Inlägg från: Idhrenniel |Visa alla inlägg
  • Idhrenniel

Västeråsbrudar 2010

Hej alla!

Åh vad roligt, varför har jag inte sett den här tråden innan!? Vi ska gifta oss 7 aug i Badelunda kyrka. Eftersom vår första lokal har tokat sig (dubbelbokat, inte vårt fel, väldigt trist) har vi nu två back-up alternativ. (Harskha palatset och Kajutan). Var också på bröllopsmässan, är det nån som vet nåt om DJ Perra? Han verkar billig och trevlig på telefon iaf.. :) Ingen aning om tårta eller bukett men fotograf sker genom en arbetskollega som inte tar så farligt mycket i pris. Tror jag ska göra iordning mig på Salon Exclusive i närheten där jag bor (kollade Aqua men har för mig de tog 3000 för uppsättning och make? vilket jag tyckte var för dyrt då jag även vill göra naglar och klippa o slinga nån vecka innan).

• Idhrenniel

Cessan 78: Han kallas för DJ Perra vad jag vet. www.djperra.com/ är hans hemsida. Såg ingen annan DJ på bröllopsmässan bara ett coverband. (Fast vi kom typ 1 h innan stängning så vi fick mer eller mindre springa igenom allt!)

• Idhrenniel

Vi ska använda oss av www.malinfoto.com. Det är en arbkollega till mig och hon startade sitt företag för ca 2 år sen och fotar mest familjer i sin studio. Dock kan hon även ta utomhusbilder och hon ska fota vårt och minst ett annat bröllop nu i sommar. Egentligen gör hon väl inte bröllop, eftersom hon är ganska ny som fotograf men hon är jätteduktig (och go!) och tar inte mycket i pris. Man kan ju alltid fråga liksom.

• Idhrenniel

Casmel: Ja, jag har förstått att många fotografer gör på det viset, men det är klart att fotografen måste vara tydlig med det innan själva sessionen. Vilken söt liten kille du har! Ser ut som en liten Emil i Lönneberga! ;)

• Idhrenniel
    Cessan78 skrev 2010-02-25 02:42:11 följande:
    Annars kan du ringa till Pub delen av Sala stadshotell och fråga Barut om telefonnumret till Per som är DJ,
    Låter som en härlig kille! Vet du hur mycket han tar i pris ungefär? DJ Perra kanske inte är exakt i vår smak men han var iaf billig!... Typ 2500 tror jag. Hmmm, svårt.
  • Idhrenniel

Salong exclusive i närheten där jag bor. Ska både klippa, slinga (en vecka innan), nagelförlängning (två dar innan) samt uppsättning och make! Eftersom jag ville göra så mycket så valde jag ett lite billigare ställe i närheten av vår bostad och dessutom verkar de väldigt duktiga och gulliga! På Skyttegatan 6. Ett annat bra tips på juvelerare är hos Jemp Guld i Kungsör, prata med Patrik. Världens gulligaste och väldigt mån om att man ska bli nöjd!!! Inga påtryckningar här inte med säljsnack, utan väldigt lyhörd för kunden och egen liten verkstad vad jag förstod. Kul att "sponsra" en privat affär också tycker jag, och inte bara alla stora kedjor som kanske känns lite opersonliga ibland.

• Idhrenniel
    flisaaa skrev 2010-03-04 17:47:05 följande:
    Vad får du betala för kalaset?
    Jag vet faktiskt inte riktigt, men mycket av priserna står på deras hemsida www.salongexclusive.se/
    Jag glömde faktiskt fråga vad det skulle gå på totalt när jag bokade in allt. Kanske borde ringa och fråga hehe.

Vet förresten att jag hade mailkontakt med en från Wenströmska förra året och han skrev såhär när jag frågade om de kunde göra en bröllopstårta till 7 aug: "Hej , vi kan inte göra några tårtor just då, men när vi går i skolan kan vi med någon veckas varsel göra vanliga tårtor och ca en månads varsel göra bröllopstårtor välkommen åter. Einar Aker. "
  • Idhrenniel

Ja, det här med klänning alltså! Jag hade ju först hittat en jättefin på brudbutiken.se för 3900. Men så ville jag ju gå ut och testa IRL vad man passade i och så innan man bestämde sig. Så då hittade jag en och mer eller mindre sa "Den här var ju snygg! Den tar jag!"... Haha, lite impuls men jag tror det blir super! Ligger undanhängd i Göteborg, ska dit om två veckor och sy in den, woho! 5000 gick den på. (Mamma betalar :) )

• Idhrenniel

Shit, jag börjar faktiskt bli stressad. Vi skulle ju vara ute på Elba, men tyvärr har det blivit dubbelbokat med Pluto, och nu har de köpt restaurang- och dryckesrättigheter där ute, så även om vi får innersta salen för oss, så måste vi köpa mat å dryck av dem. Ska ringa en på Pluto å fråga om offert. Så himla trist, för vi hade bokat redan förra sommaren och Pluto skrev kontrakt i januari (!). Men jag orkar liksom inte bråka. Så nu har vi två alternativ; Hahrska palazet eller restaurang Kajutan (killens kompis har just köpt den). Suck, vill bara att någon annan bestämmer åt mig så jag kan gå vidare i planeringen... :( Så himla irriterande, Elba var verkligen mitt drömställe - älskar skärgården (kommer ju från Götet ;) ).

• Idhrenniel

Nä alltså, vi skrev ju aldrig på något kontrakt och fick aldrig någon bokningsbekräftelse, men jag har vår mailkontakt där jag skriver vad vi är intresserade av (privat fest) och svaret är att han inte ser några konstigheter med det. Sen skriver jag att vi vill boka elba 7/8 och då skriver han att de sätter upp oss på det datumet. Så det hela är liksom väldigt luddigt. Jag har inte varit annat än klar och tydlig men svaren har liksom hela tiden varit lite svävande. Nu är det ju som det är och jag orkar liksom inte hålla på att göra det här till någon rättesak, jag har ett bröllop att planera liksom. De försöker ju lösa det också, men inget alternativ är ju lika bra. Har verkligen gått igenom "sorgens faser", fast en fas per dag haha! Först chock, sen förnekelse, sen arg, sen ledsen, sist acceptans. Så det har varit jobbigt och nu orkar jag inte mer. Det får bli som det blir.

• Idhrenniel
    rorri skrev 2010-03-07 16:05:54 följande:
    Hur mycket skulle det ha kostat att hyra Elba? Jag har varit på bröllop och andra fester på Hahrska Palazet och tycker det är jättebra och fint där.
    Det skulle ha kostat 10 000:- att hyra (men sen får man ju lägga på båtfrakt på lika mycket för 90 pers). Nu slipper vi hyran men tror att det ändå kan bli lite dyrare med tanke på att vi måste köpa mat o dryck till restaurangpriser istället. Tror att de har eg tar 15 000:- för Elba, om de nu hyr ut över huvud taget längre. De snackar om att försöka fixa en egen lokal där ute för privat bruk, och inte hela elba-restaurangen, för den är så stor.

Visst är Hahrska jättefint, tyvärr saknar jag vattenelementet, då det är viktigt för mig att få med på något vis. Hade den legat närmare hamnen hade jag inte tvekat!...
  • Idhrenniel

Grattis Casmel!!

Vet ni, jag måste bara få säga en grej. Blir lite irriterad när olika affärer tar olika betalt bara för att det är till ett bröllop! De vet liksom att folk är beredda att betala mycket. Var på ICA Hälla, frågade efter deras goda tårta i choklad. När vi sa att det skulle bli bröllopstårta sa hon att alla tårtor kostar då 42 :- biten men då ingår ställning och möjlighet att få utforma utseendet på tårtan som vi vill. Om man inte säger att man ska ha till bröllop, utan bara vill beställa några 15 bitars tårta (exakt samma tårta!) kostar varje bit 13,26:- !!!!!!!!!!!! Är det bara jag som reagerar på detta!?? Okej några kronor, men 28:74 per bit!!

• Idhrenniel
    soa skrev 2010-03-12 09:01:09 följande:
    Jag var på Ica Maxi Hälla häromdagen och frågade vad dom tog för bröllopstårta och då sa hon 42 kr/bit. Men det hade tydligen endast med dekorationen att göra för jag kunde lika ägrna köpa vanlig tårta i valfri smak till vanligt pris och låna tårtställning mot deposition. Sen kunde man till en vanlig tårta "köpa till" de dekorationer man vill ha...Sen var jag på Ica Maxi Erikslund och där tar dom 28 kr/bit för bröllopstårta. Konstigt att det kan skilja så mycket.Chantal's tar från 35 kr/bit. Priset ökar sedan beroende på hur mycket dekoration man vill ha..
    Det var väldans! Då ska vi kolla med ICA Erikslund också och spana in deras tårtor. Men det är just den på Hälla som är så sjuuukt god! :) Jag är en riktig chocolate lover! Helst ska det va choklad med choklad med... choklad! :) Men vad bra, helt perfekt att få låna ställning ändå! Då gör vi nog så att vi tar "vanliga" tårtor och lånar ställning från Hälla. Så kan man ju själv lägga på t.ex. en liten blomma i samma som brudbuketten ovanpå.
  • Idhrenniel

Vad trist att hon lät så kort i tonen då, de får ju ha lite kundservice tycker man. Man kan ju alltid fråga liksom, och det måste de ju ha förståelse för, smaken är ju som baken. Bara för att de tycker att en tårta är god behöver ju inte ni tycka det.. Nä fy, sånt gillar vi inte!

Ska åka till Gbg imorrn och prova klänningen igen! Tjoho! Det var liksom två månader sen jag såg den så jag hoppas det kommer kännas bra! Men det gör det nog, ska bli kul.

• Idhrenniel
    soonAmrs skrev 2010-03-21 11:37:48 följande:
    Vad kommer din tårta gå på per bit om man får fråga?Jag var i går till Jempguld i Kungsör och tittade på ringar. Urtrevliga! Dom kan sitt jobb verkligen!
    Vad roligt att du var där! :) Vi köpte som sagt våra ringar därifrån och jag kan bara ge massvis med plus till dom!! Kunde inte varit bättre, och bra priser har de med!

Var ju i Götet i helgen, klänningen känns fortfarande jättebra så det var ju tur (puh!) Jag har köpt den från Johans högtidskläder på Linnég. i Gbg (bild i galleriet).

Apropå tårtor så har vi fått en liten kontakt med en kompis kompis som gör egna jättefina tårtor med sugarpaste på. Hon verkar iaf väldigt duktig fast hon bara gör det på skoj, så hon kan ju inte vara särskilt dyr iaf! :)

Vår vigsel börjar redan 14:30 ute i Badelunda k:a, men vi funderar på att ta en avstickare ner till hamnen och ta brudskålen där innan vi åker till lokalen så drar man ut lite på tiden (och att jag VERKLIGEN vill få med havet på något vis under dan).
  • Idhrenniel
    soonAmrs skrev 2010-04-02 00:20:16 följande:
    Kan ni tjejer tipsa om något ställe i Västerås/Sala trakten där man kan fixa naglarna.. som är billiga och bra?
    Salong Exclusive på Skyttegatan 6. Ring och fråga vad det kostar beroende på vad du vill göra, men jag tror de är billigare än de i centrum.

Kul med Jemp guld, visst är Patrik bäst!?? Snacka om service-minded! :) Kul att du känner dig nöjd, jättevacker ring verkligen!! Påminner lite om min faktiskt fast min är Sofia ellionore med rödguld och vitguld i fattningen runt mittstenen.
  • Idhrenniel
    soonAmrs skrev 2010-04-03 11:02:46 följande:
    Ja och han har ju så bra priser. Jag har inte sett att han har nån kampanj eller så men han drog av 30%!! Det gör himla mycket!!
    Ja, jag blir inte förvånad! Jag fick också ett jättebra pris på min ring, lätt billigast i denna regionen iaf! (Och då jämförde jag med hela Sthlm, Örebro, V-ås, E-tuna o.s.v.).

Har vi pratat nåt om blommor tidigare?? Vilka ska ni använda er av??
  • Idhrenniel
    rorri skrev 2010-04-08 12:18:33 följande:
    Så håller jag på att bestämma musik till kyrkan. Tror vi ska ha Mendelssons bröllopsmarch och Wagners. Vi ska ha en solist som vi vill ska sjunga Annies song + en till som vi inte bestämmt än. Psalmer blir En vänlig grönska och I denna ljuva sommar tid fast jag gillar ju Ave Maria men vet inte om den passar? Vad tycker ni och vad ska ni ha för musik i kyrkan?
    Vi ska gå in till "Delsbo brudmarsch" och förmodligen ut till Beatles "All you need is love" (har många violinister i släkten plus gitarr och piano). Psalmer tänkte vi nog ta "Vigselpsalm" som är melodi till "Den blomstertid nu kommer" men med bröllopstext istället (Badelunda kyrka gav oss denna som tips). Sen ska det väl vara en psalm till och då tar vi nog psalm 181 Nu är det morgon (melodi "Morning has broken").
    Sen blir det nog ett par "vanliga låtar" till, kankske Ted Gärdestad "come give me love" och en för mig rätt okänd som heter "En mun är hälften av en kyss" alternativt någon Helene Sjöholm-visa som "Horgalåten" eller liknande.
  • Idhrenniel
    nellie2010 skrev 2010-04-14 21:38:19 följande:
    Jag har tänkt kika på Change och Twillfit efter underkläder. Det sistnämnda har iaf väldigt bra service tycker jag. Change har jag aldrig varit på, men hört mycket bra om de.Känner igen Annas under, men har aldrig varit där, så jag vet inget om de! Idag har jag varit och kikat på klänning på Ruts. Men var där på lunchen, så jag ska ta med mig någon kompis dit som smakråd! Men har hittat en klänning som jag blev förtjust i! =)
    Jag kan varmt rekommendera både Change och Annas under!! Jag handlar vanligtvis på Change eftersom de har så himla bra service och att de (tillsammans med Annas under) är enda butiken i stan som har min bh-storlek! Tänk, jag har alltid trott att jag har 70C, men det visade sig att jag egentligen har 65 DD alt. 60 E (!). Hade jag ingen aning om! Jag tog dit en kompis och min mamma och de har alltid också köpt fel storlek och nu handlar vi bara där haha! Annas under hade mer brud-underkläder än Change för tillfället, också jättebra service och hon mätte mig och så. Gav 900:- för bh med inlägg samt trosor. Jättenöjd!
  • Idhrenniel

Vi ska bo i en av bröllopssviterna på Elite stadshotell, kostade bara 1200:-, tyckte jag var billigt! Vet inte om det ingår champagne, men eftersom blivande är nykterist känns det ändå inte så lockande att hälla i mig själv... :)

Imorgon ska vi posta inbjudningarna, som ÄNTLIGEN är färdiga! WOHO! Mycket slit med klipp, tejp, snören och mälar! Ska lägga upp en bild i galleriet.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2010