• Moi mokulat

Tärna? vem? eller ingen?

Jag vet inte vem jag ska ha.
    Hur många är det som inte har tärnor?

Hur vanligt är det att man inte har det?

• Svar på tråden Tärna? vem? eller ingen?
  • Andelle

Men om hon redan är gift är hon väl ingen direkt lämplig tärna, som jag förstått det ska tärnan vara ogift. Eller är det en fånig gammal tradition som man ska strunta i?

• bride2010

Jag ska ha fem tärnor, mina två systrar, m2bs syster, tjejkusin och en av mina närmsta vänner.

Det känns roligt att kunna ge dem en speciell roll på vårt bröllop eftersom vi har stort bröllop på ca 120 personer där alla inte har träffats förut. Min m2b ska också ha fyra marskalkar och en best man. Så tillsammans blir brudföljet ett helt fotbollslag ;)

Mamma ska ta mig till altaret.

• bride2010

Enligt bröllopstorget spelar det ingen roll om tärnan är gift.. men jag har läst att de ska vara ogifta yngre kvinnor.. Spelar nog ingen roll tycker jag. Som med allt som har med bröllop att göra tycker jag att man ska göra det man själv känner.

• varelse
    Ninja85 skrev 2010-02-24 14:54:42 följande:
    Jag vill ha tärna, men vet inte vem eller vilka jag ska välja. Har inga syskon så det blir en kompis..eller flera.Det jobbiga är att samtidigt som det är min dag och jag vill välja hur jag vill ha det, så vill jag inte göra någon ledsen.Jag kanske är löjlig, men jag har en kompis som jag stod tärna för när hon gifte sig för några år sedan, som jag vet skulle vilja vara tärna när jag gifter mig..men hon är både mycket längre och äldre än mig så jag är rädd att det ska se dumt ut..som sagt..kanske jag som är löjlig :(
    Vad är det som får dig att tänka att det skulle se dumt ut? Om du vill ha henne som tärna, så fråga henne. Det tycker i alla fall jag! Jag ska ha min syster och en av mina närmstisar som tärnor. Min syster är äldre än mig och närmstisen är yngre. Min syster är längre än mig och närmstisen kortare. Min syster är betydligt smalare och mer vältränad än mig och närmstisen återigen åt andra hållet. Jag tycker inte att det spelar någon roll.

Jag förstår dock din tanke om att inte vilja göra någon ledsen. Så kände jag med. Jag vill egentligen ha typ fyra-fem tärnor, men det blir tokigt när min BM inte vill ha någon marskalk alls. Så jag löste det hela på ett annat sätt. Jag tillfrågade min syster och min ena närmstis och sedan frågade jag de andra två närmstisarna om de ändå kanske ville vara med under förberedelserna innan (hår, make-up, påklädning etc) trots att jag inte kunde ha allihopa som tärnor. De blev superduperglada och kände sig jättehedrade att jag ville ha dem med. Det var inga hard feelings alls!
  • varelse
    bride2010 skrev 2010-02-24 17:53:27 följande:
    Enligt bröllopstorget spelar det ingen roll om tärnan är gift.. men jag har läst att de ska vara ogifta yngre kvinnor.. Spelar nog ingen roll tycker jag. Som med allt som har med bröllop att göra tycker jag att man ska göra det man själv känner.
    Jag håller med dig! Nu är ingen av mina tärnor gifta, visserligen, men den ena är äldre. Det struntar väl jag i. Och om de var gifta skulle jag inte heller bry mig nämnvärt. Det gör väl ingen skillnad för min del, liksom.

Och vad roligt att ni kommer ha ett helt fotbollslag som brudfölje!
  • Jolle76

Min blivande man skall ha en bestman, men jag känner inte att jag vill ha någon tärna! Måste man ha en tärna om han har en bestman tro? Ser det konstigt ut att bara ha en bestman i följer när man går in i kyrkan? Jag är så osäker på hur man skall göra. Alternativet är ju att jag har en tärna, men spontant så känner jag inte att jag har någon som passar in direkt om ni förstår hur jag menar.

• fialotta82

Kommer ha mina två systrar som tärnor. Dom är 9 och 12 år yngre än mig. Men vi har en väldigt bra relation och för mig är det viktigt att dom är med. Vi bestämde för längesen att vi skulle vara tärnor på varandras bröllop.

MEN det viktigaste är att det känns bra. Skulle det visa sig att mina systrar har någon annan dom vill ha som tärna skulle jag inte bli sur över det. Tycker absolut att du skall välja det som känns rätt! Kanske är det att inte ha tärna alls utan mer en informell hjälpande hand under dagen som många föreslagit.

• varelse
    Jolle76 skrev 2010-02-25 09:22:18 följande:
    Min blivande man skall ha en bestman, men jag känner inte att jag vill ha någon tärna! Måste man ha en tärna om han har en bestman tro? Ser det konstigt ut att bara ha en bestman i följer när man går in i kyrkan? Jag är så osäker på hur man skall göra. Alternativet är ju att jag har en tärna, men spontant så känner jag inte att jag har någon som passar in direkt om ni förstår hur jag menar.
    Nu gifter inte vi oss i kyrkan, men min BM har ingen marskalk alls. Däremot har jag två tärnor. Jag tycker inte det är konstigt! Så varför skulle då motsatsen vara konstig? Kör på!
  • TheSecret

Skulle haft 3 tärnor men pga olika anledningar har jag valt att inte ha någon. Det blir för stort och för mycket. Min m2b ska ha en best man och han får ha ringarna. Buketten har jag inte tänkt på vem som ska hålla den så länge, min 6-åriga sonkanske? Ska ha våra barn som näbbar.

• Maxiander
    TheSecret skrev 2010-02-25 12:19:34 följande:
    Skulle haft 3 tärnor men pga olika anledningar har jag valt att inte ha någon. Det blir för stort och för mycket. Min m2b ska ha en best man och han får ha ringarna. Buketten har jag inte tänkt på vem som ska hålla den så länge, min 6-åriga sonkanske? Ska ha våra barn som näbbar.
    Hade du först bett dem vara tärnor och sedan ångrat dig eller hade du bara tänkt be dem?

Näbbar tycker jag är så himla fint, härligt att ha sina egna barn :) Vi ska också ha näbbar men blir syskon och syskonbarn då vi inte har några egna.

Det känns som om tärne-problematik är vanligt förekommande.

www.maxiander.se
  • mountainleaf
    bride2010 skrev 2010-02-24 17:53:27 följande:
    Hmmm, jag har nämligen hört tvärt om, men jag kan ju ha fattat fel. Att en äldre gift kvinna ska "förbereda" bruden...
  • saga 2010

Jag tycker inte att du ska välja någon. Glöm inte att det är DIN och din M2B´s dag... inte din systers! Om det känns som att hon kan såra dig, vill överglänsa dig m.m finns det ingen anledning att ha henne som tärna även om det är din syster. Om hon blir arg eller sur för att du inte väljer henne så är väl ändå det det bättre alternativet än att du blir upprörd, sårad eller ledsen på din bröllopsdag. Om hon ifrågasätter varför inte hon får vara tärna kan ni ju lägga upp det som att ni ska gå in i det nya livet tillsammans bara du och han. För det är ju ändå er det handlar om. Kanske kommer det att gå bättre än vad du väntat dig, kanske inte. Hur som helst så väljer man en tärna för att det är någon man litar på, anförtror sig till, en man delat glädje och sorg med, helt enkelt den person som står närmast efter sin man. Blod må vara tjockt men ingen vill ha en tärna som riskerar att förstöra ens bröllop! Välj inte tärna för att du "ska". Det finns massor med brudar som inte har någon tärna.

I mitt fall har vi valt min M2D´s bror till marsalk och mitt gudbarn som brudnäbb. Detta gjorde vi för att jag har fyra systrar och flera oerhört nära vänner vilket resulterade i att jag inte kunde välja för jag VILLE ha med alla. Ville ju inte ha halva gästlistan som brudtärnor, haha. Därför gjorde vi så. Dessutom så blir mitt gudbarn även min mans gudbarn då vi är gifta vilket gör det hela väldigt fint. Vi struntar i om det är någon som tycker att det borde finnas en vuxen tärna för att vi har med en marsalk. Stå på dig och gör det som gör dig/er lycklig!!!

*Kram*

• Mrir

Vi går in med våra mammor som följe. Är det någons stöd man behöver den dagen så är det mammas

• Mrir

och det handlar inte om brudöverlämning!

• Troll10

Skippa tärnor och ge din syster någon annan liten uppgift under dagen så att hon känner sig uppskattad och behövd ändå! Jag kommer ha sällskap av vänner under förberedelserna, men vi har varken marskalk eller tärna.

• Uppsalabrud2010

Gifter man sig borgligt så brukar man väl inte ha tärnor, annars så har jag aldrig hört att man inte har det! Jag tycker att det är helt upp till sig själv, vill du inte ha det så ha det inte!
    Jag hade jättesvårt att välja, men valde till sist en av mina bästa vänner och mina systrar.
    Lycka till!

• Maxiander

Det bästa med att ha tärnor är nog allt stöd och någon/några som är nästan lika insatta i all planering som jag och min kärlek är. :)
    Någon att ha med till smink och hårfix på den stora dagen, någon som orkar och vill titta på alla klänningar "bara en extra gång till" osv

www.maxiander.se/

• BlackWIngedAngel

Ber om ursäkt för att detta är OT, men jag måste bara få fråga.

Har sett så många svar här inne med folk som ska eller inte ska ha best men. Är det alltså så vanligt med brudöverlämning i Sverige? (Hade inte fått uppfattningen om det tidigare, därav frågan)

• Hjartafró

Jag hade inga tärnor, men min syster var med mig under hela dan och sjöng även under vigseln.

• Bride in leather

Jag ska ha 3 tärnor.Min syster,min bästa vän och min svägerska.
    Syrran är yngre,vännen lika gammal,svägerska yngre,alla är ogifta men det hade inte spelat roll om de varit gifta

Svar på tråden Tärna? vem? eller ingen?