• Brudiframtiden

    Tips på litet bröllop..

    Vi vill gifta oss om ca 2 år, när jag fyller 35. Vi vill ha ett litet bröllop med närmaste vännerna och släkten. Hur kan man lägga upp det? Hur mkt behöver man spara? Hur kan man göra det mysigt och fint utan att det kostar en halv förmögenhet. Vi blir max 30 pers men har inte plats att vara hemma med middagen. någon som har tips och råd?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-27 13:26
    Det kommer att vara ett bröllop med barn med så gärna barnvänliga tips om ngn har...

  • Svar på tråden Tips på litet bröllop..
  • timonb2

    det enda som egetnligen behöver kosta vid ett litet bröllop är ju ringan/kläderna och maten.....
    kanske man kan "Låna"eller hyra lokal nånstans billigt?
    Allt är ju upp till en själv hur mycket pengar man vill/kan lägga på det......

  • Brudiframtiden

    Ja....man vill ju göra det mysigt och minnesvärt ändå..Vi får spåna vidare. Lägger hellre pengarna på en resa men vill ju ha en mysig fest för de närmaste...

    Fler tips mottages tacksamt..

  • timonb2

    vi gjorde så här : (vill ha ett litet,enkelt bröllop men ändå fint...)
    Bjöd bara närmsta familjen, blir ca 20 pers, men istället för massa fest osv åker vi upp till fjällen en vecka med allihopa- bröllopet blir i slutet på veckan och vi bjuder "bara" på middag,, enkelt men kul och passar oss perfekt,,, och svärmor får hand om dukningen så får hon ändå vara med och "Pyssla lite" trots litet bröllop,,,, ( köpte klänning BILLIGT på tradera och en cape-båda för 2400 och bekant gör blommorna...) behöver inte bli dyrt menar jag- men huvudsaken är nog att man själv lägger pengarna på det man själv tycker är viktigt-om du förstår!!!
    Lycka till

  • Brudiframtiden

    Bjuder ni alla på resa och boende då? Måste ju ändå bli en ganska rejäl slant då? Vi har ju som sagt tid på oss att planera...Vi får väl se vart det slutar..Tar hättegärna emot fler tips!

  • timonb2

    vi har bokat boende,,,för alla,,( tror eller ej -men skillnanden på en eller 2 stugor skijler inte så mycket,bokat 2 stugor som alla får samsas i..) skall även tillägga att föräldrar bidrar med pengar för middagen....

  • Brudiframtiden

    Ni som haft små bröllop...hur mkt har det kostat?

  • Allez

    Vi hade ett rätt litet bröllop, 35 gäster. Vi hade vigsel sedan middag med buffé i en lokal samt kaffe tårta men ingen "fest". Det gick på 30.000 då var allt inräknat. Hade kunnat blivit jättemycket billigare/dyrare om vi velat. Jag tror det är viktigt att innan man drar igång verkligen funderar på vad man tycker att det är värt att lägga pengar på och hur mycket man kan tänka sig att betala.

    4500 klänning
    5000 ring
    2000 mannens kläder
    1000 våra skor, underkjol väska
    3000 mat, hade en stor fin buffé som vi lagat själva
    1500 hotell, bröllopsnatt
    1500 trycksaker, frimärken
    1500 lokal (fredag till söndag, hembygdsgård)
    2000 blommor, mina, tärnans, killarnas samt till borden
    500 dekorationer av olika slag
    1200 tårta
    resten gick nog till alkohol. Vi valde att bjuda på obegränsad mängd vin av det inte för billiga slaget.

  • Brudiframtiden

    Allez. Tack för ditt svar! Hur gjorde ni när det inte var "fest" efteråt. Blev det typ middag & middag eller hur var kvällen?

  • Allez

    Vigsel kl 15, lokalen låg rätt nära så vi var väl där strax efter 16.

    När gästerna kom serverade min bror och min mans syster champagne, samt ett alkoholfritt alternativ och så "minglade" vi lite. Det togs kort på oss och gästerna och lite sådant innan vi slog oss ner för middagen. Kan tänka mig att vi började äta vid 16.40 ungefär.

    Vi åt buffé, nån höll tal. Sedan hade vi en liten musikfrågesport där gästerna delades in i lag och fick lyssna på snuttar av musik och gissa på saker om låtarna. Var lite olika teman (mitt namn, min mans namn, bröllop, tv-serier och sedan musik som vi gillar). Det kändes som ett lagom inslag av underhållning, tanken var nog mest att folk skulle få prata lite mer med varandra och med andra än vanligt och skapa en uppsluppen stämning.

    Efter musikleken serverades tårta och kaffe, någon mer håll tal och vår solist sjöng en sång. Efter kaffet dansade vi faktiskt en bröllopsvals, sen började gästerna bryta upp.

    Kvällen var faktiskt jättetrevlig och alla verkade på gott humör så trots att vi inte hade "fest" på det sättet så hann klockan bli 23.00.

  • MissMarilyn

    När jag gifter mig så är tanken att vi ska ha ett väldigt litet bröllop...
    Jag har tänkt picknick... kallbuffé.
    Enkla kläder.

  • Brudiframtiden

    KatjaB. tanken har absolut slagit mig. Det hade varit mysigt i trädgården. Men vår egen är för liten och om det blir regn är huset för litet att vara inne i. Vad göra?

  • Brudiframtiden

    Har ev- hittat en hembygdsgård som kan passa oss. Jag tänkte höra med er som haft/varit på eller planerar ett litet bröllop: Hur gör ni med musik? Har funderat på DJ in a box---www.djinabox.se/Default.aspx
    Någon som har erfarenhet av det? Även om det inte blir dans på det viset vill man ju ha lite musik i bakgrunden...

  • Torsten

    Jag har tänkt att vårt framtida bröllop får bli minimalt.


    Hemmakyrkan och hemma prest, lär ska vara gratis har jag hört. Men annan kyrka får man "hyra".


    Gäster:


    Våra föräldrar är döda. Hon kommer från annat land, så hennes släktingar kan tyvärr inte vara med. Så det blir min syster med man, hennes två söner med fruar, min ex. (om hon vill) som är min bästa vän i Sverige. En fd rektor vid min skola, också vän. Min barndomskamrat m fru. Det gör 10 personer.


    Mat på lokal restaurant. Evt hyr vi områdes lokal (kan vara gratis).


    Det låter smått men säg att maten kostar 300 kr per kuvert = 3.000. Ringar 5.000 kr, Klänning 5,000 komplettering till min kostym 2,000. Lokal musik 2,500 kr Verkar klara sig omkring 20,000 även med hotell med hotellrum bröllopsnatten. Man kan ju även stanna hemma. Men hotell kan vara mysig, och man slipper dona med frukosten.
    Vid 65 års ålder behöver man inte mer.

Svar på tråden Tips på litet bröllop..