Hej!
Hoppar också in här. Vi har vilda efternamnsdiskussioner här hemma vi med. Jag heter Lundgren Persson och han Johansson. Han vill behålla sitt, jag vill inte längre ha dubbelnamn men vill att vi båda ska ha ett o samma efternamn.
Båda mina föräldrar heter Persson och är gifta. Lundgren fick jag då min enda morbror och hans fru inte kunde få några barn. Alltså ville min mamma föra sitt flicknamn vidare till oss. Jag är mer förtjust i mitt Lundgren än mitt Persson av denna anledning. Persson för dessutom min bror vidare (han använder inte Lundgren också, som jag gör).
Min blivande heter som sagt Johansson och har ytterligare 2 bröder som heter det. Till saken hör att vi bor på samma gård som mina svärföräldrar (inte så tokigt som det låter). Och jag känner att jag vill fortsätta vårt liv tillsammans som en egen familj, och inte nödvändigtvis heta Johansson.
Jag söker förslag på efternamn som skulle kunna vara en kombination av våra, Lundgren och Johansson.
Men jag har även spånat lite på min mormors flicknamn, Dunér. Anldedningen till detta är att jag faktiskt aldrig träffat mina morföräldrar som båda dog innan jag föddes, vilket jag är väldigt ledsen över att jag inte fick chansen till. Min mor blev dessutom moderslös redan vid 11 och det gör mig så ledsen.
Så att ta mormors flicknamn gör att jag känner mig närmre henne/dem.
Kommentarer och förslag är mer än välkommet!