• majjo10

Förslag på nytt efternamn

Hej,
    Såg att andra hade bett om efternamns hjälp så jag slänger också ut frågan här och ber om er kreativitet... Idag heter vi Bertgård och Johansson men vi funderar på att hitta på något nytt.. Några förslag, gärna anknytning till våra namn?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Förslag på nytt efternamn
  • OomphGirl

Johnsätt eller Jonsert kan man ju också få fram om man vill bli av med gård..

• julibrud 2011

Vi har eller min sambo har ansökt till prv för efternamnsbyte. Kan ju ta ett tag så bäst att vara ute i god tid. Du kan ringa till prv och kolla också om det är något namn ni kommer på som ni gillar. De kan ge ett lite bättre svar än på internet och även förklara lite vad som kan hindra att ni inte få namnet. Dem söker i databasen efter liknande namn som uttalas lika också.

• majjo10

Både Bejo och Jonsert tycker jag är bra förslag, får ta med dom hem o kolla vad som sägs.
    Har nämligen en 10 årig dotter som inte är så lätt att göra nöjd ;)

Tack för tipset om att ansöka i tid med nytt namn till prv, hade ingen aning om att det tar lång tid.

• Marialia

Hej!

Hoppar också in här. Vi har vilda efternamnsdiskussioner här hemma vi med. Jag heter Lundgren Persson och han Johansson. Han vill behålla sitt, jag vill inte längre ha dubbelnamn men vill att vi båda ska ha ett o samma efternamn.

Båda mina föräldrar heter Persson och är gifta. Lundgren fick jag då min enda morbror och hans fru inte kunde få några barn. Alltså ville min mamma föra sitt flicknamn vidare till oss. Jag är mer förtjust i mitt Lundgren än mitt Persson av denna anledning. Persson för dessutom min bror vidare (han använder inte Lundgren också, som jag gör).

Min blivande heter som sagt Johansson och har ytterligare 2 bröder som heter det. Till saken hör att vi bor på samma gård som mina svärföräldrar (inte så tokigt som det låter). Och jag känner att jag vill fortsätta vårt liv tillsammans som en egen familj, och inte nödvändigtvis heta Johansson.

Jag söker förslag på efternamn som skulle kunna vara en kombination av våra, Lundgren och Johansson.

Men jag har även spånat lite på min mormors flicknamn, Dunér. Anldedningen till detta är att jag faktiskt aldrig träffat mina morföräldrar som båda dog innan jag föddes, vilket jag är väldigt ledsen över att jag inte fick chansen till. Min mor blev dessutom moderslös redan vid 11 och det gör mig så ledsen.
    Så att ta mormors flicknamn gör att jag känner mig närmre henne/dem.

Kommentarer och förslag är mer än välkommet!

• födelsedagsbrud

Men jag har även spånat lite på min mormors flicknamn, Dunér. Anldedningen till detta är att jag faktiskt aldrig träffat mina morföräldrar som båda dog innan jag föddes, vilket jag är väldigt ledsen över att jag inte fick chansen till. Min mor blev dessutom moderslös redan vid 11 och det gör mig så ledsen. Så att ta mormors flicknamn gör att jag känner mig närmre henne/dem.Kommentarer och förslag är mer än välkommet!

Lundnèr???

• Marialia

Tack för tipsen! Ska diskuteras med sambon när han kommer hem från jobb om 1v.
    Spåna gärna vidare! Tänker själv så att det knakar!

• Marialia

Har under dagarna kommit på ytterligare några som ska ventileras. Till saken hör dock att sambon INTE vill byta utan behålla sitt. Och jag känner att jag vill ha något som kan står för oss båda, utan att någon av oss ska behöva ge avkall på sitt/sina tidigare namn. För jag vill ju egenligen inte ta hans bara för att "det brukar vara så", men e villig att ge upp mina om vi kan kombinera. Hoppas han kan tänka sig det också.

• brudeniskrudenijuli

von Tratt som min sambo så skämtsamt föreslog att vi skulle ta. Nej, skämt åsido så har jag nog inga bra förslag. Tycker att allt som har med vinterlandskap att göra är vackert förstås! Kanske en inspiration, leta i naturen!

• Lara C

Bertsson är väl kanske redan taget?

Svar på tråden Förslag på nytt efternamn