• Celebration

    Bröllopsnatten

    Hej!

    Jag bär på en fråga som jag tror att jag inte är ensam om men jag har inte kunnat hitta något svar på den...

    Hur gör man om man märker att man kommer ha mens kommer på bröllopsdagen???
    Kan man på något sätt skjuta upp den?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Bröllopsnatten
  • asfaltsblomman

    Hej
    Vet inte om jag heller hör hemma här, kör med Implanon p-stav så jag får ingen mens. Men jag vet att när jag använde p-piller så kunde det hända att man fick blödningar även om man skulle förskjuta mensen. Värt att tänka på. Mitt största problem på bröllopsnatten är att jag tror att vi kommer vara så slutkörda efter alla känslor och all dans att vi kommer somna båda två så snabbt vi krupit ner i sängen. Själva ''befästandet av äktenskapet'' får vi nog vänta med tills dagen efter

  • scarborough81

    Jag hade cerazette i ett år och slutade med dem förr året, min mens kom tillbaka direkt och regelbunden. Blödde inte en droppe under tiden jag tog cerazette.


    Alexxxi skrev 2010-03-01 23:38:07 följande:
    Jag vet=( Har fått höra en hel del. Vi får se, gifter inte mig förrän juni så jag hinner väl byta i så fall.Men cerazette är ju inte riktigt mini-piller sa barnmorskan.
  • scarborough81

    Jag vill hellre bli gravid så jag slipper den mensen.. men ska inte få iaf förrän mitten på månaden.. gifter oss 5 juni. Har mycket hellre ett litet barn i magen. Vår önskedröm.

  • Alexxxi

    Skönt att veta =) Har det nån betydelse ifall man har regelbunden mens innan man börjar med piller lr d spelar ingen roll utan d kan slå hur som helst?


    scarborough81 skrev 2010-03-02 13:22:35 följande:
    Jag hade cerazette i ett år och slutade med dem förr året, min mens kom tillbaka direkt och regelbunden. Blödde inte en droppe under tiden jag tog cerazette.
  • scarborough81

    Hur menar du?
    Jag har alltid haft regelbunden mens..ända sedan 10års åldern. Tror dock inte det ska spela någon roll.. har hört att man kan få blödning men bara sparsam sådan om det sker.. du ska börja ta dem första dagen med mens tror jag.


    Alexxxi skrev 2010-03-02 13:59:34 följande:
    Skönt att veta =) Har det nån betydelse ifall man har regelbunden mens innan man börjar med piller lr d spelar ingen roll utan d kan slå hur som helst?
  • Alexxxi

    Jo det jag menar är att jag har regelbunden mens varje månad, har inte det nån betydelse? Fick för mig att har man redan oregelbunden så krånglar pillerna mer än om man har regelbunden.

    Jupp första mensdagen ska dem tas.

  • scarborough81

    Det kan vara så, det kan jag inte svara på. Vet iaf att de funkade perfekt för mig.

  • Celebration

    Tack för alla tips och svar!

    Själv har jag koppar-spiral och skall ta ut den snart då vi gärna vill ha vårat första samlag utan preventivmedel på bröllopsnatten. När jag är och tar ut spiralen skall jag fråga efter Primolut-Nor.

    Tack igen för erat engagemang i denna frågan!

  • Astro
    Alexxxi skrev 2010-03-02 14:06:13 följande:
    Jo det jag menar är att jag har regelbunden mens varje månad, har inte det nån betydelse? Fick för mig att har man redan oregelbunden så krånglar pillerna mer än om man har regelbunden.Jupp första mensdagen ska dem tas.
    Det är väligt individuellt med östrogenfria preparat. Jag har samma problem som du med propprisk och får inte ha östrogen. Jag testade först Jadelle p-stav och hade mens nästan konstant. Sedan bytte jag till Cerazette som jag tyvärr mådde väldigt dåligt på, och återigen blödde jag jätteofta. Nu har jag hormonspiral och det funkar fantastiskt bra! Jag mår kanon, och efter tre månader med oregelbundna men ytterst sparsamma blödningar så blöder jag nästan aldrig. Jag har inte behövt använda mer än trosskydd då och då sedan juli förra året, och jag satte in spiralen i april. Vad jag vill ha sagt är att östrogenfria preparat är otroligt individuella och om du inte skulle funkar med cerazette, testa bara vidare! Jag trodde aldrig spiral skulle funkar efter mina tidigare erfarenheter, men det är kanon!
  • Pärlis

    Alexxxi: Jag hade väldigt oregelbunden innan jag började med p-piller. Sen blev den regelbunden direkt. När jag sen bytte från p-piller till mini-piller så blev den oregelbunden igen. Men det är ju så med mini...den kan ju komma och gå lite när den känner för det =P

  • Astro
    Pärlis skrev 2010-04-09 09:24:54 följande:
    Alexxxi: Jag hade väldigt oregelbunden innan jag började med p-piller. Sen blev den regelbunden direkt. När jag sen bytte från p-piller till mini-piller så blev den oregelbunden igen. Men det är ju så med mini...den kan ju komma och gå lite när den känner för det =P
    Det är ju det som är skillnaden mellan p-piller med östrogen och preparat utan, östrogenet gör att mensen blir regelbunden eftersom det kan reglera kroppens cykler, utan östrogen så blir det oftast oregelbundet, men mindre mängd blod.
Svar på tråden Bröllopsnatten