Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?

Det var tråkigt att hon skällde på dig, men jag kan förstå hennes frustration.
    Det kommer antagligen väldigt många som inte alls är särskilt intresserade av det religiösa utan bara vill ha kyrkan som en vacker kuliss och försöker ändra vigselordningen till sin egen drömshow.

Prästen i församlingen där jag bor säger själv att han helst inte vill ha brudöverlämning, men han de har inte förbjudit det. Däremot så försöker de förklara hur kvinnoförnedrande det är och kanske de tillslut efter att ha stött på massor med brudar som säger att det inte gäller just dem, att de tillslut överreagerar?

• Aleta

Å andra sidan kanske TS får extra förståelse för att många blir väldigt upprörda över brudöverlämning.
    Det är fortfarande fel att bli utskälld för sina åsikter, men jag tycker att man får ha förståelse för att folk agiterar mot detta så fort de får en chans. Det är trots allt en företeelse som många ser som ett enormt steg bakåt i strävan mot jämlikhet.

Chris24 skrev 2010-03-23 09:33:48 följande:
    Nu bad inte TS alla att börja skriva om varför man ska inte bli överlämnad och varför hennes mamma inte gör det eller varför inte hennes man blir överlämnad, hon simpelt frågade om någon hade stött på detsamma från en annan präst/kyrkoherde så skippa dem gamla vanliga meningarna och åsikterna i dessa trådar som alltid tycker jag. Alltså skippa det gamla vanliga med överlämningstrådar.Ts, det är fullständigt oacceptabelt att ens präst skäller ut en för att man vill något som inte den vill, det finns ingen lag på att man inte får så du får. Dock kan hon/han framföra sin åsikt, på ett BRA sätt, väldigt klumpigt gjort av henne. Dock skulle jag överväga och faktiskt ha henne när du nu ska ha din pappa som går med dig, inte "LÄMNAR BORT DIG", då du säkert kan ta hand om dig själv, har egna åsikter och tankar. Och jag förstår att du anser det är en fin gest eller tanke, du o din pappa har en god relation och det kanske är från filmer eller inte, det är vad du själv vill göra helt enkelt.Vår präst i Sverige som döper min m2b på fred är för detta så det är inte alla präster som anser likadant, han säger att det är olika till alla personer men att han visst förstår att det kan va en helt annan symbolik för vissa kvinnor än andra, som att kvinnan skulle vara förnedrad och nedtryckt, är det inte för alla helt enkelt och om den familjen/gäster inte kommer att se det så, varför ens bråka om det? Man känner sin familj/gäster bäst själv.Och ja, han är svensk och är präst i en svensk kyrka.Många är emot det och jag förstår vart man vill komma med det hela i era åsikter men samtidigt så förstår jag dem som vill ha det. Nej, tycker inte dock man ska böna o be om det för man är brud och gråta för prästen ska ge sig, självklart inte.Även om hon sa det var OK men gav det föreläsningen så kan du kolla om du kan få en annan präst va? För eran skull och känna sig mer bekväma faktiskt. Hon måste inte göra det.
  • Aleta

Ramaskriet kan t ex bero på att de allra flesta av världens kvinnor kämpar för att få något som helst värde och en gnutta jämlikhet. Kvinnor (och även män) gifts bort mot sin vilja till och med i Sverige (ca 70 000 ungdomar) så det är ingen verklighet som finns långt ifrån oss precis.

Att då en liten klick vill anamma en utländsk sed för att den skulle vara "gullig" kan verkligen uppröra, det känns blåögt och egoistiskt. Bara för att man själv är jämlik så kan man strunta i andra och köra sitt eget race. Det är hela den mentaliteten som gör att ordföranden i Röda Korset kunde stjäla pengar som skulle gå till folk som svälter ihjäl och istället köpa sig lyxiga sommarställen och annat till sig själv.
    "Jag, jag, jag vad resten av världen gör struntar väl jag i."
    Alternativt:
    "Jag kan ändå inte ändra på något så därför spelar det ingen roll."

VincitOmnia skrev 2010-03-23 23:18:36 följande:
    Vi kommer förmodligen köra på att bruden överlämnas till mig (brudgummen). Detta för att vi tycker det ser fint ut och att det faktiskt är en fin gest som jag ser det att brudens pappa har godkännt mig och ser mig som en bra partner till sin dotter.Att det kan bli sånt ramaskri över en sån sak?!? Helt otroligt.Jag är kristen (döpt) men inte mer troende än en påse popcorn. Detta är en cermoni som påtalar hur mycket vi älskar varandra och att vi vill tillbringa våra liv tillsammans, måste det vara svårare än så i dagens samhälle?Eller är det så att ni som tycker det är helt förkastligt med överlämnande är djupt troende?!?/Johan
  • Aleta

Ja, traditioner ändras och utvecklas, men det betyder inte att man bara ska stå och se på när de går i en riktning som man tycker är olämplig.

VincitOmnia skrev 2010-03-24 22:51:39 följande:
    Poängen med detta forum är väl att byta idéer och tankar. Inte klanka ner på folk.Om någon vill ha brudöverlämning, låt de då ha det så länge prästen godkänner det.Om någon inte vill ha barn på sitt bröllop, låt de då slippa det.Att det är en gamal tradition att brudparet går inte tillsammans köper jag helt och hållet, men vill folk nu så gärna ha brudöverlämning, låt de ha det (som ovan nämnt).Kan lova att det inte var en tradition för 50 år sedan att svänga i sig en kebab på Jerusalem Kebab på Götgatan kl 03:15 en lördagnatt. Men idag är det ganska vanligt. Traditioner ändras och utvecklas./Johan
  • Aleta

Jag och några till.

VincitOmnia skrev 2010-03-24 23:54:00 följande:
    som MAN tycker är olämpligt... Det är ju vad DU tycker... Låt folk bestämma själv!!!!!/Johan
  • Aleta

Det är ingen som tror att just du och din blivande fru lever i något konstigt förhållande!
    Varför tror du det?
    Det har varit en tjej här på BT som skulle ha brudöverlämning eftersom de levde enligt att mannen var överhuvudet och hon ville vara underlägsen. Hon levde alltså efter symboliken.

Det jag, med flera, försöker säga är att symboliken är väldigt kraftig och sänder ut signaler som åtminstone inte vi tycker är önskvärda i det samhälle som vi vill leva i.

Att ni gör det får stå för er, men vi tycker att det påverkar oss och samhället i stort. Jämställdheten går bakåt här i landet tycker jag.
    Om man väljer att objektifiera tjejer och visa upp ojämlika scener så bidrar man, i mitt tycke, till att kvinnor och män fortsätter att sättas i fack och inte får en chans att bli bedömda som individer.

VincitOmnia skrev 2010-03-26 19:42:59 följande:
    Jag har bestämt mig. Jag ska tvinga min svärfar att ge bort sin dotter till mig. Sen ska jag släpa henne i håret från bröllopsfesten till bröllopssviten. Där ska hon få springa mellan sängen och minibaren och hämta nötter och öl till mig...Man blir så less./Johan
Svar på tråden Utskälld av kyrkoherden! Ska ni bli "överlämnade" eller gå fram tillsammans med BG?