• hybris

Umgås med tidigare KK?

Har en liten fundering. Min sambo har en gammal KK som han umgicks (på alla sätt) med, innan vi träffades. Hon vill nu fortsätta "vara kompis" men jag mår jättedåligt av det.
    De hade inget förhållande och alltså inte avslutat en relation, så man kan inte kalla henne ex direkt, inte heller bara tjejkompis, utan helt enkel en KK kombinerad med kompis. Hon ringer, messar och mailar till honom hela tiden och han tycker inte att det är hans problem utan mitt... Jag borde lita på honom, tycker han. Okej, men måste JAG umgås med henne?

• Svar på tråden Umgås med tidigare KK?
  • Nyfiken gul , nu fru

Ett KK ÄR ett ex. Hur man än ser det! Har man haft en relation så är det ett ex. Man kan ju faktiskt göra slut med kompisar också som bekant...

För mig har jag ingen kontakt med mina ex utan anledning. Det blir som att man aldrig "gör slut" utan relationen fortsätter i annan form.

Har man barn ihop eller att man kanske äger ett sommarhus, en båt eller dyligt kanske det finns anledning att hålla kontakt.
    Men aldrig nånsin vara "kompis" med ett ex!

Antingen gör man slut eller så fortsätter man....

• portos

Håller med, jag skulle inte heller må bra av att veta att han umgås med ngn som har varit hans kk tidigare. Det spelar ingen roll att man litar på varandra, jag tycker helt enkelt inte att det ser snyggt ut att träffa sina "gamla" när man är med sin älskade.

• Katarina II

Har inga som helst problem med att umgås med (hans) ex. Om relationen slutade på ett bra sätt och båda har lagt det bakom sig så tycker jag det är bra att man inte bara "kastar bort" den del av sitt liv. Min blivandes ex är bjuden på vårt bröllop och jag tycker hon är en toppentjej som jag gärna umgås med. Jag vet om att det finns ingen chans i världen att de två skulle bli ett par igen. Han vet ju alla hennnes fel och brister. Det är i så fall större "risk" att han blir kär i någon tjusig tjej på jobbet som bara visar sina positiva sidor!

Men, till hybris fråga. Jag tycker inte du behöver umgås med henne, men det kan nog vara svårt att totalförbjuda din blivande att inte ha kontakt med henne. Om du verkligen visar att det är viktigt för dig så respekterar han förhoppningsvis att inte träffa henne, men det är ett krav som kommer att påfresta er relation, så du bör nog tänka till varför du tycker det är så jobbigt att han har kontakt med henne och känna efter om det är värt att ta upp diskussionen om ett förbud.

• Duschan

Jag är mycket nära vän med ett X och min nuvarande kan utan problem umgås med honom. Vi var inte bra som "älskande" då men är toppenpolare nu.

Så det GÅR, om man inte håller på att inbilla sig saker. Ibland är en cigarr bara en cigarr, sa Clinton...

Säg ifrån eller lev med det.

• Jennie med ie

Nyfiken Gul. För att man råkar vara VÄN med honom/henne?!

Jag umgås relativt ofta med en kille som jag tidigare haft sex med. Jag kan väl i o f s inte kalla oss för KK, för vi umgicks inte enbart för att ha sex utan vi var helt enkelt 2 inte jättenära vänner som båda var singlar och som hade sex några gånger under en period. Senare träffade jag min man och han umgicks också en del med denna killen (vi kände honom båda via en kille som då var makens bäste vän och min "tonårsvän") och det fanns ingen anledning för mig att utesluta honom ur vår umgängeskrets. Maken fick på ett tidigt stadium veta att jag och denna killen haft en typ av sexuelt förhållande men det har aldrig stört vår relation.

• dea

Så är vi där igen.
    Det GÅR att vara kompis med personer man har haft sex med. Ibland är man tvungen pga gemensamma vänner. Ibland var vänskapen den bästa delen av relationen. Ibland kan man så gott som glömma bort att man faktiskt haft ihop det nån gång i forntiden när allt var annorlunda, eftersom vänskapen faktiskt funkar.

Däremot tror JAG att det är svårt att omedelbart bli kompisar efter en relation. Det måste man ju inte heller, men en del som gör slut vill vara vänner bara för att de har dåligt samvete. Då tror jag att det är smartare att ta en paus och återknyta efter ett tag istället, när alla känslor har lagt sig.

Hybris, när det gäller din killes ex-kk: skulle det inte kännas bättre för dig om du visste att han markerade inför henne att det bara är dig han är intresserad av som älskarinna numer?

Även om du litar på honom, så behöver du inte lita på henne. Kanske din kille aldrig skulle vara otrogen, men inte berättar det tydligt nog för tjejen, så hon går och hoppas?

Det kan vara lättare att få en sån bekräftelse om du var beredd att umgås lite grann med henne. Skulle han inte kunna bjuda på det? Det kostar ju honom ingenting?

Eller finns det nån lämplig singelkille i er bekantskap som han kan låta göra hennes bekantskap? Det vore väl praktiskt?

Jag tror inte man kan förbjuda nån att vara kompis. Men det skadar inte om hon vet var gränsen för vänskap går.

Lycka till.

• Kinda

Jag förstår inte hur din blivande kan säga att det är ditt problem och inte hans... Det blir ju hans problem om du mår dåligt av det...

Har du förklarat för honom hur du känner?
    Kan du på något sätt ta reda på den här tjejens avsikter utan att avslöja din osäkerhet...? (Det ska man aldrig göra för en tjej...)
    Finns det några gemensamma vänner du litar på som kan veta?

Jag hade aldrig velat att min blivande hade mail- och sms-kontakt med ett ex/KK utan att jag visste att det var helt "safe"... Och kanske inte ens då....

Hoppas att det löser sig!
    /Kinda

• Ella

Jag tycker nog att det är värre att ha kontakt med någons f.d. KK än ett "riktigt" ex, och jag skulle inte gilla om den jag är tillsammans med hade det. För mig är nämligen ett KK 100 vägar värre än om han har kontakt med ett ex, eftersom ett vanligt förhållande har en rel. tydlig början och ett slut, medans ett KK förhållande inte nödvändigtvis har det. Dessutom har jag än så länge inte stött på ett enda KK förhållande i min bekantskapskrets, där någon av de inblandade INTE blivit kära i varann på riktigt, och därmed haft svårt med gränserna efteråt när någon av dem gått vidare. Det finns säkert, men det här är min erfarenhet än så länge.

Blir så förbannad över att din kille säger att det är ditt problem.....i helsike heller! Jag tycker att ni tillsammans ska försöka hitta ett sätt som ni båda mår OK med.

Lycka till!

Ella

• hybris

Tack för era svar! Skönt att få lite andra synpunkter på det hela och veta att man kanske inte reagerar helt onormalt.
    Jag HAR träffat henne ett par gånger... Men umgänget blir bara artigt konverserande, typ byta kakrecept... Men har sett något mail hon skrivit till min sambo efter att jag träffade honom och det handlade nästan uteslutande om sex. Tidigare sex med honom, sex med andra hon har träffat osv.
    Vissa dagar känner jag mig glad och säker och tycker inte att det gör något, att jag kanske borde försöka träffa henne för hans skull. Andra dagar (för det mesta) tar det bara emot.

• elique

Självklart kan man umgås med gamla ex, men då är förutsättningen att ingen någonsin mår dåligt över det.

Men Hybris, du mår dåligt av det och därför är det inte okej. Det bör inte vara några problem för din kille att sätta ditt välmående överst på listan.

Jag själv hade aldrig accepterat att min man har kontakt med gamla KK och det beror på att jag mår för dåligt över det. Faktum är att han fick säga upp bekantspkepen med några tjejer när vi blev ihop. För honom var det inget svårt val och han ifrågasatte det inte mer sedan jag förklarat att det är påfrestande för vårt förhållande.

Jag tycker att din killes fd kk är mycket mycket respektlös mot dig och ditt förhållande. Fy farao vad fräckt att mejla honom om sådant. Det är klart att du mår dåligt!! Sätt stopp för det hela eller hitta dig en kille som kan respektera dig bättre.
    Kram

• Nils

Jag / vi har ingen kontakt med våra ex. Träffar man på varran på stan så visst då växlar man några ord. Men inte ringa ,maila osv det är ju att inte vilja klippa riktigt tycker jag....
    Men alla är vi olika

• H2O

Jag kanske är lite annorlunda än många eftersom jag umgås med många av mina ex. Vi har ju gemensamma vänner, och vi har inga som helst problem att träffas, snarare tvärtom - det är kul att känna att man är kompisar.

Min fästman har inga problem med att det finns ex i bekantskapskretsen, ibland umgås han med killgänget utan mig, och då är ju ofta nåt ex med. Klart att han i början kanske tyckte det var lite obehagligt, men nu är han ju med och ser att jag bara är kompisar med dem, och inte beter mig annorlunda mot dem än de övriga kompisarna.

Så visst går det alldeles utmärkt, men det måste ju vara ok från bådas sida (min fästman och jag) men givetvis även från mina ex.

(Nu låter det som om jag har tusen ex, men det handlar väl om ungefär fyra stycken som vi umgås med (fast i lite olika bekantskapskretsar)).

Men tillbaka till hybris: Om du inte är ok med detta så måste du prata med din sambo. Ert förhållande måste ju gå före det till en gammal kk.

• H2O

...och plötsligt blev jag flera personer (kompisAR)....hihi

• Grönkulla

Jag håller helt och fullt med Ella.

• hybris

Har läst igenom allt ni skrivit flera gånger och känner mig klart stärkt och lättad. Ett stort problem har varit att jag inte vetat om det är jag som överreagerar och är för svartsjuk.
    Men så är det nog inte.
    Han har några "vanliga" tjejkompisar också och dem har jag inget emot.
    Jag ska säga ifrån!

Kram på er!!

• elique

Bra Hybris! jag håller tummarna för att allt går bra. Stå på dig!
    Tusen kramar

Svar på tråden Umgås med tidigare KK?