• Josssie

Vit klänning till tärnan?

Jag ska ha 4 tärnor och har syrénlila som färgtema. Min syster är en av tärnorna och hon ska ha en hellång lila klänning, men en av de andra tärnorna vill ha vit klänning med lila band i midjan och ev lila sjal eller bolero. De andra två har ännu inte bestämt sig.
    Men kan tärnan ha vit klänning tycker ni? Den skulle i så fall vara kort (över knäna)medan min brudklänning är hellång och ivory.

• Svar på tråden Vit klänning till tärnan?
  • Martinaa

Det är väl upp till er själva att bestämma, men jag själv skulle inte vilja att någon av mina tärnor hade vit klänning. Det anses ju oartigt (eller är rent av "förbjudet"?) för gästerna att komma i vit klänning.
    Det är ju du/ni som avgör i slutändan.

• ElinDaniel

Håller med tidigare inlägg! Bara jag vill ha helvitt den dagen. Är färgtemat lila är det, lila!

• Josssie

Jo ni har rätt. Men kan man göra så att två har lila och två champagne? Temat är nämligen syrén/champagne. Eftersom tärnorna betalas klänningarna själv vill jag inte tvinga nån till nåt liksom. Och just hon känner sig ful i lila. Och jag vill ju att alla ska känna sig fina. Eller är det i så fall bättre att ta alla klänningar i olika färger? Det är som sagt olika modeller.

• 20th century fox

jag tycker man ser mycket bilder på tärnklänningar i den modellen du beskriver. Jag tycker nog att hon kan ha vit om hon har lila band och bolero till!!! Det är ju inte helvitt då....

• Sebastiána
    Josssie skrev 2010-03-01 22:22:40 följande:
    Jag ska ha 4 tärnor och har syrénlila som färgtema. Min syster är en av tärnorna och hon ska ha en hellång lila klänning, men en av de andra tärnorna vill ha vit klänning med lila band i midjan och ev lila sjal eller bolero. De andra två har ännu inte bestämt sig. Men kan tärnan ha vit klänning tycker ni? Den skulle i så fall vara kort (över knäna)medan min brudklänning är hellång och ivory.
    Det är enkelt: brudparet bestämmer!

Den generella regeln är att man inte har vita eller svarta klänningar på bröllop. Vill man ha det ska man fråga brudparet om det är OK. Om det är du som är bruden är det alltså du och din BM som bestämmer och om ni tycker att det är OK är det OK. Själv tycker jag kanske att det är lite konstigt att hon vill ha just vitt, men, men...
  • Chris24

Känn inte att du gör nåt fel i att säga nej angående din tärna o om hon ska ha vit klänning eller inte. Om du är OK med det så kan hon ju ha det men säg annars nej att du känner dig konstig eller hur det nu känns om hon skulle ha vit klänning också.
    Det är ju bredvid er/dig som hon kommer och stå trots allt =)

Min kusin, min ena tärna frågade om hon fick ha vit klänning med massa lila i dekoration och sidenband omkring midjan och jag sa att jag ville inte bestämma eller säga nej (och ja,vi betalar allting för dem båda tärnorna och marskalkarna) men när hon väl prövade sin klänning så ringde hon och sa hon kände sig dum när hon visste jag hade en vit bredvid henne också
    Och dessutom ska ju hon gifta sig nästa år och får ha vitt då! haha.

• Sebastiána

Om ni bestämmer att hon måste ha lila klänning och hon verkligen inte gillar färgen och aldrig mer kommer att använda klänningen tycker jag nog att ni åtminstone kan bidra lite ekonomiskt.

• annaochmias

Josssie, om champagne och lila är temafärgerna så kan väl två av dina tärnor ha lila klänningar med champagnefärgade band i midjan och de andra två har champagnefärgade klänningar med lila band i midjan (inklusive din vän som ville ha vit klänning).

Personligen skulle jag inte vilja att min tärna hade vit klänning.

Men jag måste nog hålla med Sebastiána också, om ni har krav på speciella klänningar av era tärnor så borde ni nog bidra ekonomiskt till det. Inte så kul för din vän att lägga ut en massa pengar på en klänning hon bara kommer ha en gång...

Lycka till!

• Gnistra mera

Tycker att bruden har ensamrätt på vitt vid bröllop!

Vad är det för tärna som ens kommer på förslaget av att själv bära vitt- är hon inte klok? jag hade blivit förbannad över ett sånt förslag.

• passionsblomman

Rent färgmässigt skulle jag unvika kritvitt intill champange/syren eftersom det riskerar att "smutsa" champangefärgen och kan se rätt hårt ut, då de andra färgerna är mjuka.

När det gäller klänningen kontra din brudklänning så är väl färgregeln mest för att man inte ska löpa risk att konkurrera med finare klännin än bruden. Är din klänning "prinsessig" med hellång kjol etc så kommer ju ingen att blanda ihop vem som är brud och vem som är tärna.

Så, en champangefärgad klänning i den modell du beskriver vore väl en strålande lösning?

Svar på tråden Vit klänning till tärnan?