• 1 Grevinnan

Ris eller bubblor?

Hur gör ni med ris och bröllopsbubblor, är det meningan att brudparet står för det nuförtiden?

Kan man lägga vanligt matris i en korg/skål som folk får ta av utanför kyrkan? Någon som känner till nåt ställe där man kan köpa/beställa bröllopsbubblor till bra pris?
    Kan man ha lite av varje eller ska man skita i det helt, de som vill kasta nåt får ha med det själva, för vem vill egentligen få håret fullt med ris och såpbubblor i ansiktet?

Vet inte hur vi ska göra...?

• Svar på tråden Ris eller bubblor?
  • mica82

ja, jag frågade och du svarade :) Var bara nyfiken på hur du tänkte som sagt. Håller med om att det inte är så jättekul att få ris i håret tex. Men om det regnar så känns det lite trist med bubblor.
    Blir det ris så blir det bröllopsris. Vanligt ris är inte snällt mot fåglarna.

har sett på ebay att man kan köpa bubblor till jättebra pris. kan vara värt att ta sig en titt där.

• Kattpoet

Kolla där ni ska gifta er OM ni ens får ha ris, ni vill inte ha överraskningen av en städnota från kyrkan.

Orsaken att de inte gillar ris är att det blir mer städning för dem och att det drar in ohyra som sedan gnager sönder allt gammalt trä och målningar som finns i kyrkan.

• 1 Grevinnan

OK, tack för tips, verkar som om brudparet står för detta eller?
    Vi kanske kommer att köra på både och då... men inte dubbelt upp, utan några får ta ris och några bubblor. Ska kolla på e-bay. Det där med fåglarna har jag hört är en myt, det behövs både mkt vätska och temp för att risk ska svälla, men råttor kan det säkert dra till sig.

• Sebastiána
    mica82 skrev 2010-03-11 13:41:49 följande:
    ja, jag frågade och du svarade :) Var bara nyfiken på hur du tänkte som sagt. Håller med om att det inte är så jättekul att få ris i håret tex. Men om det regnar så känns det lite trist med bubblor.Blir det ris så blir det bröllopsris. Vanligt ris är inte snällt mot fåglarna.har sett på ebay att man kan köpa bubblor till jättebra pris. kan vara värt att ta sig en titt där.
    Jodå, vanligt ris är visst snällt för fåglarna. De mår INTE dåligt av det!
  • Sebastiána

1 Grevinnan skrev 2010-03-11 13:52:49 följande:

OK, tack för tips, verkar som om brudparet står för detta eller?
    Egentligen är det faktiskt gästerna som ska stå för ris eller vad det nu är. Det är ju deras hyllning av brudparet. Det känns lite knasigt att brudparet ska bestämma hur gästerna ska hylla dem...

Däremot kan man ju informera om att t.ex kyrkan inte vill att de kastar ris t.ex.
  • Kattpoet

Som jag sa, du kan få städnota för riset.

• mica82

Där ser man! Vilken tur att det bara är en myt.

Kyrkan vi ska gifta oss i är väldigt populär så jag kan faktiskt tänka mig att de inte föredrar ris där. Har inte tänkt på det alls faktiskt. men nu ska jag ringa och höra mig för.

• 1 Grevinnan

Är nog bäst att kolla med kyrkan om riset, om man får kasta eller ej. Men visst känns det dumt att vi ska köpa in och bestämma vad de ska "kasta" på oss utanför kyrkan, men de flesta verkar ju göra så nuför tiden...

Men det känns inte som om det är nån stor grej egentligen, det blir som det blir.

• HappyE

"Bröllopsris" faller isär och smälter när det kommer vatten på det, då det brukar vara ok. Plus att det inte mjölar av sig ett vitt pulver på kläderna.

• Sebastiána
    HappyE skrev 2010-03-12 08:00:34 följande:
    "Bröllopsris" faller isär och smälter när det kommer vatten på det, då det brukar vara ok. Plus att det inte mjölar av sig ett vitt pulver på kläderna.
    Blir inte det klistrigt om det hamnar i håret och det duggregnsr ute?
Svar på tråden Ris eller bubblor?