Om du köper klänningarna åt tärnorna tycker jag definitivt att du kan styra upp det som du vill ha det. Det är ju en tärnklänning du köper, inte en partyklänning för henne på stan, och då är det ju först och främst det den skall designas för tycker jag.
Håller med om att det ordentlig klyfta inte ser jättelämpligt ut i kyrkan. Och jag kan även tänka mig att vår äldre generation reagerar ännu mer på det.
Vi betalar också klänningarna till tärnorna. Jag tog helt enkelt fram förslag så som jag ville att dom skulle sys upp och sedan kollade jag med alla tre som tyckte det kändes bra. Om dom sedan vill använda klänningarna i andra sammanhang är dom ju naturligtvis fria att göra det, och ändra dom i utseende hur mycket dom vill!
Angående tyget tycker jag inte det är någon superstor fara om tygen är lite olika. Men personligen hade jag sett till att dom var lika om jag själv betalade för dom. Om du känner att du vill ge klänningen som en gåva och därför inte vill ställa för stora krav, hade min rekommendation nog varit att ge henne/dom någon annan fin tackpresent!