trevligt.
    Dvs att marskalk och tärnorna står där framme. Sen kommer barnen och sist vi.
    Ok jag går nog in med min m2b då :) Fast det vore roligast om vi inte såg varandra förrän framme vid altaret.
    Det handlar inte om att jag ska visa upp mig som någon skrev, jag kan lika gärna stå där framme och vänta på honom :)
    Huvudsaken är att vi blir gifta!

• Sussi08
    BrideBecks skrev 2010-03-26 10:27:08 följande:
    Bra tråd! Har typ samma följe på vårt bröllop. Dock menar en bekant till oss mycket bestämt att tärnor och best man ska gå efter brudparet. (För att rätta till släpet etc, ett släp som jag inte har på min klänning) Jag vill ju att vi ska gå in sist av alla, och jag har varit på flera bröllop när brudparet gjort sista entrén. Finns det verkligen några regler kring detta? Man gör väl som det passar?
    Jag tycker också man borde få göra som man vill :)
    Med allting...
  • Kattpoet

Sussi om man vill göra som man vill själv , då kan välja borglig vigsel för då behöver man inte bry sig om Svenska kyrkans tradtioner och regler.

Svenska Kyrkan är trots allt en trosamfund och ingen kuliss.

• NiVi

Jag skulle ha låtit barnen gå in med en tärna tätt efter, brudparet och sen en tärna och bestman. Anledningen är den att första tärnan ser efter barnen så de hamnar rätt och inte hittar på alldeles för mycket tok. Att låta den andra tärnan och bestman gå efter er skulle jag göra för att brudföljet inte ska skymma brud och brudgum!

Alternativt så skulle jag låta barn plus en tärna följt av den andra tärnan och bestman gå in först till en "lättare" låt, typ den blomstertid nu kommer. Och sen när de är framme vid altaret och ställt sig tillrätta så kör ni er ingångslåt och du och din m2b vandrar ner längs altargången tillsammans.

• Aleta

Sexåringen klarar det hela lätt, men treåringen kanske hittar på något annat. Kan man inte se till att de två får öva några gånger och att det finns en person längst fram som kan locka på treåringen om hon stannar?

Vår dotter var 4 när vi gifte oss och hon gick in först. Det gick hur bra som helst och hon tog det på stort allvar. Hon var helt övertygad om att det var omöjligt för oss att genomföra vigseln om inte hon gick först. :-

Sussi, om ni inte vill ses innan så kan ni väl göra som man gjorde förr. Mannen skaffade brudbuketten och lämnade över den på trappan utanför kyrkan till bruden. Då fick man en liten stund för sig själva som jag tycker är mycket romantisk.

• Sussi08
    Aleta skrev 2010-03-26 11:36:23 följande:
    Sussi, om ni inte vill ses innan så kan ni väl göra som man gjorde förr. Mannen skaffade brudbuketten och lämnade över den på trappan utanför kyrkan till bruden. Då fick man en liten stund för sig själva som jag tycker är mycket romantisk.
    Det tyckte jag lät som en jättebra och romantiskt idé :)
    Min dotter är också lite inne på det. Om hon inte kastar blommorna så kan inte vi komma in :)
  • Burre Präst

Sussi: Jag hoppas innerligen att ni har berättat för både präst och vaktmästare att ni tänker strö blommor. Det är nämligen möjligt att det inte går att göra så, eftersom blomblad ibland lämnar fläckar på såväl matta som sten eller trä som är helt omöjliga att få bort.

Och se till att ringarna sitter fast på ringkudden, men att de också lätt går att få loss. Kolleger har berättat både om hisnande jakt på rullande ringar över kyrkgolv och muttrande vid hopplösa knutar på ringkudde.

Vad gäller ordningen så brukar jag föreslå följande alternativ:
    Brudnäbb (dvs både pojken och flickan i ert fall)
    Tärna och marskalk
    Brudpar
    Präst
    Alla går in under samma musikstycka och i en någorlunda sammanhållen procession, men givetvis lämnar brudparet lite luft framför sig så folk kan fotografera dem ordenligt under ingången.

Är sällskapet nervösa och osäkra så kan jag också gå in först.

Är det bara ett brudpar, utan annan uppvaktning så går jag i regel framför dem.

• Sussi08

Ang blommor är de inte riktiga så det torde inte vara några problem. Vi har också folk som snabbt sopar upp dem efter vigseln.

Vi får höra vad vår präst tycker och sen enas om ett lämpligt intåg!

• Mamma till 2 grabbar

Hejsan =) Vi har oxå lika, 2 tärnor och 2 barn, Vi ska göra så att tärnorna ska gå innan oss med varsitt barn. Hoppas du hittar en lösning

Svar på tråden Hur skulle ni gå in med detta följe...