• Mela86

Hur funkar egentligen där här med att smälta ner ringar eller "bidra" med lite guld till vigselringen??

Vi har rätt "svåra" förlovningsringar jar jag märkt nu när jag kollat vigselringar o så.
    Men hur funkar det här med att smälta ner ringarna till nån annan form== Vad kostar det?

Och så har jag en bismark ring som jag tänkte smälta ner o "bidra" till en vigselring... Men ger det så mkt? Ja, hur funkar det helt enkelt om någon kan förklara det för mig??

• Svar på tråden Hur funkar egentligen där här med att smälta ner ringar eller "bidra" med lite guld till vigselringen??
  • Pingstdagen2010
    Samarin skrev 2010-02-17 23:38:31 följande:
    Där vi fick våra förlovningsringar gjorda tog de 1800 kr per ring. Detta var endast för arbetet, för vi hade allt guld med oss själv (gamla smycken som låg här hemma och som varken jag eller min sambo använde längre) som guldsmeden smälte ner och gjorde våra ringar av. Det var viktigt för oss att det var just DET guldet han använde!
    Vem smälte ner ert guld och gjorde nya ringar?
  • FruAugusti

Kan det vara äkta guld i en klocka?

• kapellösa

miaik skrev 2010-02-17 20:32:09 följande:

Ängby smycken i Ängby, Stockholm.
    Vi gjorde också våra förlovningsringar där, men till oss sa han att han inte kunde använda samma guld som det vi kom in med.
  • miaik

kapellösa:

Aha, men när gjorde ni era? Var det den gamla guldsmeden eller den nya som gjorde dem?

• kapellösa
    miaik skrev 2010-02-18 09:30:13 följande:
    kapellösa:Aha, men när gjorde ni era? Var det den gamla guldsmeden eller den nya som gjorde dem?
    Den nya, gjorde dem för bara ett par månaer sedan
  • miaik

kapellösa:

Det var förra ägaren som gjorde våra förlovningsringar och i dem är det vårt eget guld. Jag frågade inte ens nya när han gjorde vigselringen så i den är det säkert nytt guld!

• Krisselina

Jag lämnade in en gammal ring på två hjärtan, för att smälta ner den och göra om till min vigselring. Att göra om ringen till rätt design kostade 950 kr, därefter betalade vi för diamanterna, så allt som allt kommer ringen kosta 5700 kr.

Men helt klart värt det att lämna in gammalt guld och använda på nytt!

• Samarin
    Pingstdagen2010 skrev 2010-02-18 07:56:01 följande:
    Vem smälte ner ert guld och gjorde nya ringar?
    Det var i Malmö, James Butler, som har sin ateljé bakom Lilla Torg.
  • Samarin

Förlåt, jag skrev fel... Jag menar ju såklart David J. Butler och inte så som jag skrev ovan!

• JessicaJnsson

Smyckes butiker brukar byta in guld.
    Men går man till en lite guldsmed så använder dom materielet du lämnar in.
    Vi ska göra våra ringar hos en smed i sickla. Väntar på prisförslag, vi har lite blandat rött och vitt guld som ska bli två förlovn.ringar i vitguld och en vigselring i vitguld. Till vigselringen ska vi köpa stenar genom smeden. (coffe diamanter) Har vi guld över vill jag gärna ha en extra ring i rött guld :)

• gotlandsbröllop09

Jag smälte ner min mormors vigselringar och fick en ny ring gjord för otroliga 500kr. Med infattning av stenen tillkom 1200 tror jag. Gjorde det hos en smed på Gotland. Är jättenöjd!

Svar på tråden Hur funkar egentligen där här med att smälta ner ringar eller "bidra" med lite guld till vigselringen??