• Mela86

Hur funkar egentligen där här med att smälta ner ringar eller "bidra" med lite guld till vigselringen??

Vi har rätt "svåra" förlovningsringar jar jag märkt nu när jag kollat vigselringar o så.
    Men hur funkar det här med att smälta ner ringarna till nån annan form== Vad kostar det?

Och så har jag en bismark ring som jag tänkte smälta ner o "bidra" till en vigselring... Men ger det så mkt? Ja, hur funkar det helt enkelt om någon kan förklara det för mig??

• Svar på tråden Hur funkar egentligen där här med att smälta ner ringar eller "bidra" med lite guld till vigselringen??
  • Haffa

Vi lämnade in en del guld när vi gjorde min vigselring vilket gjorde att vi inte behövde betala något alls. (vi hade diamanter också). Ta bara med det guldet du har till guldsmeden så får du veta hur mycket det är värt, vilket är mer än man tror.

• kapellösa

Om jag har förstått saken rätt är det väldigt väldigt ovanligt att de faktiskt smälter ner guldet man lämnat in för att göra ringen. Däremot kan man byta guldet som man har hemma i byrålådan mot guldet i ringen.

• JollyO

125 kr/gram ungefär ligger inbytespriset på. Men ni kan få mer pengar hos pantbanken tror jag om bissmarkringen är i fint skick. Om ringarna är väldigt tunna kanske de väger typ två-tre gram och då tror jag att det är mycket billigare att köpa nya ringar från tex www.vigselbutiken.se. Sälj in guldet hos en guldsmed/pantbank i stan.

Att designa en egen ring utan krussiduller hos guldsmed kostar från 2000 ungefär. Plus guld då.

• gumzan

När jag beställde min ring så hade jag guld i inbyte att "betala" med, eftersom jag skulle köpa ett annat smycke fick jag 145kr/g annars så fick man 115kr/g, precis som kapellösa skriver så används oftast inte just det guldet du lämnar in utan annat guld.

Om du har stenar i det guldet du lämnar in, kolla om de kan användas i din nya ring eller ta tillbaka dem när de tagit ur dem ur smyckena. Jag beställde min på Smycka

• Arosa

När vi beställde ringar fick jag "byta" 1 gram medhavt guld mot 1 gram i ringen. De använder alltså inte guldet vi hade med oss men vi behövde inte heller betala något på ringarna förutom arbetskostnad eftersom vi hade tillräckligt med guld med till våra ringar. Detta var mer fördelaktigt än att ex gå till guldfynd eller smycka och sälja guldet för 150 kr/gram eller liknande och få detta i rabatt..

Ex 1. Ring som väger 10 gram på guldfynd, vi tar med 10 gram eget guld, detta ger oss ca 1500 kr i rabatt....

Ex 2. Ring som väger 10 gram på ex nordstans guld (vi köpte här), vi tar med 10 gram eget guld, vi betalar endast för arbetskostnaden som var 700 kronor. Hade vi köpt ringen utan eget guld hade den kostat 6000, slät 7mm ring från schalins...

Finns helt enkelt mycket pengar att spara på att lämna in guldet på rätt ställe. Kolla upp hur det funkar där du bor och den guldsmed du vill använda dig av, det är värt att lägga lite tid på tyckte jag iallafall, vi sparade 10 000 på vårt guld och jag vet att det finns folk här som har sparat ännu mer

• miaik

Där vi gjorde våra ringar använde de vårt guld i ringarna, som andra skriver gör de oftast inte det eftersom det är mer besvär, och ibland tar det extra betalt för det.
    Vi behövde dock inte betala för det. Och för oss kändes det viktigt att det var just vårt guld i ringarna.

Vi hade rätt mycket guld som räckte både till ringar och betalning så vi betalade 840 för våra förlovningsringar som är släta. Min vigselring betalade vi 2150 för, men den är det mer jobb gjort på och då är det ju arbetet som kostar.

• annaochmias

miaik, var gjorde ni era ringar?

• miaik

Ängby smycken i Ängby, Stockholm.

• Samarin

Där vi fick våra förlovningsringar gjorda tog de 1800 kr per ring. Detta var endast för arbetet, för vi hade allt guld med oss själv (gamla smycken som låg här hemma och som varken jag eller min sambo använde längre) som guldsmeden smälte ner och gjorde våra ringar av. Det var viktigt för oss att det var just DET guldet han använde!

• Heloise

Jag har sparat allehanda trasiga guldkedjor, ringar, örhängen utan partner etc sen jag var 15. När vi gifte oss i somras så gjorde vi en nya vigsel/förlovningsring till min man. Vi smälte ner våra gamla förlovningsringar( den guldet var det enda som var viktigt för oss att han använde i min mans ring) sen då valde guldsmeden ut guld som han kunde använda sig. Vi betalade 2000kr för min mans guldring som väger 16gram, den har utvändig stansad gravyr. Hade vi köpte den på Schalins( det var en sådan vi utgick ifrån) så hade den kostat 13500kr. Så nog fasiken är det fördelaktigt att ha eget guld

Svar på tråden Hur funkar egentligen där här med att smälta ner ringar eller "bidra" med lite guld till vigselringen??