• stiina

Barnfritt bröllop

Jag och min blivande man vill ha ett barnfritt bröllop. Min syster har lite problem med vem som ska ta hand om hennes dotter men sagt att det löser sig. Dock fick jag idag veta att min blivande mans syster har samma problem men kan inte helt säga att det löser sig. Dessutom lyckades hon ger mig lite dåligt samvete (omedvetet eller ej) då hon säger att dottern hade bara suttit snällt och beundrat min klänning då hon skulle se mig som en prinsessa..
    Nu blir jag lite orolig över hur detta kommer sluta...ska vi ge med oss och säga okej till hennes dotter men inte till de andra barnen eller ska vi stå på oss?
    Någon annan i liknande situation angående syskonbarn på bröllop eller ej?

• Svar på tråden Barnfritt bröllop
  • Svanboet

Barnfritt är ett av mina krav fast att det är många i släkten och kompiskretsen som börjar skaffar barn nu. Jag är helt klart partisk när det gäller den här frågan och vill inte ha en massa barn som säkerligen är väldigt snälla och rara i sina föräldrars ögon men som "lever om" i mina ögon (öron). Min förhoppning är givetvis att alla ska kunna lösa barnvaktsfrågan själva men om det inte går får de helt enkelt tacka nej eller komma ensamma. Jobbigast är det nog som sagt för de långväga gästerna men det är vår dag, inte gästernas!

• Kathiz å Kimmo

Jag fick inte som jag ville. Hade enbart bjudit vuxna men eftersom sambons bröder betedde sig som svin för att få med sina barn (körde värsta blame-game på min sambo). Han är för snäll för att säga ifrån och blev så ledsen. Vi sa att de kan ta m sig ungarna för att slippa ett världskrig!

Jag har valt att försöka släppa det här för att inte vara irriterad på vår bröllopsdag. Men jag kommer inte lyfta ett endaste litet finger extra för att barnen ska vara med. Det är en vuxenfest och nu när de tvingat med sina barn så får de sköta dem!!! Dessutom har jag satt dem längst ut vid borden. De hade helt andra platser innan.

Jag vet att det kan tyckas barnsligt, men jag anser att det är oförskämt att tvinga brudparet att ändra saker bara för att de vill ha det på ett annat sätt. De hade inte ens försökt fixa barnvakt utan ringde å skällde ut min sambo direkt då de fick inbjudningarna (önskar de ringt mig ist.)

Så, vill ni inte ha barn med, gör inte som vi! Stå på er om det blir tjafs. Det är mitt råd även om det inte blev så för oss :(!!

Lycka till!!!

• Senilia

Min (halv)bror och hans fru kommer ner till Skåne från Uppsala - utan barn. Hans mamma och nya man sitter mer än gärna barnvakt..
    Inga barn är inga barn. Blir ju konstigt om min bror får ta med sina men min fästmans syster inte får ta med sina.. Haha..

• Sebastiána

Kathiz å Kimmo skrev 2010-02-15 13:36:00 följande:

Jag fick inte som jag ville. Hade enbart bjudit vuxna men eftersom sambons bröder betedde sig som svin för att få med sina barn (körde värsta blame-game på min sambo). Han är för snäll för att säga ifrån och blev så ledsen. Vi sa att de kan ta m sig ungarna för att slippa ett världskrig!Jag har valt att försöka släppa det här för att inte vara irriterad på vår bröllopsdag. Men jag kommer inte lyfta ett endaste litet finger extra för att barnen ska vara med. Det är en vuxenfest och nu när de tvingat med sina barn så får de sköta dem!!! Dessutom har jag satt dem längst ut vid borden. De hade helt andra platser innan. Jag vet att det kan tyckas barnsligt, men jag anser att det är oförskämt att tvinga brudparet att ändra saker bara för att de vill ha det på ett annat sätt. De hade inte ens försökt fixa barnvakt utan ringde å skällde ut min sambo direkt då de fick inbjudningarna (önskar de ringt mig ist.)Så, vill ni inte ha barn med, gör inte som vi! Stå på er om det blir tjafs. Det är mitt råd även om det inte blev så för oss :(!!Lycka till!!!
    Kommer ni att ha samma mat för både vuxna och barn? Antar det eftersom det inte var planerat att barnen skulle vara där.

Hur kul på en skala tycker barnen det är att vara på bröllop? De säkert jätte tråkigt hela tiden.
  • Sebastiána

Ett barn kanske går bra och kanske två, men många barn är jobbigt, hur lugna och fina de än är hemma.

Var på bröllop för ett år sedan där de hade en brudnäbb på 5 år. Som hon sprang omkring under hela festen. Var helt vild. Nu var hon saom sagt bara en, men tio barn som springer omkring!

• Kathiz å Kimmo

Sebastiána; det är just det jag menar, tänker inte fixa ngn speciell mat eller ngt för dem att göra. Deras föräldrar får ansvara för dem.

Vi var just av den uppfattningen att det inte är ett dugg roligt för dem på bröllopet. Det är inte ens lämpligt att barn är med överallt (man tar kanske inte med barnen på en krogrunda direkt). Men de skulle absolut med. Vi tänkte att de kunde ha en barnfri helg och att det skulle vara roligt för dem att festa med oss. Börjar de bråka eller förstöra kommer jag inte dra mig för att slänga ut dem. Men det kan ju även gå hur bra som helst!

Det är 5 barn, tre av dem kan inte hålla sams i 5 minuter ens. De andra två är väl ok. Men som sagt, det är föräldrarnas problem. Vi frågade dessutom runt lite bland olika föräldrapar hur de skulle tycka om deras barn inte var bjudna, de tyckte inte att det var några som helst problem.

Vet att jag låter sjukt grinig nu, men det är inte första gången som de ska bestämma över oss och det står mig upp i halsen. Kan däremot lova att det är sista gången!!!

Ska släppa irritationen, är ju några månader kvar :)

• Lekoaf

Kathiz å Kimmo skrev 2010-02-15 13:36:00 följande:

De hade inte ens försökt fixa barnvakt utan ringde å skällde ut min sambo direkt då de fick inbjudningarna (önskar de ringt mig ist.)
    Om din sambo nu är för snäll för att säga ifrån ordentligt varför tar du inte tag i det och ringer själv och gör upp med dina blivande svågrar?
    Det hade nog gjort att du sluppit många bekymmer på den stora dagen som bara ska handla om dig och din man.

Jag är själv ungefär som du beskriver din sambo, lite svårt för att säga ifrån. Just därför är jag evigt tacksam att jag har en sambo som kan vara en rabiesinfekterad kamphund när det behövs. Kanske inte ett helt schysst sätt att beskriva henne på men hon kan bita ifrån ordentligt iaf. :)
    Det är händigt i många situationer. :)
  • VincitOmnia

Som många tidigare nämnt, det är ER stora dag. NI bestämmer.

Vi ska ha barnfritt på vårt bröllop. Det får lösa sig för de som har barn. Min bror t.ex, han kan ju inte lämna barnen till farmor och farfar för de är ju även de bjudna. De får lösa det med något bekant par/klasskompisar eller liknande.

Vi har gjort ett undantag. Barn som fortfarande ammar. Vi har kommit fram till att det kommer vara 3 mammor med riktigt små barn, dem kan vi inte neka.

Ni bestämmer, det gör vi också... :)

/Johan

• älskarlivet

Har bara läst ts. Vi hade bara med syskonbarn på vårt bröllop, inga andra barn (hade ingen som ammade, hade vi haft det hade de också fått följa med). det är skillnad på syskonbarn och kusinbarn/kompisars barn.

• Pärlis

Måste bara fråga...varför är det så många som vill ha barnfria bröllop?

Svar på tråden Barnfritt bröllop