• Bröllopmaj2010

Lågupplösta bilder?

Jag kan ingenting om fotografer och fotografier.

Nä fotografen skriver följande

"Alla av fotografen uttagna bilder från fotograferingen på cdskiva 9x12/12x12.
    72 dpi. Skärmupplösning"

Vad menas? Har jag någon användning för bilderna på skivan? Kan jag gör något med dem?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Lågupplösta bilder?
  • Emmz

Förmodligen betyder det att ni får alla bilderna lågupplösta på en CD och sen får välja vilka ni vill beställa i högupplöst format eller som papperskopior.

• Bröllopmaj2010

Jag förstår att jag inte kan göra egna förstoringar, men duger dom ens till att framkalla i "vanligt" format?

Annars var det hutlöst dyrt att betala 750:- för att kunna kolla vilka bilder man vill göra något med.

• VincitOmnia

Fotografen "äger" dina bilder. Du får en del bilder skickade till dig i så dålig kvalitet så du inte kan skriva ut dem. Av dessa väljer du sedan vilka du vill ha och får dem utskrivan ifrån "orginalbilden" i bra kvalitet.

/Johan

• VincitOmnia

Det finns annars många fotografer som gått ifrån det gamla "fotonegativ-tänket" och helt enkelt ger dig alla bilder i högupplöst format så du kan göra vad du vill med dem (skriva ut själv hos fotolabb).

Dock så är det fortfarande så att fotografen "äger" dina bilder. Du får alltså inte sälja dem vidare eller använda dem i offentliga sammanhang.

/Johan

• Bröllopmaj2010

Okej.

Jag trodde bara att när man fick betala 750:- för dom att det skulle gå att göra något mer än titta på dom för att kunna beställa.

• Dejli
    VincitOmnia skrev 2010-02-15 22:37:39 följande:
    Det finns annars många fotografer som gått ifrån det gamla "fotonegativ-tänket" och helt enkelt ger dig alla bilder i högupplöst format så du kan göra vad du vill med dem (skriva ut själv hos fotolabb).Dock så är det fortfarande så att fotografen "äger" dina bilder. Du får alltså inte sälja dem vidare eller använda dem i offentliga sammanhang./Johan
    Men i det här fallet är det inte så. Skärmupplösning är normalt sett 72 dpi (dots per inch) och för tryck 300 dpi. "Punkterna" sitter alltså mycket tätare, och en bild som är 20 cm stor på en skärm blir ca 5 cm vid tryck. Skulle man trycka med 72 dpi så blir bilderna pixliga och fula, inget att rekommendera.

Dessa bilder duger alltså bara till att visa på datorn, inte att skicka efter för förstoringar.
Svar på tråden Lågupplösta bilder?