• Josssie

Vit klänning till tärnan?

Jag ska ha 4 tärnor och har syrénlila som färgtema. Min syster är en av tärnorna och hon ska ha en hellång lila klänning, men en av de andra tärnorna vill ha vit klänning med lila band i midjan och ev lila sjal eller bolero. De andra två har ännu inte bestämt sig.
    Men kan tärnan ha vit klänning tycker ni? Den skulle i så fall vara kort (över knäna)medan min brudklänning är hellång och ivory.

• Svar på tråden Vit klänning till tärnan?
  • sigma

Gnistra mera skrev 2010-03-02 12:53:08 följande:

Tycker att bruden har ensamrätt på vitt vid bröllop!Vad är det för tärna som ens kommer på förslaget av att själv bära vitt- är hon inte klok? jag hade blivit förbannad över ett sånt förslag.
    Jag håller med! På min systers bröllop fick jag ha en hellång mintgrön skapelse med strass på axelbanden- klagade jag? Givetvis inte! Det är din och din mans dag och allt måste kännas rätt för er båda- även tärnklänningarna. Men som också nämnts tidigare får ni kanske bidra lite ekonomiskt i så fall; det gjorde min syster och det kändes väldigt bra med tanke på att den hemska kreationen kostade 2500 kr =)
  • Josssie

Tack för alla synpunkter.
    Vi har pratat om detta nu och att två har lila klänning med champagnedetalj (sidenband eller sjal) och två har champagneklänning med lila detalj är nog den lösningen som är bäst. Men det återstår fortfarande två tärnor som ska välja klänning. Just för att vi inte kan bidra ekonomiskt har vi sagt att de får ha vad de vill men gärna lila, men kanske vore det fint att de har olika färg allihop? Kommer visserligen va olika modeller på klänningarna också. Men det viktiga är ju trots allt inte färgen utan att alla har trevligt och känner sig fina.
    Nu handlar det inte om tusenkronorsklänningar utan kanske 6-700kr/klänning så egentligen hade det känts skönare att betala dem. Men ekonomin säger tyvärr ifrån.

• Maxiander

Jag skulle gärna vilja att mina tärnor bar vita klänningar med band i midjan och sen likadana skor i samma färg som bandet. har hittat skor jag funderar på att köpa åt dem redan nu om tärnorna gillar dem. De ska bara ha sånt på sig de själva trivs i så de får tycka till om allt.

Problemet är att jag själv vill ha en ganska enkel klänning (www.maxiander.se/city-chic-vs-ljuvligt-romantisk/)och då kanske det blir förvirrande om även tärnorna har vitt... Får klura på den...

Men om bruden inte vill ha tärnor i vitt så tycker jag att hon har rätt att säga nej!

/M
    www.maxiander.se/

• bruden i skogen

Jag har absolut inget emot det. Vill någon tärna eller gäst ha vitt så är det upp till dem. Vill de komma i kortbyxor så får de göra det eller iklädd en potatissäck. var och en tar på sej vad den vill och känner sig bekväm i.
    Nu skall vi inte ha "klädsel frack, eller kavaj" Om man inte skall ha det så måste man ju få komma med vad som känns bekvämt.

Det är gammalt att man inte får ha svart eller vitt på ett bröllop.
    Men helt klart så är det ju brudparet som bestämmer och bestämmer ni att ingen får ha vitt eller svart, rött eller gult så måste ju alla gäster inkl tärnor acceptera detta.'Så var bestämd med era åsikter.
    Lycka till

• KatjaB

Om det är okej för dig att hon har vitt så ha det, men det kan nog se lite "fel" ut i färg mot champagne och lila.. och hon kommer ju att stå ut lite från de övriga tärnorna.
    Dessutom får hon i så fall stå ut med att gästerna kanske undrar varför i hela friden en av tärnorna står där med vit klänning, vill hon konkurrera med bruden?
    Framförallt äldre gäster kan nog se det så.

Själv skulle jag blivit irriterad om mina tärnor ville ha vitt på bröllopet. Det känns faktiskt oförskämt, speciellt nu när modet bland brudklänningar ofta är vita klänningar med nån färgdetalj.
    Även fast de betalar sina klänningar själva så måste det väl ändå finnas någon annan färg än vit som hon kan tänka sig, och som passar till ändamålet.

• Moi mokulat

Min brudnäbb ska nog ha vitt på sig.
    tärnan ska ha svart på sig.

jag är lite irreterad för best mannen har ingen svart kostym och tänker inte köpa någon. Han ska ha sin mörk mörk blåa aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaa

• KatjaB

ja, våra näbbar som är våra barn ska ha klänningar i ivory.. men det känns som en annan sak. Tycker det är lite skillnad mot att en vuxen person ska ha vitt. Ett barn konkurrerar ju inte direkt med bruden, hehe

Kan ni inte er bestman hyra en? Ni kansek kan hjälpa till ekonomiskt. en vanlig kostym brukar inte vara så vansinnigt dyrt att hyra.
    sambons marskalk ska ha sin svarta kostym som han äger sen tidigare. Vi betalar fluga i rätt färg, näsduk till bröstfickan och manchetter.

Moi mokulat skrev 2010-03-09 11:49:23 följande:

Min brudnäbb ska nog ha vitt på sig. tärnan ska ha svart på sig. jag är lite irreterad för best mannen har ingen svart kostym och tänker inte köpa någon. Han ska ha sin mörk mörk blåa aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaa
  • Moi mokulat

Ja jag hoppas han fixar det. Vill verkligen inte har en mörk blå kostym. Tänkte inte ta det. F-n vårt färgtema är svart vitt och han fråga om han kan ha en blå. bahhhhhhhhhhhhhhhhhh
    Han är världens sötaste kille, men just i den frågan blev jag helt paff. Jag menar jag hade förstått honom om vi hade bestämt något konstigt som rosa eller grön kostym.

• Maxiander

De två av våra näbbar som är flickor ska ha vitt med ett band i midjan. Näbbar kan väl ha vitt utan att någon tycker det är fel? De flesta näbbklänningar är ju vita. Annars måste vi hitta i temafärgen och det blir lite mycket färg när vi vill ha allt i vitt :)

Blå kostym känns kanske inte så rätt... Kan han inte låna av någon då?

www.maxiander.se/

• KatjaB

fast kostymer kostar ju en slant om man ska köpa.. minst 1000 kr för de allra billigaste. Han kanske inte har råd?
    Har han ingen att låna av?

Min blivande ska ha en grå/brun melerad kostym med väst. och marskalken svart som sagt, kändes lite taskigt ifall han hade fått skaffa en brun han med.. har inte tänkt på om det skulle se dumt ut, tänkte mer att m2b sticker ut mer och får vara mer ensam om sin utstyrsel.

• happytoaster

Moi mokulat skrev 2010-03-09 11:49:23 följande:

Min brudnäbb ska nog ha vitt på sig. tärnan ska ha svart på sig. jag är lite irreterad för best mannen har ingen svart kostym och tänker inte köpa någon. Han ska ha sin mörk mörk blåa aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaa
    Nu vet jag inte vad ni har för klädkod men enligt traditionen så skall en mörk kostym vara mörkt blå eller mörkt grå. Svart kostym kunde man ha till begravning men inte annars.

Om det är en mörkblå nyans, typ marinblått, så tror jag inte det ser dumt ut. Även svart har olika nyanser.

Det viktigaste är väl att man får gifta sig med den man älskar?!

Tycker personligen att det är skillnad på en tärna som vill ha vit klänning och en best man som inte vill köpa ny kostym.
  • Senilia

Var har du hittat klänningarna?. Sitter och letar lila klänningar till mina tärnor och tycker alla är så dyra..=(

Josssie skrev 2010-03-02 14:35:45 följande:
    Tack för alla synpunkter.Vi har pratat om detta nu och att två har lila klänning med champagnedetalj (sidenband eller sjal) och två har champagneklänning med lila detalj är nog den lösningen som är bäst. Men det återstår fortfarande två tärnor som ska välja klänning. Just för att vi inte kan bidra ekonomiskt har vi sagt att de får ha vad de vill men gärna lila, men kanske vore det fint att de har olika färg allihop? Kommer visserligen va olika modeller på klänningarna också. Men det viktiga är ju trots allt inte färgen utan att alla har trevligt och känner sig fina.Nu handlar det inte om tusenkronorsklänningar utan kanske 6-700kr/klänning så egentligen hade det känts skönare att betala dem. Men ekonomin säger tyvärr ifrån.
  • miaik

På tal om näbbklänningar så hörde jag det värsta när min kusins svåger skulle gifta sig. Bruden var väldigt noga med att näbben (som var en supersöt tvååring) inte fick ha vitare klänning än bruden. För bruden ville vara finaste och att alla skulle kolla på henne! Haha! :-O

• Josssie
    Senilia skrev 2010-03-09 15:35:02 följande:
    Var har du hittat klänningarna?. Sitter och letar lila klänningar till mina tärnor och tycker alla är så dyra..=(
    Jag ska beställa alla klänningar, inkl brudklänning, från www.shopindream.com . Det är inte alls dyrt och då kan man få det måttsytt om man vill utan kostnad. Och eftersom de syr upp så kan man ju välja vilken färg man vill. Dock börjar det brinna i knutarna om vi ska hinna få klänningarna i tid så nu struntar jag snart i tärnorna och beställer hem min brudklänning. Den är ju viktigast att få hem i tid.
Svar på tråden Vit klänning till tärnan?