• HeddaTony

Hur uttrycka sig att barn ej är välkomna?

Hej,

Vi ska gifta oss i augusti och jag sitter som bäst och planerar inbjudan. Hur tycker ni man ska uttrycka att man inte vill att barnen ska komma med? Behöver man nämna det över huvud taget för att försäkra sig om att det inte dräller in en drös???

Vi tycker att det är OK att de som ammar har m sig barnen såklart men annars vill vi helst att de lämnar kidsen hemma.

• Svar på tråden Hur uttrycka sig att barn ej är välkomna?
  • Lyckliga013bruden

Det bästa är att skriva ner det i inbjudan, annars kommer ni få ringa och prata med de gäster det berör. Att skriva klart och tydligt så alla förstår men med vänliga ord.

Vi skrev att barn är välkomna på vigseln men inte på festen. FÖr oss är det så självklart att ammande barn är undantgna å naturligtvis får följa med sin mamma. Vi tyckte att det var så självklart att vi nte skrev det i inbjudan, så nu ska jag ringa och prata med de som har ammande barn och har tackat nej för att klargöra.

Jag ska naturligtvis inte tvinga de att komma elle liknande som endel kanske får för sig utan jag vill ge gästerna all information så de tackar nej av rätt orsak.

• BlivandeFruPettersson

Håller helt och hållet med dig, har svårt att se att barn tycker det är speciellt skojigt med en ceremoni i kyrkan eller en middag med tal och vuxna som dricker alkohol.

Eftersom vi har bröllopet på annan ort än där vi bor var vi övertydliga i inbjudan och skrev "Vigsel och fest är barnfri, med undantag för ammande barn. På det viset blir det inga missförstånd om att skaffa barnvakt om man vill komma.

• Lyckliga013bruden

just det ja de är 3 gäster som berörs av amningen å jag tänkte att eftersom vi bett att de ska osa via telefon, så tänkte jag att man kunde prata med de berörda då. Men trots att vi skrivit OSA 1jan 012-34578 så ringer inte gästerna och Osar utan gör det på alla andra sätt.

SÅ mett väldigt bra råd, var tydligt. Det som är självklart och logiskt för dig är inte det för andra.

• HelenaO

vi skrev såhär i vår inbjudan:

Festen pågår natten lång, så barnen får stanna hemma denna gång!

• NannaTingvall

Ramlade över denna länk på en annan diskussion. Längst ner står tips på formuleringar. www.kortdesign.se/default.aspx&action=FaktaBanken&subPage=textforslag_inbjudningskort_brollop Lycka till!

• EoD Tholin

hej.
    vi skriver:
    barn är en gåva, men just idag är de inte medbjudna.

• tomlinn

och vår formulering är:

"Era barn är de barn vi tycker mest om i hela världen, men den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner och barnen får stanna hemma."

• Fremar

Vi skriver: Då en lång middag med förhoppningsvis många och roliga tal inte är barnens förstahandsval, tror vi att de har roligare hos barnvakten.
    Barn som ammas får givetvis följa med mamma.

:)

• HeddaTony

Tack för alla bra förslag! Det blir något av ovan förslag på formulering - som ni nämner alla kan man nog inte vara nog tydlig.

Thanx för snabb respons!!

• fruMe

Vi skrev "Vi ser fram emot en barnfri kväll, hoppas ni gör detsamma" ( vi har själv 2 barn som inte ska vara med under middagen)

• anniebananie

Vi skrev " Barn är välkomna men vi rekommenderar barnvakt då bröllopsfesten är anpassad för vuxna"

Men så är barn inte förbjudna heller, vi bara rekommenderar att de inte följer med. Vill de prompt ha med sina barn är det upp till dem, men det finns ju inget för dem så det är ju upp till dem att underhålla barnen själva. Vår son kommer inte att vara med på festen.

• PHE

Du kan alltid skriva: eftersom vi vill ha ett lyckat bröllop så stannar din son/dotter hemma.

• fruMe

Ha ha ha!!!!

PHE skrev 2010-02-07 07:30:09 följande:
    Du kan alltid skriva: eftersom vi vill ha ett lyckat bröllop så stannar din son/dotter hemma.
  • HeddaTony

haha - underbart!

• HelenaO
    Haha guld :)
  • Besservvisser

Eller man kan skriva så här:

Lämna era äckelungar hemma!

Jag tycker att man måste vara tydlig med information om att barn inte är välkomna. De flesta småbarnsföräldrar är övertygade om att alla andra tycker att just deras barn är det bästa som finns, och inte ens kan förställa sig att just deras ungarna är de mest odrägliga!

• cape79

Detta skrev jag på någons inlägg

" barn är en guda gåva, men denna kväll borde dem få stanna hemma och sova".

eller till de som vill ha ett mer utförligt förklaring

Tillställningen kommer innehålla långa tal till hänsyn av barnen anser vi att det är bäst att ha ett barnfritt bröllop ,barn är en gudagåva, men denna kväll borde dem få stanna hemma och sova , medans barnen sover gott ber vi är föräldrar att släpa loss på våran dag.

Jag har själv varit på flera bröllop utan mina barn och aldrig tagit illa vid att de har ej varit bjudna . Snarare har varit skönt att vara utan barnen och kunna njuta av festen samt lära känna nya människor.

Jag kommer ringa alla inbjudna och förklara att festen är endast för vuxna eftersom jag anser att barn skall ej vara närvarande där det finns alkohol samt det är ej barnvänlig miljö. (Pga Alkoholen)

• Julibrud och nästan 30

På våran inbjudan kommer det att stå " Better leave the children at home so the parents can party al night long"

• Muulin

Vi skrev:
    Vi hoppas att ni har förståelse för att vi vill ha en barnfri bröllopsfest.

• CeKe

Vi hade en infosida i inbjudan. Där skrev vi

Barn: Är varmt välkomna till kyrkan. På kvällen är det fest för våra vuxna vänner. Ammande barn är givetvis välkomna.

Svar på tråden Hur uttrycka sig att barn ej är välkomna?