Roliga Konversationstips för gästerna tack!
som rubriken lyder...
som rubriken lyder...
något som är lite små kul som fanns på en middag jag va på var, konversationskort! man lägger ut dom på borden och om gästerna får lite idetorka så står det tex, vad tycker du om bensinpriset? på ett kort och alla fnissar så är isen bruten! fånigt men det funkar faktiskt!
Elleer en liten lista i festprogrammet. När jag spexade fick vi en lapp att ha i västfickan med olika fraser. Vissa enklare, vissa helt galna. Själva lappen blev också ett samtalsämne ibland.
Exempel:
Kommer du ofta hit?
Min papegoja har fått halsfluss.
Choklad är ju egentligen inte alls gott.
Hur ofta badar du bastu?
jag hade tänk mig en lista i festprogrammet, men kort är ju också en idé.
mer förslag på själva konsverationstipsen :)
Vi hade skrivit korta men roliga saker om alla närvarande på placeringslistorna. Både på de som satt på väggen och de som låg på borden.
tex. Jörgen: Seglar hellre än bra.
Är allergisk mot hästar som heter
Loke. Gift med Carina. Arbetskompis med
brudgummen.
Bara detta kan starta konversationer...
Jag har börjat fundera på att ha någon form av quiz. antingen på tema brudparet eller på tema gästerna. men gästerna kan iof bli svårt, behövs 77 frågor isf:) men vet en fest där man ställde enkla frågor om gästerna i ett quiz och där varje gäst fick vara dommare på sin egen fråga. på så vis behöver inte ens den som skriver frågorna veta svaret.
I vårat festprogram kommer vi ha en lista över alla gäster där vi även skriver,
Typ:
Göran, Resejournalist och Boxer Roberts Alterego, fråga honom om hans budget-jordenrunt resa...
Greger, brudens morbror som hade en bil innan bruden krockade den. Fråga vilken färg det var på bilen..
osv..
Den gilla´jag!
ah, vi kommer ha presentation av gästerna. smart idé om frågatips i slutet som konversation...svårt med de respektive som man inte känner så väl bara...
men ahr aldrig någon sett en sån lista där man bara ha roliga konversationstips? har för mig jag sett en sån i något festhäfte, men minns inte vad det stod tyvärr...
Man brukar skriva om saker som är nyheter. Just nu till exempel bensinpriset som någon skrev, kanske om det kommande valet, finanskrisen, OS-medaljer osv! :)
Puffar för en gammal tråd. Har någon lite roliga uppslag?
Dessa hittade jag på vigselringen.se
Förslag på samtalsämnen Avsedda att ta till i händelse av pinsam tystnad: Svarade hon verkligen ”ja”?
Är du bjuden?
Hur många var det som bara mimade i kyrkan under psalmerna?
Hur påverkas du av väckarklockan?
Hur medveten är du om din egen lukt?
Känner du brudparet?
Hur viktigt är det att ha åsikter?
Har du sytt dina kläder själv?
Brukar du ofta gå hit?
Är det din hand på mitt lår?
vigselringen.com skulle det ju vara...
Nu är detta visst en gammal tråd men tänkte ändå ge ett tips. Vi tänkte ev skapa små spelkort till varje bord. Vi ska ha runda bord med 7-10 gäster per bord. På korten till t ex bord A kommer det stå påståenden eller frågor om de som sitter vid det bordet. Alla gäster ska turas om att läsa var sitt kort och sedan får alla gissa vem kortet handlar om, rätt svar kan kanske stå på baksidan. Kommer förhoppningsvis leda till en del skratt och att gästerna vid bordet lär känna varandra lite. Ex på texten på korten: Denna person har suttit på en ödla i Grekland. Sa sig ha extra magar för godsaker. Med denna kvinna åkte bruden skidor för första gången i sitt liv och då på ett ben...OSV.
Och här kommer mitt tips!
Vi hade en sida i festhäftet med fraser som antingen jag eller min man skulle ha kunnat säga om olika ämnen vi är insnöade på (man fick gissa vem som sagt vad, bara det en källa till diskussioner).
Några smakprov:
Slut på samtalsämnen? Tyst vid ditt hörn av bordet?
Använd brudparets egna konversationsstartare - skapar garanterat intensiv debatt!
"I riktig funk ska inte basen och baskaggen komma på samma slag."
"Papegojor är faktiskt lika intelligenta som småbarn! I alla fall om de är tillräckligt små. Barnen alltså."
"Att kvinnosynen är så föråldrar i Hal Fosters Prins Valiant vägs mer än väl upp av illustrationernas kvalitet. Speciellt att Sir Gawain är så snygg."
"Nåt som är cool är att om man spelar en kvintcirkel så kan man spela omväxlande 13-ackord och 7#9-ackord, bara genom att flytta ackordet kromatiskt nedåt! Har ni tänkt på det?"
"Totoro måste ju vara världens bästa barnfilm. Inte så konstigt kanske eftersom det är en Miyasaki."
Osv. osv. osv.
Det blev lite kul (tyckte vi) för då kunde man skratta lite åt oss och säga: "Ha! Det där måste Aleta ha sagt! Hon och jag brukade... "
Vi såg till att i gästpresentationerna ta med saker folk skulle undra över. Som min m2bs moster som är noggrann med att inte kalla folk för smeknamn. När de var barn och hon hörde barnen kalla honom Jocke så ställde hon sig upp och skrek upp till grannens hus: HAN HETER JOAKIIIM!!! Och under hennes namn i festhäftet står endast: - "HAN HETER JOAKIIIM!!!" Då kommer folk undra vad som menas, och konversationen är igång. Studenterna har vi ej skrivit VAD de studerat till, så folk lär fråga. Andra är det barndomspåhitt och sånt som tagits med. Saker om deras bilar, dock ej modell och så, för folk lär fråga om det i så fall. På jägarna har vi ej specifierat VAD de jagar.
Ja lite så, för folk ska undra och kommentera. Har undvikit ALLT som har med politiska åsikter att göra dock, akta er för det ämnet för det LOVAR jag kommer ta ner festen ordentligt!
En gammal klassiker, ett litet kuvert med instruktionen, dra korter rakt upp men ej ur kuvertet, samtala om ämnet i 10 min sedan vänd kortet.
Jag kommer bara ihåg 6 kort, just nu men jag ska fundera och kolla efter de andra senare i kväll.
1.framsida. Hur gör man det? Baksida . Bakar sockerkaka
2 framsida Gör det ont? Baksida När knoppar brister
3. Framsida Hur är det möjligt? Baksida Att äta 10 kex och vissla
4. Frms. Hur långt ? Bks Är det till Katmandu?
5.Frms Kommer du ihåg? BKS När du var liten?
6. Frms Hur får man in den? BKS Tråden i nålsögat