• Skyeangel

vegitarisk rätt? Tips

Vi har en hel del vegiterianer som kommer på vårt bröllop, däremot är jag inte specillet bra på vegitariskt. Någon som har tips på varmrätt som är vegitarisk utan nötter som är passande till bröllop :)

• Svar på tråden vegitarisk rätt? Tips
  • Smilla82

En västerbottenostpaj är aldrig fel. Kanske passar den bäst som förrätt men man kan ju göra den som en del av huvudrätten om den skulle vara som en "tapas-tallrik" för de som är vegetarianer. Den är fantastiskt god med lite kantareller i botten.

• Skyeangel

Låter super bra Sockersmulan :) Super mycket tack :)

Smilla, jag tycker personligen inte paj eller tapas är något som riktigt passar till bröllop. men fin vardagsmat. :) tack

• godspeed

Jag är själv vegetarian och på många bröllop jag varit på har jag inte direkt fått mat som känns särskilt festlig (varför ska alltid den vegetariska maten bli så tråkig?) MEN jag kan verkligen rekommendera tzayspett. Det serverades på ett bröllop jag var på och det kändes verkligen lyxigt och helt på samma nivå som köttätarnas!

Tror att tzayspett skulle passa ypperligt med kantarellsås!

www.goodstore.se/tzayspett.php

• Skyeangel

Det är så jag känner också, varför ska vegiterianer få så tråkig mat, känns inte rättvist.

tack för tipset :)

• Skyeangel

Sockersmulan super mycket tack för receptet, vad passar till dem skulle du säga? :) vad för sås? och vad för tillbehör?

:D

• Ailurus

Jag är själv vegetarian och brukar bjuda på spenatpaj - purjolök, bladspenat, fetaost och svamp steks och bakas in i färdigköpt smördeg som pendlas med ägg och gräddas tills den är gyllenbrun. Blir supergott och är jätteenkelt att göra. Om ingen nötallergiker är med har jag i hackade valnötter också.

• Nordiskbrud

Men om ni har en restaurang som lagar mat åt er så är det ju deras problem att fixa fram ett bra veg-alternativ.

Annras är det väldigt gott med hoisin-stubbar som man gratinerar av med mossarellaost innan servering. Jättegott och perfekt att servera med samma tillbehör som till kötträtten, vilket ju också är trevligast.
    (Har själv varit veggo, äter bara kött om jag blir bjuden nu, och jag skulle tycka att det var riktigt trist att få en färdig produkt från frysdisken eftersom man äter det till vardags hemma )

Återkommer med recept om det känns intressant.

• sockersmulan

Inga problem, är glad att kunna hjälpa till!

De passar till mycket! Sist hade vi hasselbackspotatis till, det var super! Ris funkar också, kanske inte lika festligt iofs. Som tillbehör brukar vi köra en god sallad med gurka, majs, tomat, avocado och rödlök!

Skyeangel skrev 2010-02-10 21:30:09 följande:
    Sockersmulan super mycket tack för receptet, vad passar till dem skulle du säga? :) vad för sås? och vad för tillbehör?:D
  • sockersmulan

Glömde ju tipsa om sås! Kantarellsås funkar super om ni ändå ska ha det till köttätarnas mat. Vi brukar ha ngn kryddad crème fraiche till, typ örter eller vitlök.

• Fröken 25

Ett hett tips (är själv vegetarian) ät tzaispett. Det är spett på sojakött som kan griljeras på olika sätt, mkt gott om jag får säga det själv. Annars går ju en vällagad quornrätt alltid hem. Båda är i vart fall helt jämförbara med sådan lyx som oxfilé.

• sockerr

Nordisk brud: Vad är en hoisin-stubbe??? Lät spännande!

Svar på tråden vegitarisk rätt? Tips