• Unic

    Utslag av katten?

    Kan man få röda prickar och uppåthöjdningar i huden som kliar utav katten? Hon är innekatt
    Har haft detta problemet väldigt länge och behandlats med kortison men som inte hjälper så jag undrar om det kan vara att jag är allergisk emot min katt.

  • Svar på tråden Utslag av katten?
  • Aleta

    Det kan börja klia på min hud av katt och även hund, men bara på ställen som varit i kontakt med djuret. Jag får även snuva och det kliar i ögonen, så det är inte bara på huden.
    Katters saliv kan vara bra att undvika om man är allergisk har jag märkt.

  • Soldemor

    Kan det vara ringorm? Låter lite som det. När jag fick min första katt så förde hon med sig det från någon annan katt på katthemmet. Hon hade själv inga symptom men jag fick det, blev bra med kortisonsalva.

  • Unic

    Har utslag på bröstkorgen och jag håller aldrig min katt men det är katthår lite överallt på kläder o så när man har katt.

    Ringorm går bort av kortison o det gör inte mitt :(

    Vet inte vart jag kan ha fått skabb ifrån om det skulle vara det. Det ända jag hade gjort innan utslag kom var att sitta i en soffa o på kontorsstolar på olika möten sen därefter fick jag mina utslag.

  • Aleta

    Kan det vara något tvätt- eller sköljmedel som du inte tål?

  • Kattpoet

    Du kan ha fått utslag av soffan, det händer.
    Skabb kan man få genom nära kontakt av någon som har skabb, det faktiskt inte så ovanligt med det.

    Be dem göra ett skrapning av såren så kan de nog hitta vad felet är.

    Och ett allergi test

  • pyret 85

    Har du varit till vårdcentral?
    Det skulle kunna vara nässelutslag, det brukar vara utslag över typ hela kroppen som kliar ordentligt. Fast då borde väl kortison hjälpa? Jag fick det för någon mån sen, då fick jag kortison- och antihistamintabletter som hjälpte fintfint. Kunde tydligen vara allergisk reaktion mot precis vad som helst. Mat, värme, kyla mm...

  • Unic

    Jag använder allergitvättmedel o helt slutat med sköljmedel :

    Okej för läkaren är säker på att det är eksem men eksem borde väl gå bort av kortison? Jag tror själv inte att det är eksem utan något annat för det kom på såna konstiga omständigheter.

  • Unic

    Jag har bara fått göra pricktest som innehöll massa kemikalier men inte mot djur eller mat.. vilket upprör mig för allt går så segt att gå och ha klåda hela tiden är inget roligt.

    Även när jag smörjer mig med kortison så har inte mina utslag något uppehåll heller utan blir värre..

  • Kattpoet

    Vänta nu! Om kortinson gör det värre så ska du säga till! Det kan vara svamp.

    Allergi tvättmedeln gör min tvättmedels allergi värre, jag klara av grumme och neutral och mjuk medel, jo det går tog tid med hittade ett softlan som funkade.

  • Unic

    Blir röd av kortisonen och får ont. Min mamma var även utomlands precis innan jag fick mina utslag o jag fick jacka och kläder av henne men det var inte troligt att det skulle komma ifrån det tyckte de på sjukvårdsrådgivningen. Blir så arg ingen hjälper mig.....

  • Lorran

    Jag tror att du får en form av nässelutslag. Ploppar upp när som, ser ut som myggbet och är jävligt klivänliga. Det är en slags allergi som kan komma från vad som helst eller en slags överkänslighet kanske jag skall säga. Det är nästan ingen idé att pricktesta sig och det kan vara så att det inte är katten som är boven i dramat men om du känner att det kommer av närhet med den så är det med största sannolikhet så också. Inte mycket att göra och det är helt ofarligt men störande.

    Har något liknande och trodde det berodde på min kattallergi men det fortsatte även när jag inte hade kattkontakt. Som sagt inget man kan göra något åt direkt men google it och se om det stämmer in med symtomen.

Svar på tråden Utslag av katten?