• busan2­1
    Äldre 22 Mar 23:55
    3712 visningar
    20 svar
    20
    3712

    Hjälp med tema

    Hej alla bröllopstokiga!!
    Jag har tillsammans med min andra hälft bestämt tema sedan länge, En midsommarnatts dröm, inte shakespear utan mer som filmen...
    Tänker mig murgröna och massor av kristaller/diamanter som symboliserar daggen.... tyll i hela festlokalen som ska föreställa dimma. Rosa fjärilar i mängder. Färgerna vi valt är rosa och silver.
    Maten blir grekisk.

    Men nu har jag kört fast!!
    Snälla kan ni hjälpa mig spåna vidare. Vill gärna knyta ihop detta tema utan att ta mig vatten över huvudet. Vill inte heller att folk ska tänka, hur tänkte dom nu?
    Brudklänningen är medelstor med tyll och kristaller... lång slöja och tiara.
    Buketten rosa rosor, orkideér och murgröna.

    Tips på fler dekorationer? Var så länge sen jag såg filmen så jag minns inte allt....

    Snälla snälla hjälp mig!! vill inte ge upp temat men som ni kanske förstår vill jag att allt ska bli så underbart och perfekt som jag har tänkt mig...

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp med tema
  • naturt­anten
    Äldre 23 Mar 11:44
    #1

    låter som ett underbart tema. När är det ni ska gifta er och vad är det som ni har fastnat på?? Verkar som ni kommit långt i planeringen redan ju :) Ett annat tips är ju att leta rätt på filmen o se den igen, då lossar kanske lite ideer med. Lycka till

  • KatjaB
    Äldre 23 Mar 11:52
    #2

    ni kan ju antingen plocka mossa, eller köpa lådor hos florist/planthandel. Putsa bort lite jord o sånt, o lägg ut som löpare. Det med kristaller i och ljuskyktor som ser ut som lotusblommor eller näckrosor i kansek

  • naturt­anten
    Äldre 23 Mar 12:11
    #3

    finns fina mindre trädgårdsdekorationer i form av tex trollsländor o fåglar ute i handeln nu.. kan dessvärre inte ge speciefik affär... eftersom filmen berör grekisk mytologi tänkte typ frukt, vindruvor o så?? fint både som dekoration o tilltugg...

  • busan2­1
    Äldre 23 Mar 12:31
    #4

    Vi ska gifta oss i Juli. Vindruvor är ju jättebra... är lite rädd att det ska bli för mycket åt grekisk mytologi, men egentligen passar det mig utmärkt för jag har alltid älskat grekiska mytologin. Blivande BG får väl bara hänga med hahah Trollsländor är oxå bra! Bara jag hittar en lokal som duger så får jag ge mig ut och handla

    Kom jättegärna med ännu mer förslag... brainstorma hur mycket som helst!

  • naturt­anten
    Äldre 23 Mar 12:42
    #5

    jag älskade erat tema.. när jag själv suttit o funderat så inser jag nu att jag e inne lite på samma stuk, lite natur lite trolskt på ngt sätt magiskt iaf.. så jag kommer nog o sno lite ideer med när den dagen kommer ...

  • Kattpo­et
    Äldre 23 Mar 13:06
    #6

    Ni kan ju sätta vingar på brudnäbbarna, om ni ska sådana.
    Och ni skulle kunna ha middagen utomhus, om det blir en varm sommar, i en lund.

    Tänk dig lyktor som hänger i träden, det kan vara vackert med.

  • KatjaB
    Äldre 23 Mar 13:07
    #7

    mossa som hänger, sk. trollmossa, vet inte vad ni har för budget men det är ju lite åt silvriga hållet o ger lite lummig känsla

  • busan2­1
    Äldre 23 Mar 13:42
    #8

    Det får du gärna göra... Det är alltid kul att få lite positiv respons på allt slit man lagt ner


    naturtanten skrev 2010-03-23 12:42:51 följande:
    jag älskade erat tema.. när jag själv suttit o funderat så inser jag nu att jag e inne lite på samma stuk, lite natur lite trolskt på ngt sätt magiskt iaf.. så jag kommer nog o sno lite ideer med när den dagen kommer ...
  • Kattpo­et
    Äldre 23 Mar 14:35
    #9

    Trollmossa korrekt namn skägglav får inte plockas i skog och mark.

    De flesta lavar är frilysta om minns rätt och det gäller en hel del mossor med.

  • Rufsas
    Äldre 23 Mar 14:41
    #10

    Skriv ut fina citat från filmen, rama in och sätt på borden. Voila!

    Mitt råd är att göra saker och ting nästan lite övertydliga - annars har gästerna en tendens och inte fatta helheten. De har ju inte varit med under hela planeringsprocessen.

  • naturt­anten
    Äldre 23 Mar 14:58
    #11

    Det stämmer, antar att det kan vara så för att dom växer så långsamt, men finns som sagt att handla hos florist med


    Kattpoet skrev 2010-03-23 14:35:05 följande:
    Trollmossa korrekt namn skägglav får inte plockas i skog och mark.De flesta lavar är frilysta om minns rätt och det gäller en hel del mossor med.
  • KatjaB
    Äldre 23 Mar 16:21
    #12

    nja, fast jag menade sån som man köper.. det är ju en helt annan sort än den som växer i våra svenska skogar.
    vanlig hederlig grönmossa får man dock plocka


    Kattpoet skrev 2010-03-23 14:35:05 följande:
    Trollmossa korrekt namn skägglav får inte plockas i skog och mark.De flesta lavar är frilysta om minns rätt och det gäller en hel del mossor med.
  • shakyn­ose
    Äldre 23 Mar 16:30
    #13

    Det stämmer inte alls att alla lavar och mossor är fridlysta. Vissa är helt fredade, andra får inte plockas för komersiella ändamål, vissa får man plocka utan restriktioner. Däremot så stämmer det att lavar tar många år på sig att växa, så man ska ju vara måttfull och kanske tänka lite på att inte plocka allt på ett ställe t.ex.

  • shakyn­ose
    Äldre 23 Mar 16:32
    #14

    Kolla vad som gäller i just ditt län om du tänker gå ut och plocka mossa!

  • naturt­anten
    Äldre 23 Mar 20:43
    #15

    jo lite de där med att de tar tid o återställa jag ville få fram.. men nu ska inte hela denna tråden bli mossig ;)

  • Kattpo­et
    Äldre 23 Mar 21:35
    #16

    Mossig?

    Nej här handlar det om Laaaav......

  • busan2­1
    Äldre 26 Mar 11:38
    #17

    Tack alla mosstjejet men för att undvika att ämndet spårar ut så kan jag tala om att jag inte kommer använda mig av mossa tack ändå. Kom gärna med fler tips!!

  • KatjaB
    Äldre 26 Mar 11:48
    #18
    busan21 skrev 2010-03-26 11:38:18 följande:
    Tack alla mosstjejet men för att undvika att ämndet spårar ut så kan jag tala om att jag inte kommer använda mig av mossa tack ändå. Kom gärna med fler tips!!
    hahah Så lätt att det blir helt OT.

    Om tyll är för dyrt så finns ju täckväv/markduk på bygghandel tokbilligt som man kan dekorera tak och väggar med. Ha som underdukar så att de går ner till golvet och "fluffa till" vid ändrarna på borden.
    Mängder av ljus och ljusslingor är ju väldigt effektfullt, oavsett tema också

    Grodor och älvor finns ju också som passar till temat.

    När jag tänker på midsommmarnattsdröm tänker jag på teater och trollskog.. det finns ju såna där teatermasker som bara täcker ögonen som är rätt läckra. Såna vid ett barnbord eller liknande kanske kan vara nåt.
  • Kattpo­et
    Äldre 26 Mar 17:58
    #19

    JAg hittade ljusslingor med rosor, fjärilar och kristaller här i stan, det borde finnas på nätet.

  • busan2­1
    Äldre 26 Mar 21:14
    #20

    Täckväv är ju faktiskt den bästa idé jag fått nånsin tror jag... fan att jag inte tänkt på det!!! Tusen tack för det!!!

Svar på tråden Hjälp med tema