Inlägg från: FramtidaFruSandberg |Visa alla inlägg
  • FramtidaFruSandberg

    Vi som gifter oss den 4/9 2010

    Min sambo och jag gifter oss också den 4/9 i Husby-Ärlinghundra kyrka i Märsta (härligt att äntligen hitta en till Sigtuna-brud Jessica87).
    Jag köpte klänningen i måndags *pirrig*, vi har bokat kyrka och festlokal samt utformat klart inbjudningarna (vi ska skriva ut dem och börja montera dem nästa vecka).

  • FramtidaFruSandberg
    Jessica87 skrev 2010-03-17 20:36:32 följande:
    Nämen gud!!!! Gu va roligt=) Hehe. vart ska ni ha festen då? Vi skall ha den i folketshus ovan för gamla biokällan du vet=)Ååå, husby, där tänkte vi först också gifta oss men ändrade oss senare till Sigtuna=)
    Vi har festen på IFL Kämpasten utanför Sigtuna. Jag visste inte ens att det fanns en lokal ovanpå biokällan. Vi tittade på lite olika kyrkor runt omkring; Husby, Norrsunda (det är ju helt underbar), Märsta och även Maria. Sambon sa dock nej till Mariakyrkan för han tyckte den var för stor. Husby är ju putte i jämförelse så det passade bättre för oss.
  • FramtidaFruSandberg
    Brynesjö2010 skrev 2010-03-18 23:31:14 följande:
    När senast vill ni ha in svar från gästerna?
    Vi tänkte ta precis efter midsommar. Vår festlokal vill veta slutgiltigt antal redan 8 veckor innan festen och det känns inte bra att behöva jaga folk mitt i semestern (folk har ju en tendens att inte svara)
  • FramtidaFruSandberg
    Jolalu skrev 2010-04-07 16:48:26 följande:
    Hej allihopa!Börjar snart vara dags för oss att skicka inbjudningarna. Har inte berättat för så många och det skulle ju vara kul om dom får veta det med posten. Ni som har skickat eller snart ska skicka, vilket o.s.a-datum har ni? Hade tänkt slutet av juli men det känns ju så himla långt bort...Sen en annan fråga: vi ska skriva namnen på dom inbjudna i kortet, så vad skriver man på kuvertet? T.ex till dom där vi bara känner den ene (kusiner bl.a). Skriver jag bara kusinens namn på kuvertet och bägges i inbjudan?
    vi har satt slutet av juni men det är för att vår festlokal vill veta antalet gäster redan 8 veckor innan bröllopet (vill lämna lite tid för att jaga gäster som ej svarar också). jag undrar också över det där med namnen på kuvertet men jag tror nog att samma namn som står i inbjudan också bör stå på kuvertet
  • FramtidaFruSandberg
    Fenixx skrev 2010-05-02 09:19:25 följande:
    jessica87>> du måste godkänna att gäster får se ditt bildgalleri. jag har också lagt ut på våra i mitt galleri.
    jag antar att ni har medeltidstema (eller liknande) på ert bröllop. Inbjudningarna var jättefina och passar superbra med temat
  • FramtidaFruSandberg

    vi var på infokväll i kyrkan ikväll, mycket informativt och vi fick höra hur olika musikstycken låter på orgeln i den kyrka vi valt samt ställa frågor. Skönt att ha fått en bättre bild av hur det kan gå till.

  • FramtidaFruSandberg
    thebe skrev 2010-05-14 11:03:52 följande:
    nu har vi valt alla låtar som vi skall ha i våran brudvals. kommer bli en liten överraskning till gästerna.www.youtube.com/watchdetta stuket blir det men vi har valtbörjar lungt och fint med sarah brightman och låten only yousedan blir det l hade the time of my life dirtydancingsedan cant touch this med mc hammerl`m too sexyole ivars med En får væra Som En Ermoney for nothing - dire straitsavslutas med sarah brightman med låten only you igen. vad tror ni om detta??  
    sjukt roligt! Jag slogs av en sak i deras video dock. Det var lite väl långt och lite långt ibland mellan stycken (framför allt i början). Det blir svårt att uppehålla intresset.
  • FramtidaFruSandberg
    Jessica87 skrev 2010-05-14 13:05:17 följande:
    Hej hallåSnart är det dags! Eller om tre månader!!!!!!!! Har ni skickat in pappren till skattemyndigheten ännu? Hur gör man om man vill byta efternamn? Till ngt i släkten? Kostar det? Vad ks ani heta?Kraaam
    3 månader? har jag missat något, 3 ½ är det väl ändå? *paniken stiger* den där halva är viktig
  • FramtidaFruSandberg
    thebe skrev 2010-05-14 20:24:39 följande:
      vi tänkte det samma när vi kollade på just detta klippet. vi kommer ha kortare "avsnitt" som gubben sätter ihop. kort och gott är vårat tycke i detta, men inte för kort så att det är över innan det börjar.vi skrev på hindersprövningen igår och även pappret om namnbyte. kommer i framtiden heta Haraldsen efter min blivande.är det någon som vet om efternamnet börjar att gälla så fort skattemyndigheterna får in namnbytar pappret eller om det träder i kraft efter vigsel.tänkte på pass, kommande körkortet som ligger runt hörnet *ler*en sak som jag inte kan släppa är vilka skall man ha vid honörsbordet? skilda föräldrar. mamma har en gubbe som har varit som en pappa för mig under barndommen självklart att han skall sitta där. pappa skall sitta närmast mig för han är den som står mig närmast idag. men hans nya sedan ett par år som jag avskyr och som hon avskyr mig skall hon sitta vid honörsbordet? särbos och har ett till och från förhållande. vill verkligen inte ha henne vid honörsbordet eller på första raden i kyrkan. är jag elak???
    enligt vett och etikett så sitter dina föräldrar med varandra i kyrkan och vid honörsbordet. De nya (även om din mammas inte är ny) respektive sitter i kyrkan tillsammans med resten av gästerna och likaså på festen. Sedan finns det de som frångår detta (och det har jag inget emot).
  • FramtidaFruSandberg
    sun moon skrev 2010-05-20 20:52:02 följande:
    Blir kanske inget bröllop för oss som planerat Min BM´s systers man gick bort i natt och han skulle vara vår toastmaster. Känns så fel att ha vårt bröllop med någon annan toastmaster. Men egentligen känns det fel också att skippa vårt bröllop. Vi väntar ett tag och ska fundera på hur vi ska göra. Ganska "glad" att vi inte har fått ut våra inbjudningskort för där stod hans namn och telefonnummer..  Känns också lite jobbigt att lägga av med planeringen helt nu när vi redan är lite efter med våra planer för att hinna till 4 sept. Jobbigt allt. Lider med min BM´s syster och deras barn som bara är 15 och 17år Vi vill så gärna gifta oss men kanske är det bäst att vänta.. 
    jag beklagar sorgen
  • FramtidaFruSandberg

    Här blir det att bröllop bryter sorg för jag ville gärna skriva att jag idag fick reda på att min klänning i färdig så nu ska jag snart få komma dit och prova den igen (uppsydd) och fixa med justeringar.

  • FramtidaFruSandberg

    jag kom precis hem från att ha provat min klänning hos sömmerskan. Den är helt underbar! Precis så fin som jag tänkte mig. Enda problemet =( var väl att jag gått upp 4kg så den gick inte att stänga i ryggen. Hon sa att vi kan släppa ut den men vi avvaktar till augusti och ser om jag lyckas gå ner igen *håller tummarna*

  • FramtidaFruSandberg
    sun moon skrev 2010-06-06 16:06:40 följande:
    hindersprövning och efternamnsbyte är ivägskickat
    samma här, skickade det igår. Nu håller vi på och plitar på ett äktenskapsförord. Någon som vet hur lång tid det tar för tingsrätten att registrera detta?
  • FramtidaFruSandberg
    sun moon skrev 2010-06-07 17:16:33 följande:
    pillar med inbjudningarna..  Har ni skickat era? Känns hårt att ta bort M´s namn från alla.. vet inte heller hur vi riktigt ska ha texten nu.. ska vänta tills min sambo kommer hem så att vi kan bestämma tillsammans..  Hur långt innan hade ni OSA? Vi hade 1/7 innan man nu har ju inbjudningarna dröjt så det känns väldigt fort att ha de redan 1 juli.. Är 1/8 bättre?
    vi har faktiskt redan 28/6 men det är för att festlokalen vill veta slutgiltigt gästantal senast 8 veckor innan (och man måste ju få en chans att "jaga" de gäster som inte svarat)
  • FramtidaFruSandberg
    sun moon skrev 2010-06-11 12:26:14 följande:
    Jag vill gärna ha tips på "psalmer som inte är så kyrkliga" Funderar på chasing cars som solosång.. tycker det passar oss. Ska höra med min älskling ikväll och även läsa igenom texten ordentligt.
    varför vill ni ha psalmer som inte är så kyrkliga? Är inte helt poängen med att man gifter sig i kyrkan att det är kyrkligt?
  • FramtidaFruSandberg

    Var har valt (nu får vi se om det funkar att klistra in)


    psalm 85:


    Som mannen och kvinnan i glädje tillsammans
    när tillvaron föddes en gång
    vi står här i dag inför skapelsens Herre
    i bön och sång.

    Vi ber att du tar i din tjänst vår gemenskap,
    vår kraft utan tanke på lön
    och låter vårt liv bli en gudstjänst på jorden,
    en tjänst i bön.

    Vårt hem, vad vi äger, vår glädje och trygghet
    vi fått att förvalta för dem
    som lever i ensamhet, oro och ångest
    och utan hem.

    Vårt liv har vi fått för att leva tillsammans,
    att spegla ditt himmelska ljus,
    att växa i kärlek, att öppna för andra
    vår dörr, vårt hus.


    och psalm 834a


    Se, livet vill blomma i Skaparens hand
    som lustgårdens örter och träd,
    då hjärtan är tända hos kvinna och man
    att älska och glädja varandra.


    Vi lyfter till Herren vårt tack och vår bön
    för gåvan han ger i vår vård.
    Låt växa och mogna, om lust byts i nöd,
    den kärlek som bundit oss samman.


    Så stärk oss att bära den vardag vi får
    i kärlek som ej söker sitt.
    Bevara ett ljus och en fröjd hos oss två
    från livet vid skapelsens källa.


    Vi ska träffa prästen idag så vi får se om hon godkänner valen

Svar på tråden Vi som gifter oss den 4/9 2010