• Brynesjö2010

Svärföräldrar har köpt bröllopskläder till barnen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-17 22:43
    Måste bara få skriva av mig...
    Efter sommaren gifter vi oss och vi ser mycket fram emot bröllopet! Planeringen har gått jättebra och allt kändes positivt tills nu...

Svärföräldrarna har på egen hand gått och köpt bröllopskläder till våra barn som ska vara brudnäbbar. Har precis fått se kläderna och det är inte alls min stil...
    Vill inte vara otacksam och vill inte ha dålig stämning men känner inte att jag kan komprommissa med detta... Det är ju mitt bröllop och är det nån dag i vårt liv som allt ska vara på vårt sätt så är det då!

Vad sjutton ska man göra...?
    Hur ska man få dom att förstå att jag vill att det ska vara vårt bröllop och inte deras. Det ska ju vara en positiv känsla när man efteråt tittar på bröllopsbilderna...

Tänker jag fel...?
    Dom kommer ju att ta illa upp om vi tackar nej till kläderna och frågan är ju hur lång tid det kommer att kännas obehagligt... Dom har dessutom köpt dom utomlands så det går inte att lämna tillbaka något...

• Svar på tråden Svärföräldrar har köpt bröllopskläder till barnen...
  • KatjaB

kan du inte bara säga som det är, att du hade tänkt dig något annat. Försök vara lite finkänslig och säg att du redan sett något som du blev så förälskad i

• Nove

Ja jag tycker inte att du ska vika dig här, kan precis förstå din känsla och jag håller med dig när det gäller ens bröllop så vill man verkligen ha det som man själv vill.

Tycker också att du kan säga att du tänkt dig något helt annat som du redan sett ut någon annanstans, men ändå tacka för omtanken.

• Cherrygirl

kan du inte säga att du redan har beställt de kläderna barnen ska ha på sig!?
    En liten vit lögn..

• sigma

Även om grejerna inte går att lämna tillbaka så kan man ju alltid sälja dem vidare, kanske här på BT? Någon annan tycker säkert att de är precis rätt stil =)

• Piiiip

Säger som de ovan, var finkänslig och säg att ni redan provat, bokat/beställt barnens kläder och om de inte ger sig, säg att ni redan betalat en deposition för de kläderna.

Funderar inte det; låt barnen prova kläderna samtidigt som ni bjuder på blåbärspaj och marängswiss. (...) råka tvätta kläderna i 90 grader och säg att de antingen tyvärr blivit för små.

Sista alternativet, det fega. Säg ingenting och på bröllopsdagens morgon klär ni barnen i vad ni hade tänkt att de ska ha. Frågar svärföräldrarna säg att barnen vuxit ur kläderna, tyvärr.

• Morfrumatte

Mina svärföräldrar gjorde precis samma sak. Köpte en mini-frack till sonen, utomlands, i fruktansvärd plastigt material. MEN de var så himla glada så jag gjorde dem den tjänsten. Klädde sonen i mini-fracken för kyrkan och bytte sedan kläder på honom för middagen & festen. Så vart alla glada och nöjda.

• starfish

nej gud jag hade aldrig tagit på min dotter kläder jag inte gillar.
    mina svärföräldrar brukar köpa kläder till vår dotter och en gång kom de hem med ett gräsligt set. har aldrig använt det på dottern och kommer aldrig göra det heller.
    hoppas de inte köper nått till bröllopet, men gör de det så kommer jag att säga att tack för omtanken men jag har redan bestämt vad min dotter ska ha på mig och att det är viktigt för mig att det blir exakt som jag tänkt mig.
    tror inte det skulle vara något problem.
    och skulle de ta illa upp så är det ju så, jag tycker det är fräckt om de köper kläder till något så stort och viktigt som ens bröllop och inte ens frågar först om det är ok.

• mindröm

Håller med er andra att du måste göra som du känner och tacka artigt nej till kläderna. Du kan inte hjälpa att dom köper med sig kläder från utlandet som inte kan bytas. Du har inte bett om det här och dom får skylla sig själva.

Jag skulle aldrig gå med på detta utan säga till att.. det var snällt att ni tänkte på detta men jag hade en annan bild framför mig och vill ha nåt annat. Har redan bestämt mig för några andra kläder.
    Säg oxå att ni kan sälja kläderna här på BT istället, så behöver dom inte känna att dom slängt ut pengar i onödan.
    Lycka till!
    Det är DIN och din makes dag!!! Ni bestämmer!

• HappyE

Håller med ovanstående. Det är ju en del av nöjet, att hitta kläder till barnen. De borde ha varit mer finkänsliga och kommer nog förstå. Annars - skyll på färgnyanser, att allt ska matcha makens plastrong/dina blommor eller något annat...

• Sebastiána

TS du kan ju inte hjälpa att svärföräldrarna köpt kläder till barnen utan att fråga er. De kunde de ha gjort (om inte annat för att stämma av så att ni inte redan köpt och för att kolla så att de passar ett eventuellt färgtema).

• Sebastiána

Förresten, kanske kläderna går att sälja på Tradera!

• Moirie

Det var ju snällt av dem men om de inte dubbelkollar att ni verkligen vill ha kläderna innan de köps så får svärisarna faktiskt skylla sig själva och de har ingen rätt att bestämma när kläderna ska användas.

Jag skulle nog inte föreslå att man kan sälja kläderna vidare utan tacka och ta emot. Är kläderna så hemska att de inte kan tänkas komma till användning vid något annat tillfälle, typ släktkalas, påskmiddag eller dylikt där svärföräldrarna kan få se barnen uppklädda? Det kanske inte spelar så stor roll om kläderna är din stil eller inte utanför ert bröllop?

• Nicossambo

Kan du inte berätta hur du har tänkt hur kläderna ska se ut. Och fråga om man kan byta kläderna mot andra du kanske kan ta med din blivande svärmor på shoppingen. Jag tycker att du ska vara ärlig.

• fibobs

Nej för 17! Ge dig inte. Det är du och din blivande som bestämmer. Tycker ni inte om kläderna så säg att ni redan köpt, sett något som ni vill ha.
    Tough shit om de inte gillar det!

• roodeberg

Att det var gulligt av de men att du redan beställt deras kläder (nödlögn kanske?) och att de kommer snart. Inte kan de ta illa upp för det, jag menar - det var ju på eget initiativ som de köpte kläder åt barnene.

• Brynesjö2010

Åh, vad skönt att höra att det inte är fel av mig att inte ge vika på detta!!!! Tack för alla svar!

Har pratat med sambon och vi kommer att snällt tacka men förklara att det inte är vår stil. Vi kan gärna använda dom till annat tillfälle men dock inte till bröllopet då det ska vara något vi verkligen tycker om. Vill ha svart väst och byxa och vit skjorta till honom och så en vit klännning till dottern! Hoppas bara att vi hittar något sådant fint!

Det kommer att bli lite grymtande, helt klart men förhoppningsvis inte under lång tid. Så det löser sig nog!
    Tack alla!

Svar på tråden Svärföräldrar har köpt bröllopskläder till barnen...