• Miss Sofie

Hur formulera inbjudan till bara festen?

Jag ska gifta mig med en engelsman och i England är det vanligt att man bjuder den närmsta familjen och vännerna till vigseln och sedan bjuder man fler till festen (alltså efter middagen). Då bjuder man resten av kompisarna, bekanta och kanske kollegor.

Min fråga är då, tycker ni att detta är otrevligt eller fult att göra så?
    Hur skulle ni formulera den inbjudan?

• Svar på tråden Hur formulera inbjudan till bara festen?
  • tweeny

Puffar lite för denna tråden. behöver också hjälp med detta. Vi ska bara ha en enkel vigsel i rådhuset. Där ska bara två bröllopsvittnen vara med, men efter blir det en stor fest.

Hur ska vi formulera att gästerna är bjudna till festen, men ej vigseln?

• Cessan78

Nu är jag helkass på rim men fantasi finns det gott om :D
    Men varför inte rimma lite på ett roligt sätt ang. den biten.
    Något i stil med
    "Tyvärr så kan ni inte komma på själva vigsel biten då platsen är väldigt liten, men ni är välkomna på festen och hoppas på att bli väldigt sliten"
    Nej det där lät inte bra..men det kanske kan ge någon annan idé iaf på att hitta på något kul med det hela. :D

• Svanboet

Om nu traditionen i England skiljer sig på det sättet från den svenska varianten - varför be om ursäkt för det?

Eftersom det är lite ovanligare i Sverige med den typen av särskiljning på festen och middagen är det kanske bra att försöka informera om vad "festen" innehåller för de inbjudna. Kommer tårta serveras, lättare mat eller är det bara baren och dansen kvar när de "släpps in"?

Angående själva vigseln skulle jag itne skriva mer än: Vigsel sker i närvaro av släkt, familj och närmaste vännerna tidigare under dagen.

• ThereseStefan

Vi kommer att skriva så här, då vår vigsel sker i hemlighet.
    Nu har vi gift oss!
    Ni är hjärtligt välkomna på bröllopsfest
    den.. på ...vägen i Varberg klockan...
    osa 19 april klädsel: kavaj

• Miss Sofie

Tack för era svar. Vi gifter oss utomhus så det finns ju gott om plats för alla, så egentligen skulle ju alla kunna komma på vigseln, men "problemet" är ju att vi inte har råd att betala för mat till alla.

På festen så blir det dans med musik från en DJ, vi kommer att ha en bar och lite snacks (typ chips och sånt) och sen blir det iof vickning senare, typ korv med bröd.

• HappyE

Varför inte säga att ni tagit till er den engelska traditionen, vigseln sker med närmsta familjen men sen vill fira med era vänner.?

• Miss Sofie

Ingen annan som kanske har varit med om detta och har lite tips?

• Julibrud och nästan 30

Vigseln sker i sluten kring, ni är hjärtligt välkommna på bröllops festen ... för att fira våran dag.

Min kusin gifte sej på annan ort och ska snart ha bröllops festen.
    så här stod det på deras inbjudan

Välkommen på bröllopsfest lördagen den... plats
    Namnet på brudparet

Dom skrev inget om vigseln. Jag var på bröllop i Holland och dom hade samma endast de närmaste med på vigseln sen för släkt,vänner,kollegor fest inget konstigt med det tycker jag.

Svar på tråden Hur formulera inbjudan till bara festen?