• i nöd och i lust
    Äldre 5 Feb 10:49
    2441 visningar
    7 svar
    7
    2441

    Bröllopsfrågor

    Hejsan. Jag håller på med en skoluppgift där jag blivit tillsagt att fråga några olika människor om lite saker kring bröllop Så jag ska ställa några frågor och hoppas ni vill svara på dom :)

    1. Vilka för och nackdelar fins det med att vara gift?

    2. Förklara orden (skilnaden på) GIFTORÄTT, ÄKTENSKAPSFÖRORD och ÄKTENSKAPSSKILLNAD.

    3. Vet du hur mycket de kostar att skriva ett äktenskapsförord, testamente eller ett skriftligt avtal hos en advokat? Har du gjort de?

    4. Vilka är dina tankar kring homosexuellas rätt till giftemål? Debatten har pågått länge, har dina åsikter förändrats under resans gång?

    tack till er som tar er tid att svara :)

  • Svar på tråden Bröllopsfrågor
  • i nöd och i lust
    Äldre 5 Feb 12:35
    #1

    puffar upp

  • kikel
    Äldre 5 Feb 13:41
    #2

    1. För mig finns det inga nackdelar alls vad jag kan komma på

    2. Har faktiskt ingen anning när det kommer till det på svenska.

    3. Ingen anning

    4. Klart att dom ska få gifta sig förstår inte varför dom inte skulle få göra det.

  • EmMagn­us
    Äldre 5 Feb 18:22
    #3

    Det var ju inga lätta frågor kan jag säga Men jag gör ett försök för den goda sakens skull.

    1. Fördelarna är de rent praktiska, om det skulle hända nått så ärver man automatiskt varandra osv. Men sen även de känslomässiga, för mig är det viktigt att vara gift innan vi skaffar barn tex, och jag längtar till att få säga att jag är min m2b:s fru.

    2. Giftorätt - ingen aning
    Äktenskapsförord - liknande testamente, som man skriver för att undanta egendom som den ena parten har innan man ingår äktenskap och som den andra parten aldrig kan kräva vid en skilsmässa.
    Äktenskapsskillnad - ingen aning.

    3. Ja, vi betalada 2000 kr har jag för mig när vi gjorde det förra året hos bankens jurist.

    4. Jag tycker att alla har samma rätt att gifta sig, och alla har samma rätt att gifta sig i kyrkan. Alla människor är ju lika värda!
    Jag har nog alltid varit av den åsikten tror jag.

  • i nöd och i lust
    Äldre 6 Feb 13:15
    #4

    tack för era svar :D

  • Greene­yes
    Äldre 6 Feb 16:10
    #5

    1: fördelar har de flesta tagit upp, såsom att man ärver varann och även den känslomässiga aspekten. Något som kan ses som en nackdel är att man har en viss typ av ansvar för varandras ekonomi, alltså, om din man eller fru blir skyldig kronofogden pengar så tar de pengar av dig om inte han/hon har pengar. Man är också försörjningspliktig för den andra, vilket jag dock antar inte är så jätteviktigt idag. Det finns inget ditt/mitt om man inte skriver ett specifikt papper (enskild egendom), och därför även om du köpt en bil för en mijon av dina pengar du ärvt, så får din make/maka rätt till halva om ni skiljer er.

    2.googla så får du rätt svar

    3.skulle tippa på ett par tusen, men det beror på vem och vad.

    4.Alla människor har samma rättigheter tycker jag Jag är alltså FÖR detta!

  • i nöd och i lust
    Äldre 7 Feb 12:56
    #6

    jag vet att man får fram svar när man googlar. Men uppgiften var att jag dkulle fråga olika människor för att se vad olika tyckte och trode...

  • Greene­yes
    Äldre 7 Feb 12:59
    #7

    ah, då förstår jag

    i nöd och i lust skrev 2010-02-07 12:56:28 följande:


    jag vet att man får fram svar när man googlar. Men uppgiften var att jag dkulle fråga olika människor för att se vad olika tyckte och trode...
Svar på tråden Bröllopsfrågor