• MrsTL

Vill att mina tärnor ska ha svarta klänningar...helt förbjudet?

Vårt tema är svart o vitt med inslag av glas/diamanter/glitter - ett vinterbröllop...

Vi vill att våra tärnor har svarta klänningar... kanske med ett vitt band i midjan eller nåt. Vad tror ni? Helt förbjudet? Helt galet?

• Svar på tråden Vill att mina tärnor ska ha svarta klänningar...helt förbjudet?
  • Nicossambo

Nä helt förbjudet är det inte.
    Det är ert bröllop vill ni ha det så ska ni ha det.
    Skit i vad andra tror och tycker.

• Sebastiána

Anledningen till att man inte bär svart vid bröllop är att det förknippas med sorg och att brudparet därför kanske inte vill ha den färgen på sitt bröllop. Brudparet bestämmer alltså!!!

Svart behöver ju inte betyda sorg. Förr gifte man sig i svart brudklänning ju, och det är den ultimata festfärgen sedan Chanel lanserade den lilla svarta.

• Katarina Michael

Svart tärnklänningar har blivit mer och mer populärt!
    Så du kan aboslut ha de!

Många skriver då även på inbjudningkorten att klädslen på gästerna även ska vara svart och vitt...ett tips som kan göra dagen lite mer speciell!

• 091205

Äsch kör hårt. Jag hade svart brudklänning och inte fan hade jag sorg

• Fru PB

Nä klart inte jag var på ett bröllops höstbröllop som hade orange o svart. Och tärnan hade en assnygg klänning i svart på sig... GO fo it!!!

• bruden i skogen

Svart brudklänning och svart klänning för gäster var mycket vanligt på 1800-talet. så det är något som kommer tillbaks.
    Bruden tog på sej en knypplad vit krage över hennes svarta klänning och så en slöja som kronan på verket.
    Detta för att man hade samma klänning till begravningar som ju är en fest i sej.
    Inte förrän senare delen eller i början på 1900-talet kom den vita klänningen, beroende på var man bodde, stan/landet

• annaochmias

Precis, på 1800-talet hade man ju bara en finklänning om man var av "enklare" börd som man hade till alla klä upp sig-tillfällen. Kolla in Skansens första-sida så ser du ett bild-exempel:

www.skansen.se/pages/

• MondayGirl

Mina tärnor ska ha svarta klänningar =)

• Martinaa

Var på ett bröllop i somras där tärnan hade svart klänning. Den var somrig i övrigt så jag tyckte inte det var nåt problem.

• shakynose

Ja hjälp! Helgalet! Finns nog en risk att de slänger dig i finkan eller på dårhuset om du har det!

Skämt åsido:
    Det blir nog mycket elegant, och sanningen är ju att rätt många fortfarande har en svart klänning som sin finaste.

• rottizz1

mina 3 tärnor bar svart- mkt snyggt!

• Fremar

Tycker det låter jättesnyggt! Go for it!

• Sanna2010

Det fantastiska när man ska gifta sig är att brudparet får bestämma allt själva!!!
    Så, det är klart era tärnor ska ha svarta klännignar om ni vill det!
    Bara att börja leta på en gång

Svar på tråden Vill att mina tärnor ska ha svarta klänningar...helt förbjudet?