• Väntar på något

Åsikter om blivande mannens klädsel

Vi gifter oss den 12/6 ute på en ö med endast närmsta familjen närvarande. Jag har trots detta mindre arrangemang valt en "riktig" brudklänning. Ingen jättemaräng med släp men ändå en traditionell brudklänning. Nu undrar jag vad som är lämpligast för min blivande man att matcha till detta. Han är lång och stilig och trivs i både kostym och smoking.

Vad är lämpligt rent etikettsmässigt? Jag har noll koll verkligen. Är det frack, smoking eller vad finns det mer för alternativ? Bröllopet är kl 14 på eftermiddagen om det har någon betydelse.

Han har säkert koll på vad han vill ha men jag känner mig så okunnig på just detta. Är personligen väldigt förtjust i smoking men vet inte om det lämpar sig i sammanhanget. Tacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Åsikter om blivande mannens klädsel
  • tomlinn

om man vill vara noggrann med etiketten ska han ha frack om du har en frackklänning (vilket långa brudklänningar nästan alltid är). om du har en kortare brudklänning är den förmodligen "klassad" som cocktailklänning/smokingklänning

fast om man ska vara riktigt noggrann med etiketten ska ni också ha samma klädkod som gästerna, dvs om du har frackklänning så ska alla gästerna klä sig enligt klädkod frack. =)

om man inte är riktigt lika noga så kan han klä sig i vad han vill, själv tycker jag att en snygg kostym eller smoking är snyggt, bara det passar ihop. och med passar ihop menar jag att ni tycker att det känns ok, inte att klädkoden följs. själv skulle jag kanske inte ha blus och kjol om han hade smoking, typ.

ytterligare alternativ är t ex jaquette/morning coat eller frock coat om han vill ha något som går att göra roligare/pråligare, de finns i allt från slätt svart tyg till guldbrokad och till har man väst och kravatt.

• Väntar på något

Jag har hört att han pratat om frock coat eftersom hans bror hade det på sitt bröllop. Vad motsvarar det? Är det ungefär som frack eller mer "vardagligt"?

• Väntar på något

Min brudklänning är visserligen lång men ändå väldigt enkel. Skulle kunna tänka mig att vi skulle ha "kavaj" som dresscode om vi hade en stor fest och då är frågan vad som är lämpligast för brudgummmen? Ska brudgummen helst bara klä sig en klädkod högre än gästerna eller spelar det någon roll?

• Sassabrassamandelmassa

Jag tycker Jaqett är snyggast. Frockcoat är snyggt, och är som du säger lite vardagligare än Frack..

• Ergilwen

Rent etikettsmässigt ska brudgummen klä sig på samma nivå som gästerna, inte högre.
    Men annars så gör ni som ni tycker känns bäst :)

• Lelay

håller med Ergilwen, glöm inte att om din man har frack eller smoking, då ska alla gäster klä sig i samma nivå.

En brudklänning är ju en brudklänning, den gör inte att man sätter en viss klädkod, det är istället nivån på mannen som sätter klädnivån. Jag tycker absolut han kan ha mörk kostym till din traditionella klänning, det gör att alla andra kanske inte behöver hyra kläder för ert bröllop.

• Malla och Mojje

Jag har en ganska pampig klänning men min man kommer att ha kostym, väst och slips/plastrong. Det kanske är fel egentligen men han trivs bäst i det. Dessutom kommer han att sy upp kostymen och den kan han ju ha många gånger sedan, jämfört med en frack..

• Svanboet

Personligen tycker jag att det inte gör något om gummen är klädd "över" andra gäster för det är ju knappast någon av damerna som har långklänning bara för att bruden med stor säkerhet har brudklänning.

Jag gillar Jaquett men även frack är snyggt, tänk på att det kan bli varmt mitt i sommaren när han väljer kläder Personligen tycker jag inte att är lämpligt med kostym, speciellt inte ljusa/vita men det är ju min personliga smak och inget "etikett"-mässigt som gör att jag tycker så.

• Malla och Mojje

Får jag passa på att fråga en relaterad grej? Min M2B ska ha en "bestman" och två "marskalker". (det är ju egentligen samma sak men han har bestämt att det är så det heter...suck) Han och hans bestman(bror) ska ha exakt samma kläder och de andra två ska ha andra kläder. Ska brudgummen verkligen ha exakt samma kläder som sin bestman?? Det enda som kommer skilja dem åt är att brudgummen ska ha lite större corsage. Jag tycker det känns jättekonstigt!!! Hur ska ni göra??

• Väntar på något

Om man helt bortser från etikett, vilket plagg (till brudgummen) skulle ni säga är mest klassiskt?

Vi vill gärna ha något som inte styrs av modet och känns fånigt om 20 år när man tittar på bröllopskorten. Vad är mest klassiskt och gångbart över tid, frack eller smoking?

• Sara1976

Jag tycker jaqett är snyggast..

• Andelle

Jaquette är endast brukligt att bära på ett förmiddagsbröllop.

Varför inte en snygg kostym? Iom att ni ska ha ett såpass litet bröllop kanske det känns lite uppstyltat om han har värsta utstyrseln?

• ClaraH

Rent etikettsmässigt ska brudgumen vara klädd enligt klädkoden som för gästerna, men du kan enligt etiketten ändå ha en lång brudklänning.

• say yes

Är det ett litet bröllop med få men nära gäster så är det en annan sak än om man är två hundra och det antagligen är väldigt formellt eftersom det är så många, då är det lättare att ha en riktlinje för alla så att det inte blir totalt kaos och folk kommer i väldigt olika utsyrsel. Är man 30 pers är det en annan sak då man är många färre. Skall du ha den 1a klänningen i ditt galleri skulle jag nog välja smoking trots etikettkoder.

• say yes

eller ja, inte jag men min hubby

• Väntar på något

Tack för svaren! Då får det bli min personliga favorit smoking (hehe, eftersom jag bestämmer) Har alltid velat gifta mig med James Bond

• Väntar på något

Sara1976: Tror nog attt det blir att hyra smoking. Hade vi tänkt till hade nog blivande mannen köpt en smoking för länge sedan eftersom han använt smoking vid flera tillfällen senaste åren så det hade definitivt lönat sig.

Svar på tråden Åsikter om blivande mannens klädsel