• Sebastiána

Knasig fråga om brudgumskläder

Alltså jag gillar snygga kläder, både på mig och min BM. Själv tänker jag ha långa handskar därför att det är snyggt, särskilt till den klänningen, och för att dölja mina fula armbågar. Jag tänker också låna min mammas brudkrona och bära slöja. Handskarna åker av vid middagen och jag tar nog inte på mig dem igen. Slöjan åker antingen av till middagen eller festen beroende på hur lång den är.

Jag tror att min BM skulle bli oerhört stilig i frack och det skulle ju matcha den klädseln jag har i kyrkan.

MEN vi ska inte ha något frackbröllop. På sin höjd blir det klädkod "Mörk kostym". Kan min brudgum ändå ha frack eller ser det konstigt ut?

På sidor om brudgumsklädsel står det att frack är det vanligaste vid bröllop. Är det verkligen det? Ingen jag känner har haft eller varit på bröllop där mannen haft frack.

Som sagt, jag tycker att det är vansinnigt stiligt och min BM skulle inte ha något emot att ha det, han gillar också att klä upp sig ibland - och om man ska ha frack en gång i livet ska det väl vara på sitt bröllop. Min kille väljer såklart själv vad han ska ha på sig och om han vill ha frack tycker jag på något sätt att han ska få ha det. Vill han ha mörk kostym är det också OK för min del.

Men som sagt, tar vi i om han väljer frack?

Egentligen är väl väl vår klädsel helt fel eftersom tonen på festen annars är "rustikt", men hur klär man sig rustikt

• Svar på tråden Knasig fråga om brudgumskläder
  • Lekoaf

Äh, strunta i etiketten. Jag tycker att bruden och brudgummen givetvis ska vara finast på festen.

Som någon sa innan, det är ju lite tråkigt om man inte ser vem brudgummen är eftersom alla män är likadant klädda.

Själv ska jag ha frockcoat med väst som matchar brudklänningen och på inbjudan står det "mörk kostym".

Jag valde frockcoat över frack delvis för att jag kommer bära mycket frack i mitt liv om/när min svärfar bjuder in mig i Sirius.

• Sebastiána
    JessicaJnsson skrev 2010-02-15 22:29:40 följande:
    I övrigt tycker inte jag att det är fel att brudparet klär sig över gästerna.
    Egentligen är det etikettsmässigt fel, men av alla bröllop jag varit på, utom ett, har brudparet varit mer uppklädda än gästerna. De flesta bröllop jag har varit på har bruden haft lång klänning och slöja och mannen frock coat eller mörk kostym medan gästerna haft klädkoden "valfri" vilket i våra kretsar betyder vanlig festklädsel (typ som man har på en vanlig födelsedagsfest eller så) och några gäster har till och med haft jeans och rutig skjorta.
  • Sebastiána

Nån mer som tycker något?

Jag vet som sagt vad etiketten säger. Frågan är egentligen hur många som bryr sig om den.

• Sara1976

Personligen kunde vi inte brytt oss mindre, jag ser faktiskt ismyg ner lite på de som bryr så extremt mycket om etikett. Livet är helt enkelt för kort..

• Askepot

Vi har skrivit mörk kostym i inbjudan och min an ska ha på sin frack coat (engelska frock coat) JÄTTEFINT

• eldstad
    Sebastiána skrev 2010-02-16 21:20:47 följande:
    Egentligen är det etikettsmässigt fel, men av alla bröllop jag varit på, utom ett, har brudparet varit mer uppklädda än gästerna. De flesta bröllop jag har varit på har bruden haft lång klänning och slöja och mannen frock coat eller mörk kostym medan gästerna haft klädkoden "valfri" vilket i våra kretsar betyder vanlig festklädsel (typ som man har på en vanlig födelsedagsfest eller så) och några gäster har till och med haft jeans och rutig skjorta.
    Med tanke på det som du berättat i inlägget här om din bekantskapskrets och erfarenheter från deras bröllop så tycker jag din blivande kan ha frack om det är det han vill. Ingen borde reagera om det redan är "standard" för er. Jag reagerade nog lite starkt innan men det är nog p.g.a. min uppväxt. Klädsel vid födelsedagar, julaftnar och andra festligheter var minst kavaj och etikettsregler följdes strikt (vissa som jag nu förstått är väldigt gamla och knappast tillämpas). T.ex. så var det helt oacceptabelt att ställa in en nyårsfest 2 dagar innan om man hade 40 graders feber.
    Hoppas er dag blir underbart vacker!
  • Sebastiána

I början var jag tveksam till att ha klädkoden "Mörk kostym" eftersom många av mina bekanta till och med tycker att "Kavaj" är för fint, men jag tycker att det har varit sååå trist att aldrig få klä upp mig ordentligt när jag varit på bröllop. Nu är det dags - och som sagt, när jag tänker efter är det nog inte många, i alla fall inte på min sida, som har koll på det där med etikett över huvud taget.

...och om jag klär upp mig tycker jag nog att det är OK för brudgummen att göra det också OM HAN VILL.

• eldstad

Absolut ska man få klä upp sig och det är ju ett gyllene tillfälle.

Själv ska jag försöka börja leta efter en bröllopsklänning som inte är så "bröllopig", har tänkt på att ha en grå som går till knäna. Jag vet inte om vitt passar min hy. Till blivande maken tänkte vi gå ut och leta reda på en riktigt snygg kostym med riktigt vackert foder och väst etc. Han har iofs redan kostymer i och med att han oftast bär kostym till vardags men det kan ju kännas kul med nått nytt.

• Sebastiána
    eldstad skrev 2010-02-17 21:03:22 följande:
    Absolut ska man få klä upp sig och det är ju ett gyllene tillfälle. Själv ska jag försöka börja leta efter en bröllopsklänning som inte är så "bröllopig", har tänkt på att ha en grå som går till knäna. Jag vet inte om vitt passar min hy. Till blivande maken tänkte vi gå ut och leta reda på en riktigt snygg kostym med riktigt vackert foder och väst etc. Han har iofs redan kostymer i och med att han oftast bär kostym till vardags men det kan ju kännas kul med nått nytt.
    Om han brukar bära kostym kan det ju vara värt att satsa på skräddarsytt! Min BM har ofta kostym på jobbet och jag har sagt att om han vill gifta sig i kostym tycker jag att han ska unna sig det. Det har man ju användning av långt efter bröllopet
  • eldstad
    Sebastiána skrev 2010-02-17 21:13:59 följande:
    Om han brukar bära kostym kan det ju vara värt att satsa på skräddarsytt! Min BM har ofta kostym på jobbet och jag har sagt att om han vill gifta sig i kostym tycker jag att han ska unna sig det. Det har man ju användning av långt efter bröllopet
    Oh, bra idé. Har du några tips om något speciellt ställe eller så.
  • JessicaJnsson

Jag är uppvuxen under flaggan "Man kan aldrig klä sig för fint!" / "Klä hellre upp dig för mycket, än för lite"
    Jag skulle lätt komma undan med aftonklänning på en inflyttningsfest, men inte med jeans på nobellmiddag...

Dom flesta bröllop jag varit på har varit långklänning.
    Bröllop tycker jag är ett ypperligt tillfälle att få klä upp sig ordentligt.

Jessika81 skrev 2010-02-15 22:44:24 följande:
    Vad kul! Hade alla gäster en smoking hemma i garderoben redan? Jag antar att det är lika ovanligt att äga en smoking som en frack? Vill ha frackbröllop men har nog gett upp eftersom det, t.o.m. enligt Ribbing, är så hemskt ohyfsat att "tvinga" folk att klä upp sig i kläder de inte har...Förlåt att det kanske blev lite OT!
    Min mb passade på att köpa en smoking, men många hade nog hyrt. Kan tillägga att det var eftermiddagsvigsel, och då hör det väl till etikett att bära smoking.
    Bland våra vänner är inte många fina i kanten och man vill inte att någon ska känna sig obekväm. Men i allt mingel under det bröllopet verkade inte någon speciellt obekväm. Däremot en vän till oss som INTE hade hyrt smoking kände sig aningen utanför.

Som gäst måste man väl också känna att det är en ära att få dela ett pars så viktiga dag.Och med tanke på vad ett brudpar lägger ner i pengar, tid och engagemang på sitt bröllop, så tycker jag gott man kan hyra en frack eller gul klänning eller vad det nu kan var som är brudparets önskan, OM man har råd vill säga, annars är det ju en helt annan sak.
    Alternativet är ju att tacka nej.
  • Sara1976

Jag tycker inte att man kan förvänta sig att folk skall hyra kläder. Hyra kläder kanske kostar 800kr (MINST) plus present ca 500kr. Då kostar bröllopet 1300kr, 2100 för ett par. De flesta har mer än ett bröllop per sommar, vi har 4a och jag tror inte det är ovanligt. Då skulle det kosta oss nästan 10,000kr.

Det tycker inte jag är rimligt.

Mvh

• Sara1976

Sen kan man lägga in resa till bröllop, kanske 2 hotelnätter, barnvakter.. Det är inte gratis att gå på bröllop. Visst det är en ära att bli bjuden, men personligen tycker jag att det är en ära att de vill komma, särkilt med tanke på vilka uppoffringar många besökar måste göra för att komma. Våra 4 bröllop i sommar kommer inte bara kosta en förmögenhet, det kommer även kosta oss 4 helger under semestern, vi kan inte åka bort under hela sommaren pga dessa bröllop. Jag tycker självklart att det är värt det och jag längtar till dem, men det kommer kosta oss pengar, tid och stress.

• Nordiskbrud

Nu har jag inte läst hela tråden men jag tycker att det är lite ologiskt tänk hos många brudar i den här frågan. Om man är orolig för hur brdgummens klädsel ska uppfattas i förhållande till gästernas klädsel, dvs kan han ha frack fast det "bara" är klädsel kavaj, varför ifrågasätter man då inte brudens klädsel??? Om man är orolig för att brudgummen är överklädd i frack så är väl bruden än mer överklädd i klänning, slöja etc? Varför ska bruden vara mest överklädd av alla utan att det ifrågasätts?
    Personligen tycker jag att det ser urfånigt ut om brudgummen har kostym och bruden en brudklänning, slöja mm (om brudklänningen inte är kort som sig bör till vanlig kostym). Brudparet bör i vart fall ha samma klädkod och det är väl absolut inte konstigt om de på sin dag är ett även i detta och då "överklädda".

Varför inte ifrågasätta brudutstyrsel om man ifrågasätter frack, smoking eller annat lite finare på blivande maken? Du frågar om ni "tar i" om han väljer frack. Jag tycker att om man ska följa dit resonemang så "tar ni i" redan då du väljer att ha "traditionell" brudklänning, slöja, krona etc...
    Märklig logik att bara M2b kan vara överklädd

• Sara1976

Enig.
    Paret skall vara vackra, sen får gästerna ha vad dom vill, de skall ju också vara bekväma.

Min gubbe skall ha jaqette, har inte haft en tanke på om han kommer sticka ut (vartför skulle han INTE sticka ut).

Vi har en bred bekantskaps krets, de flesta bankers men även Rock stjärnor, kommer nog bli en härlig mix av klädslar. Jag längtar.

De kommer ju för att fira oss, det gör mig stolt..

• Sara1976

Kan lägga till att vi kommer skriva i inbjudan att vi förhandlat fram en rabatt hos en Internet skräddare om våra gäster vill köpa snygga men prisvärda kläder speciellt för vår stora dag.

• Sebastiána

Jag har bestämt mig för att för mig är det OK om min BM väljer att ha frack, som sagt då matchar ju vi varandra. Om han ska ha kostym kan han ju ha en broderad väst som matchar brudbuketten.

• pettan

Ser att TS redan bestämt sig men ville bara inflika med att i vårt fall så kommer m2b ha Mässdräkt (Är officer) och den är i klass med en frack och hans bestman kommer ha kostym för att gå i samma klädkod som tärnorna och resten av gästerna!

Jag tycker det är självklart att min blivande ska få ha sin mässdräkt och få känna sig minst lika fin som jag, dessutom är han helt fantastiskt stilig i den! (finns bild på oss från en höstmiddag på regementet i starka bildermappen!)
    Visst kan man följa klädkoderna till del men vi tycker att brudparet ska få vara i en klass för sig!

• Sebastiána

Jag tycker också att brudparet ska vara i en klass för sig och matcha varandra, sedan kan tärnan och marskalken matcha varandra.

Svar på tråden Knasig fråga om brudgumskläder