• gumzan

Köper ni ris & bröllopsbubblor eller "väntar" ni er att gästerna tar med sig?

Min M2B säger att på alla bröllop han varit på så har han tagit med sig tex ris och kasta på brudparet, och att de andra gästerna oxå gjort så. Förutom på ett bröllop som vi var på då delades det ut ris & bubblor.

Hur är det egentligen med det där?

• Svar på tråden Köper ni ris & bröllopsbubblor eller "väntar" ni er att gästerna tar med sig?
  • ängeln24

Jag är inne på bubblor och fixar då som sen toastmastrarna delar ut till gästerna!

• gumzan

vi kommer nog köpa ris och bubblor själva till gästerna, anledning till att jag undrade var att min M2B var tvärsäker att "så här är det"

Ris sväller inte i fåglarnas magar, men däremot kan kyrkovaktmästarna ha något emot att det kastas konfetti på brudparet, för de blåser runt på kyrkogården.

• Sommarbrud2010

Nån som varit på en borgerlig vigsel där det kastats ris/blomblad/bubblor? Vi ska viga oss borgerligt i en park och kommer således inte att gå ut någonstans ifrån och våra gäster kommer som att stå runtomkring oss. Undrar om det blir nått logiskt tillfälle att kasta ris då....? Hmmmmm
    Nån som varit med om liknande vigsel?

• KatjaB

toastmastern eller föräldrarna eller någon annan med en central roll brukar ha med sig ris, iallafall på de bröllop jag varit på. När alla kommit ut ur kyrkan har alla fått ta från ett paket, eller en skål.. lite olika det där.
    Vi vill ju gärna ha rosblad och eller bubblor, och det fixar vi med. Skulle någon ha med sig ris så får de såklart kasta det, men vi kommer inte fixa något ris själva.

• gumzan

En fråga, köper ni "fejk" rosblad eller äkta?

Vem är det som städar upp sen? iofs är ju rosblad större än konfetti men ändå..

• gumzan

Grejen är den att släkten har "pajat" vårt drömbröllop, så nu är alla inbjudan till vigseln i kyrkan, sen åker jag och min M2B + ett par mycket goda vänner och dricker champange och äter lyxmiddag, därav finns ingen toastmaster eller liknande som fixar något.

• Avalon75

Jag har aldrig varit på något bröllop där det förväntas att man som gäst ska ha med sig det, så traditionen har ändrats.
    Vi har skaffat organzapåsar som kommer att fyllas med lite ris. Därefter ger vi detta till kyrkovärdinnorna, våra systrar, som kommer att dela ut dem tillsammans med vigselprogrammen när gästerna går in i kyrkan.

Det här med uppstädningen ska vi kolla med prästen hur det förväntas skötas när vi har vårt första vigselsamtal på lördag.

• gumzan

När vi var och tittade i kyrkan, så pratade vi med vaktmästaren där, han sa att ris var ok för de äter ju fåglarna upp däremot konfetti var han inte så förtjust i då det blåser in på gravstenarna och så där.

• KatjaB

äkta rosblad.. behöver inte sopas upp och väger lite mer än oäkta så att de faller snyggt

• Nordiskbrud

Självklart tar man med sig det som gäst!!! Har aldrig varit med om att brudparet bistått med något sådant.

Pinsamt om brudparet ber/tvingar gästerna gästerna att kasta eller blåsa något på dem för att "välsigna"

Svar på tråden Köper ni ris & bröllopsbubblor eller "väntar" ni er att gästerna tar med sig?