• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Dolly84
    passionsblomman skrev 2010-02-22 19:22:43 följande:
    Det är definitivt ingen som anklagar någon för att bära skulden för världens alla kvinnoöden. Det är verkligen att dramatisera och ställa sig i offerposition att påstå något sådant. Däremot påstår jag och flera med mig att -alldeles oavsett hur obekvämt det känns för dig eller någon annan personligen, så har varenda en av oss ett gemensamt ansvar för att vara med och påverka vår värld på alla möjliga sätt.Jag har ansvar inte för bara mitt barn utan även för andras ungar. Jag har ansvar för hur viktiga miljöfrågorna blir i samhället. Jag har ansvar föra att konsumera, interagera, protestera och reagera bland många andra sorters ansvar. Jag är här på jorden nu och jag kan vara med och påverka.Jag har inte storhetsvansinne och tror inte att allt ändras för alla genom mina personliga val. Men jag vet med säkerhet och täker aldrig sluta hoppas att hur jag lever mitt liv kan spela positiv roll för någon annan.Bara att vara med och upplysa om enkla fakta-som att brudöverlämning INTE är att välja att gifta sig traditionsenligt och inte alls är en del av den kyrkliga vigselritualen är exempelvis påverkan i sig. Då det informerar påtagligt många om något de inte visste. Vad dvar och en sedan ändå väljer kan jag knappast göra något åt.Lika lite som jag fysiskt kan hindra någon att fälla regnskogen eller att könsstympa sin dotter. Men jag kan bidra till nya träd eller till informationskampanjer och utbildning för flickor i de aktuella länderna.
    Jättebra skrivet, jag förstår vart du vill komma. Men genom att läsa din text får jag en uppfattning av att du inte under några omständigheter som helst skulle diska en tallrik mer än din man, eller dammsuga 2 dagar mer. Att du lever superjämnställt, pantar alla burkar och återanvänder allt o din väg. Säger inte att det är så, utan bara hur du uppfattas i mina ögon. Och är det så, skulle jag aldrig kritisera dig för det.

Förstår fortfarande inte, trots all upplysning, varför detta är så farligt, det här med "brudöverlämning". Nu är jag upplyst och kan ta mina egna beslut efter det. Jag tycker fortfarande inte att jag gör något fel om jag får chansen att välja min pappa som sällskap in i kyrkan. Det är verkligen inte hela världen för mig eller min fästman.
  • MochA
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 19:57:39 följande:
    Förlåt, det med klänningen missade jag.Oskuldsfrågan är stor i många länder. Hedersbrott är ett allvarligt problem också i Sverige.Men att ha vit klänning eller vad det nu kan vara behöver inte nödvändigtvis betyda:"Jag är oskuld för att annars kommer mina föräldrar att mörda mig och det tycker jag är helt okej för jag gillar att bära vitt....."Eller missuppfattar jag dig igen?
    Nej för mig betyder det absolut inget sånt. Det är heller ingen statusgrej att ha vit klänning för mig. (Jag vet inte ens om jag ska ha vit klänning men ja om jag har det...

Men för mig betyder det inte heller att jag skulle vara förtryck för att pappa överlämnar mig.

Det är saker jag väljer för att jag genom mina erfarenheter fått dessa föreställningar om ett vacker bröllop och det har inspirerat mig :) Jag tycker det är fint eller vad man ska säga :)

Bröllopet för mig är så lång ifrån all tragik i världen som man kan komma. Om jag resonerade så så skulle jag inte ha nått bröllop utan bara gifta mig och skänka en stor summa pengar till bättre behövande i stället! Skänker pengar nu med, men ja en större summa...
  • JustMeAndMyLove

Ja nej för mig är det ingen statussymbol heller, men jag hade svårt att förstå hur dte skulle kunna vara symboliskt fel med krona eller slöja eller vit klänning som de ser ut och används idag.

Brudöverlämning är däremot nått som är på tapeten och som har en tydlig symbol för omvärlden. Det är därför man reagerar så starkt på det. Det är därför många präster säger nej till brudpar som vill ha sitt bröllop så. Inte för att du ska gå upp för altaret och tänka på alla som tvingas in i ett äktenskap.

Självklart kan man skänka allt man äger och har, men då går dte inte att leva heller. Jag själv finner ro i att vi ska försöka ha vårt bröllop så milöjövänligt som möjligt, det känns riktigt bra att lägga lite extra pengar på det eftersom det är nått vi båda tänker mycket på och jobba för i vår vardag.
    Bröllopet ska ju vara ett uttryck för vem man är och vilka man är som par. Det är ju från början till slut en symbolisk handling, så då kan det vara bra att tänka på det ur en symbolisk synvinkel och särskåda vad man står för.

MochA skrev 2010-02-22 20:03:14 följande:
    Nej för mig betyder det absolut inget sånt. Det är heller ingen statusgrej att ha vit klänning för mig. (Jag vet inte ens om jag ska ha vit klänning men ja om jag har det...Men för mig betyder det inte heller att jag skulle vara förtryck för att pappa överlämnar mig. Det är saker jag väljer för att jag genom mina erfarenheter fått dessa föreställningar om ett vacker bröllop och det har inspirerat mig :) Jag tycker det är fint eller vad man ska säga :)Bröllopet för mig är så lång ifrån all tragik i världen som man kan komma. Om jag resonerade så så skulle jag inte ha nått bröllop utan bara gifta mig och skänka en stor summa pengar till bättre behövande i stället! Skänker pengar nu med, men ja en större summa...
  • MochA

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 19:58:42 följande:

o jag förstår inte hur du menar, det är därför jag frågar vidare menar du att ni väljer att ah brudöverlämning utan att det säger nåt om er? varför gör ni det då om ni inte står för det?
    "står för det" ja, vi har genom våra livserfarenheter skapat oss en bild av ett bröllop med brudöverlämning. Har tidigare skrivit att vi båda även bott i USA och jag kan mycket väl tänka mig att det påverkat vår syn av bröllopet. Vi bodde där när vi var yngre och vi kände inte varandra då, men brudöverlämningen var inget vi diskuterat hemma utan min blivande och jag bara tänkte lika. Så ja det kanske representerar oss, men inte i den aspekten att det skulle innebära kvinnoförtyck eller ojämställdhet eller likande. Det är inga saker vi står för!

Förstod jag din fråga rätt?

Vad är det som gör bröllopet speciellt för dig? Varför ska man ha ett stort bröllop överhuvudtaget?
  • passionsblomman

Hur i lla världen kan du dra sådana slutsatser?
    Jag påstår att vad jag gör spelar roll inte bara för mig utan även för andra - både min egna omgivning och världen i stort. I smått och stort har jag ett ansvar att leva medvetet.
    Jag har aldrig sagt att jag är bättre än någon annan på att verkligen axla det ansvaret-hur slarvig jag är och vart jag fuskar vet ju bara jag av alla här i tråden. MEN när jag avstår från att ta ansvar så vet jag om det och inte sällan får det mig att skämmas.

Jag lägger ingen prestige i disk eller dammsugning. Däremot vägrar jag agera hushållerska i vårt gemensamma hem. Ett faktum som kostat en del i gräl, då min sambo kommer ifrån en familj där "lilla mamma" gör precis allt.
    Jag förväntar mig av min smabo att han och jag gemensamt lär vår son att ta ansvar för hemmet på alla olika sätt.

• Aleta

Det var kul att höra, tycker jag.

Alvs skrev 2010-02-22 16:57:15 följande:
    Jag har bara varit på ett enda kyrkbröllop, och där praktiserades brudöverlämning. Eftersom jag faktiskt är uppvuxen med Hollywoodfilmer som förebild var detta det naturliga för mig.Jag ville ha brudöverlämning innan jag blev medlem här på BT eftersom jag inte visste vad det har betytt och fortfarande betyder i andra delar av världen. Men pga den här typen av trådar har jag ändrat uppfattning i min personliga syn på detta, och jag vill faktiskt säga tack till er som talat om hur historien ser ut.
  • Dolly84
    passionsblomman skrev 2010-02-22 20:11:14 följande:
    Hur i lla världen kan du dra sådana slutsatser?Jag påstår att vad jag gör spelar roll inte bara för mig utan även för andra - både min egna omgivning och världen i stort. I smått och stort har jag ett ansvar att leva medvetet.Jag har aldrig sagt att jag är bättre än någon annan på att verkligen axla det ansvaret-hur slarvig jag är och vart jag fuskar vet ju bara jag av alla här i tråden. MEN när jag avstår från att ta ansvar så vet jag om det och inte sällan får det mig att skämmas.Jag lägger ingen prestige i disk eller dammsugning. Däremot vägrar jag agera hushållerska i vårt gemensamma hem. Ett faktum som kostat en del i gräl, då min sambo kommer ifrån en familj där "lilla mamma" gör precis allt.Jag förväntar mig av min smabo att han och jag gemensamt lär vår son att ta ansvar för hemmet på alla olika sätt.
    Men eftersom du kan bygga så mycket på hur människor påverkas av brudöverlämning, hur viktigt det är att inte göra det för deras skull, så tänker jag på så många andra saker man gör som i så fall kan skada andra. Eftersom du är så mycket emot, så tar jag förgivet att du tänker dig för väldigt mycket.
  • JustMeAndMyLove

varför landar jämnställdhet i disk och damsugning?
    Det grämer mig att vi inte kommit längre!
    Här hemma tar min smabo för tillfället hand om större delen av hushållet. Hon är arbetslös och jag går i skolan.
    Men har hon migrän eller känner sig nere en dag diskar jag mer än gärna trots att jag klev upp kl 04.30 på morgonen.
    Gemensamt ansvar för hushållet borde vara självklart vare sig man är man eller kvinna eller hetro eller gay.

Dolly84 skrev 2010-02-22 20:02:16 följande:
    Jättebra skrivet, jag förstår vart du vill komma. Men genom att läsa din text får jag en uppfattning av att du inte under några omständigheter som helst skulle diska en tallrik mer än din man, eller dammsuga 2 dagar mer. Att du lever superjämnställt, pantar alla burkar och återanvänder allt o din väg. Säger inte att det är så, utan bara hur du uppfattas i mina ögon. Och är det så, skulle jag aldrig kritisera dig för det. Förstår fortfarande inte, trots all upplysning, varför detta är så farligt, det här med "brudöverlämning". Nu är jag upplyst och kan ta mina egna beslut efter det. Jag tycker fortfarande inte att jag gör något fel om jag får chansen att välja min pappa som sällskap in i kyrkan. Det är verkligen inte hela världen för mig eller min fästman.
  • anne på grönkulla

Vi hade inget stort bröllop. Vad som gjorde det speciellt för oss vara att vi gjorde gemensamma val om hur det skulle gå till, vilka vi ville ha där och vilken känsla vi ville att ceremonien skulle förmedla.

Vad är det i överlämningen som representerar er då? Eller är det en slentrianval ni gjort "vi trodde det var tradition o tycker det är fint" - typ?

MochA skrev 2010-02-22 20:10:13 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 19:58:42 följande:
    "står för det" ja, vi har genom våra livserfarenheter skapat oss en bild av ett bröllop med brudöverlämning. Har tidigare skrivit att vi båda även bott i USA och jag kan mycket väl tänka mig att det påverkat vår syn av bröllopet. Vi bodde där när vi var yngre och vi kände inte varandra då, men brudöverlämningen var inget vi diskuterat hemma utan min blivande och jag bara tänkte lika. Så ja det kanske representerar oss, men inte i den aspekten att det skulle innebära kvinnoförtyck eller ojämställdhet eller likande. Det är inga saker vi står för!Förstod jag din fråga rätt?Vad är det som gör bröllopet speciellt för dig? Varför ska man ha ett stort bröllop överhuvudtaget?
  • Dolly84
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 20:18:58 följande:
    varför landar jämnställdhet i disk och damsugning?Det grämer mig att vi inte kommit längre!Här hemma tar min smabo för tillfället hand om större delen av hushållet. Hon är arbetslös och jag går i skolan.Men har hon migrän eller känner sig nere en dag diskar jag mer än gärna trots att jag klev upp kl 04.30 på morgonen.Gemensamt ansvar för hushållet borde vara självklart vare sig man är man eller kvinna eller hetro eller gay.
    Javisst, men ändå är det något som de flesta har problem med hemma. Så jag kan iallafall inte låtsas att det är en självklarhet och att vi skulle ha kommit längre när vi inte verkar ha gjort det i den frågan.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?