Psalmer?
Hej alla som ska gifta sig i kyrkan, vilka psalmer tänkter vi välja och vet ni vart man kan få lyssna på dem? Vi hade ev. tänkt ta Psalm 84 och 181, är det någon som vet om psalm 181 funkar vid vigsel?
Hej alla som ska gifta sig i kyrkan, vilka psalmer tänkter vi välja och vet ni vart man kan få lyssna på dem? Vi hade ev. tänkt ta Psalm 84 och 181, är det någon som vet om psalm 181 funkar vid vigsel?
I min psalmbok har jag ett register i början. De psalmer som står under vigsel är då 82, 83, 84, 85, 410 och 411. Men det behöver man ju inte fästa sig vid. Angående att lyssna, hör av er till den församling som ni ska gifta er i och fråga om det inte finns möjlighet att lyssna igenom innan. Tror inte de är omöjliga. Det var kanske inte ett vidare värst svar men ett försök på en del iaf.
Märsta församling www.svenskakyrkan.se/marsta/ har en bra sida om vigsel med möjlighet att lyssna på de vanligaste vigselpsalmerna. Men det är också en bra idé att prata med församlingen och präst om psalmval. De ska hjälpa er!
Psalm 181 funkar absolut på vigsel. Jag får genast ideér om ett vigseltal på temat att som nyvigda är detprecis nu (som alldeles nyvigda bara minuter tidigare) som en ny morgon i parets liv, en ny dag/tid i livet att ta vara på och förvalta...
Hej
Jag har en fråga
Det är så att två viktiga personer för mig har nu gått bort och jag skulle vilja ha två ljus vid altaret som repsenterar dessa två personer under våra vigsel får man hade eller va säger ni präster om det.
Vill du att det ska nämnas också i vigseln? Känner fler personerna? Jag tycker att sådana frågor också kan ha betydelse. Att ha ljus som bara ni vet vad/vilka de lyser för står är inget problem annars kan jag tycka. Men prata med er präst om det!
För övrigt är det bra att starta en ny tråd för nya frågor. Eller använda en mer allmän tråd typ "fråga prästerna"
tack för era svar, tänkte faktiskt kontakta vår kyrkomusiker men man vill inte heller känna sig dum...men ska absolut höra av mig till dem på måndag.
Jag kan bara ge ett tips lyssna eller läs igenom psalmerna innan ni väljer dom.
Det gjorde inte exet och jag när vi valde till vårt bröllop, och vi hade världens största ögon och höll på att dö av innehållet skratt. Kommer inte ihåg vad psalmen heter men var i alla fall då en vanlig psalm för bröllop på sensommaren
Det var något om att allt kött var hö osv
Vi läste bara första versen tror jag.