• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Dolly84
    CeKe skrev 2010-02-18 17:08:01 följande:
    Fast snälla rara, inte är det så att man inte delar dagen tillsammans bara för att man inte väljer att gå in längs altargången tillsammans??? Det kan ju bara vara ett annat sätt att dela det minnet på än så som vissa finner som det enda korrekta sättet. Jag håller med om att det alltid är bra att göra medvetna val och jag vet att vigsel är en gudstjänst och att det finns regler och riktlinjer kring det, vilket jag respekterar! Samtidigt är jag rätt fascinerad över er som orkar hålla alla dessa trådar med information om vad brudöverlämning står för i grunden.. men ni gör ett bra jobb där Men om nu brudpar har frågat sina präster och de sagt ja, så låt dem göra som de bestämt med sina präster och klanka inte ner på dem för det. Ingen blir glad av att dessa trådar blir hetska otrevliga diskussion och nej, alla kommer aldrig att bli överens i denna fråga.
    Ja, bröllopet handlar väl självklart fortfarande om mig och min fästman, även om min pappa får några minuter i "rampljuset"! Jag är nyfiken på om alla ni som är så emot detta är exemplariskt jämnställda hemma också? Eftersom ni verkar störa er så mycket på detta. Inte för att gången med min pappa har något med jämnställdhet att göra för mig. Och jag orkar faktiskt inte att bry mig om vad det står för hos andra. Eftersom det är något fint och speciellt för mig.
  • kikel

Bra!

Dolly84 skrev 2010-02-18 17:40:35 följande:
    Ja, bröllopet handlar väl självklart fortfarande om mig och min fästman, även om min pappa får några minuter i "rampljuset"! Jag är nyfiken på om alla ni som är så emot detta är exemplariskt jämnställda hemma också? Eftersom ni verkar störa er så mycket på detta. Inte för att gången med min pappa har något med jämnställdhet att göra för mig. Och jag orkar faktiskt inte att bry mig om vad det står för hos andra. Eftersom det är något fint och speciellt för mig.
  • Andreas flicka

Vi går in tillsammans. Som project love skrivit här ovan längtar jag också efter att portarna ska öppnas framför oss och tillsammans få gå ned mot altaret. Ser det symboliskt för att våra vägar från och med nu alltid ska vara gemensamma.

Längtar efter att stå utanför och höra kyrkklockorna ringa för oss och höra musiken börja spela... Ahhh får sånt pirr i själen bara jag tänker på det.

• Dolly84

Alla sätt är rätt tycker jag :) jag och min blivande kommer ju att gå ut tillsammans som gifta och det längtar jag ihjääääl mig till!

• PerSan

Jag kommer att gå in med min styvpappa för han betyder väldigt mycket för mig. Min blivande kommer inte att se mig innan vigseln, och vi kommer inte att sova tillsammans natten innan!!

För mig handlar det inte om att bli överlämnad!! Utan att det känns rätt för oss att göra så.Kommer kännas jätte tryggt att han honom vid min sida när vi går in, och dessutom betyder det oerhört mycket för honom att jag frågade honom!!Vi var helt överens om att det skulle gå till så!! Och det känns bra för oss alla, därför kommer vi att köra på det!!

Gör precis vad som känns rätt för dig Dolly84, gå på magkänslan!!

O lycka till!!

• Duchess

Ja, absolut - om man väljer borgerlig vigsel. Då får man utforma den precis som man vill, så länge man svarar ja

Väljer man att ha en vigselgudstjänst i kyrkan så är man också huvudpersoner i ett gudstjänstfirande. Då gör man inte som man vill.

Rufsas skrev 2010-02-18 17:17:41 följande:
    Herregud. Hålls det fortfarande på? Kan inte alla få göra som de vill?
  • Duchess

Det finns många präster som inte har något emot brudöverlämning. Det finns flera skäl till det. Ett av skälen kan vara att prästen själv har en relationssyn där kvinnan är underordnad mannen, och därför föredrar att brudparen väljer överlämning istället för att gå in tillsammans.

kikel skrev 2010-02-18 17:31:54 följande:
    Jag kommer gå in med min far i kyrkan och prästen vi har valt har inget imot det alls. Och strunta i alla elake komentarer du kan få av att du går in med din far jag har struntat idom och det tror jag retar upp dom änu mer men det är mitt val inte deras så jag förstår inte varför de ska lägga sig i mitt bröllop jag har inte lagt mig i deras
  • kikel

Du ger värkligen inte upp. Vi kommer göra som vi vill oavsett vad vissa tycker om det. Allt blir mordärare även kyrkan.

Duchess skrev 2010-02-18 18:21:31 följande:
    Ja, absolut - om man väljer borgerlig vigsel. Då får man utforma den precis som man vill, så länge man svarar ja Väljer man att ha en vigselgudstjänst i kyrkan så är man också huvudpersoner i ett gudstjänstfirande. Då gör man inte som man vill.
  • Duchess

Nej, jag är en tjurig rackare

Och nej, ni kommer inte att få göra som ni vill om ni väljer en kyrklig vigsel (om ni nu inte vill ha vigseln exakt som den kyrkliga handboken föreskriver, såklart). Varför inte välja en borgerlig vigsel om ni vill utforma vigselakten helt efter eget huvud?

kikel skrev 2010-02-18 18:25:20 följande:
    Du ger värkligen inte upp. Vi kommer göra som vi vill oavsett vad vissa tycker om det. Allt blir mordärare även kyrkan.
  • CeKe

Eller att prästen kanske inte är kvar i ett stenålderstänk???

Och jo, har prästen sagt ja, så kan man göra som man vill. Oavsett om det är en gudstjänst eller inte. Men jag håller också med om att man som brudpar absolut inte ska böna och be en präst om att gå med på "överlämning" om han/hon från början sagt nej.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?