• irre76

Bjuda kollegor med respektive?

Hej!

Jag har en fundering som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med.
    Jag ska bjuda några kollegor och fd kollegor och jag känner inte deras respektive.
    Är det ok att inte bjuda med dem då? Jag är inte nära vän med några av kollergorna men vi har väldigt roligt ihop och jag vill gärna ha dem med på bröllopet.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bjuda kollegor med respektive?
  • FramtidaFruSandberg

om de är "etablerade par" så bör du enligt etikett bjuda med deras respektive. Vi har räknat etablerade par som par som är gifta/förlovade/sambo/särbo med långvarigt (fler år) förhållande, men folk räknar olika.

• EmMagnus

Jag håller med FramtidaFruSandberg, vi bjuder också kollegor och för oss är det en självklarhet att deras respektive också bjuds. Jag hade nog själv blivit lite besviken om min m2b hade blivit bjuden på bröllop men inte jag.

• kenzo77

Hej! Jag håller inte alls med, är ärligt talat lite trött på alla "gamla regler" när det gäller bröllop.

Det är ditt bröllop och du gör som du vill, vi gjorde så här:
    Vi är ca 115 pers och skulle vi bjuda alla respektive och alla som datear skulle vi vara uppe i 140 pers.
    Vi bjöd de respektive som vi träffat. T.ex. spelar jag handboll men jag umgås inte med alla i laget privat men ville ändå bjuda hela laget. Skulle jag då bjuda respektive till dessa som jag inte umgås med privat skulle det ärligt kännas konstigt. Vi bjöd de killar till tjejerna i mitt lag som jag och min sambo har träffat. Ingen av de andra tjejerna blev sura för att deras inte fick följa meed utna snarare glada för att vi tänkt på dem och de fick komma!

Så gör precis som du vill och strunta i alla gamla regler

• kenzo77

glömde, Min M2B har blivit bjuden på ett bröllop och inte jag. jag tog inte alls illa upp då jag aldrig träffat detta brudpar förr. Jag kände mer att det var kul att de bjöd och tänkte på min kille, då de umgicks mycket förr men inte nu

Som sagt varför ska de egentligen bjuda mig när jag inte ens har en aning av vilka dessa människor är. hade de bjudit mig hade jag såklart blivit jätteglad men absolut inte besviken när jag inte blev det
    :)

• Svanboet

Jag tycker att det hör till att man bjuder respektive men det är väldigt vanligt idag att man inte gör det.

I hela denna soppa är det några saker jag har åsikter om. För det första förstår jag inte poängen med att bjuda folk man knappt känner så pass att man träffat deras respektive. Jag förstår heller inte poängen med att bjuda 100+ gäster och sedan säga att man inte kan utöka pga kostnaderna, lokalen eller liknande. Varför välja ett så stort antal gäster då? Dessutom ska ju gästerna umgås med någon under kvällen för brudparet har ju inte tid att var trevlig med den stackare som kommer ensam hela kvällen. Visst beror det på sällskapet och gästen men det tycker jag mer känns som ett svepskäl till att få "göra som man vill". Jag håller med om att etablerade par är de som bjuds, men i min värld beror etableringen inte på antal år man haft stadigt sällskap. Ingen av gästerna skulle få lägga till en respektive veckan innan bröllopet men jag antar att inbjudan går ut ett par månader i förväg och att man därmed kan meddella om man har respektive eller inte. Finns det en respektive vid inbjudningstillfället så ska även denne inkluderas av inbjudan, tycker jag.

• födelsedagsbrud

Jag håller helt och hållet med framtida fru Sandberg...klart att respektive skall ha en plats!!

• kenzo77

Klart det finns undantag, det jag menar är som i mitt fall handlar inte om kostnaden eller så utan mer om plats. Lokalen rymmer max 110 egentligen. :)Och så här känner jag och förmodligen hon som skrev inlägget, att det finns folk man inte umgås så jätte mycket med privat men ändå så gärna vill ha med. Då gjorde vi så. Och som sagt INGEN blev sur eller tog illa upp, de var bara jätte glada.
    Och om man bjuder som i mitt fall hela laget så umgås de såklart och sitter ihop med alla andra i mitt lag. Så de blir knappast så att de inte har någon att vara med eller får sitta själv.
    I hennes fall handlar det ju om jobbarkompisar och då hör väl de ihop och blir inte heller själva.
    Sen ser ju allas kretsar olika ut. I min umgås alla med alla och känner alla. Det är tex ingen på vårat bröllop som typ bara känner brudparet och en till. Utan alla bjudna känner minst 10 pers där. :)

• Svanboet

kenzo77 - jag förstår att din situation är lite unik, allas situation är ju unik på det sättet. Jag tycker bara att man oftqa springer på brudar (brudpar) som tycker att de "får göra som de vill" oavsett fråga och ibland går det överstyr. Bjuder man som i ditt fall ett helt lag är det klart att de har någon att hänga med under kvällen men det finns också brudoar som bjuder kollegor från olika avdelningar, från körgruppen och från... utan någon som helst hänsyn till att dessa människor som ska komma ensamma kanske inte har så mycket gemensamt med resten av gästerna som står brudparet mycket närmare.

Men jag är ju också av åsikten att vår fest ska vara barnfri och den frågan finns det lika många åsikter om som det finns brudpar.

• kenzo77

svanboet absolut jag förstår vad du menar. jag tror nog oxå som du att i bland är brudar kanske lite ego ock kan lätt "köra över" sina gäster.

Vi ska oxå ha barnfritt och som du sa det finns ju många åsikter om det ämnet :)

• Ananias

Jag tycker absolut du kan bjuda bara kollegorna. jag har gjort så. Jag har lagt en inbjudan hos mina arbetskamrater och skrivit på den " till mina käraste arbetskamrater " ! Jag bjuder dom som grupp. Har aldrig träffat någon av deras respektive och anser att det är mina kollegor jag vill ha med.

Jag hade inte gjort så om det var någon annan vän eller om det bara var en kollega. Men nu är de en hel grupp och JAG tycker man kan göra så.

Som sagt innan..så mycket vett o ettikett så man får spader...jag tycker man ska göra som man vill. Hur man än gör finns det alltid åsikter.

Jag själv skulle också bli mest lättad om jag slapp komma på min mans arbetskompis bröllop. Trist å gå på någon man inte ens har träffat innan.

• irre76

Hej igen!

Tack för alla synpunkter! Det finns många åsikter om detta märker jag ;)

Jag kommer att bjuda dem som grupp och kommer självklart att sätta dem tillsammans.
    Vi har haft mycket skoj ihop (på arbetstid och och några after-work) så jag vill absolut ha dem med.
    Men min m2b har ju knappt träffat dem och såklart inte deras respektive heller.

Nää, jag bjuder dem men inte deras respektive! Så får det bli!

Tack igen alla!

• Philippine

Bra val! Så gör jag med! Jag har även berättat till mina kollegor (vi är ett litet arbetslag på 10 personer) att jag funderade på att bjuda dem som grupp utan respektive, och de tyckte att det var självklart.
    Kollegan som jag bor granne med (som även är en kompis till oss) får en separat inbjudan, till henne och hennes sambo. Det är även den enda 'respektive' som jag har träffat, så det föll sig naturligt. :)

• älskarlivet

Vi hade med några kolleger på vårt bröllop och så klart bjöd vi även deras respektive! Vi skulle inte kunna tänka oss något annat och ärligt talat så, visst det är brudparets dag, men att dela på etablerade par, det gör man inte. Det är en annan sak om man inte vill ha barn med!

Jag själv vet inte om jag skulle gått på ett bröllop där min man inte var bjuden.. Däremot hade jag självklart gått om det varit barnfritt, då hade vi fixat barnvakt.

Svar på tråden Bjuda kollegor med respektive?