När vi beställde ringar fick jag "byta" 1 gram medhavt guld mot 1 gram i ringen. De använder alltså inte guldet vi hade med oss men vi behövde inte heller betala något på ringarna förutom arbetskostnad eftersom vi hade tillräckligt med guld med till våra ringar. Detta var mer fördelaktigt än att ex gå till guldfynd eller smycka och sälja guldet för 150 kr/gram eller liknande och få detta i rabatt..
Ex 1. Ring som väger 10 gram på guldfynd, vi tar med 10 gram eget guld, detta ger oss ca 1500 kr i rabatt....
Ex 2. Ring som väger 10 gram på ex nordstans guld (vi köpte här), vi tar med 10 gram eget guld, vi betalar endast för arbetskostnaden som var 700 kronor. Hade vi köpt ringen utan eget guld hade den kostat 6000, slät 7mm ring från schalins...
Finns helt enkelt mycket pengar att spara på att lämna in guldet på rätt ställe. Kolla upp hur det funkar där du bor och den guldsmed du vill använda dig av, det är värt att lägga lite tid på tyckte jag iallafall, vi sparade 10 000 på vårt guld och jag vet att det finns folk här som har sparat ännu mer