Han har varit gift förr - hur komma förbi detta?
Har troligen ett ganska banalt problem, men hur jag än tänker och vrider på det kan jag ej luska ut en lösning.
Min sambo har varit gift förr, gifte sig väldigt ung, enligt honom pga tjat från hans då mycket äldre ex. För honom spelade det ingen roll, så han gjorde henne till viljes. De hade ett stort bröllop med pompa och stått - ett sådant jag alltid drömt om...
Givetvis var deras förhållande inte bra innan och det blev som det blev kort därefter - de skildes.
Det har gått 4 år sedan dess, vi träffades för 2 år sedan och är överjordiskt kära och lyckliga med varandra. Han ÄR mannen i mitt liv, och jag vet att han anser det samma om mig.
Min sambo vill inget hellre än att göra mig till sin äkta maka, och tvärt emot många så är det han som propsar på och önskar ett bröllop.
Jag har alltid drömt om ett bröllop, egentligen vill jag gifta mig och han är utan tvekan den perfekta mannen - med eller utan ring på fingret, men...
Men att han varit gift en gång förr skapar bara ångest för mig. Jag skäms - skäms över att folk ska jämföra hans "gamla" bröllop med det "nya", att folk ska tissla att mitt arsle är större i klänningen än hennes, att tårtan är godare här osv...
Droppen som fick detta att esklalera helt, var när vi i julas hälsade på en gammal släkting till honom - som fortfarande hade min sambos "gamla" bröllopsfoto inramat på väggen - ska vårt hamna där brevid???
Jag kommer aldrig få det bröllop jag alltid önskat pga att han redan varit gift. Detta gör att jag inte känner för något bröllop alls, vilket sårar min sambo - för han tror ju att det handlar om honom, att det ej är honom jag kan tänka mig att binda mig till.
Jag vet att det är löjligt, men ett frieri känns bara ångestladdat för mig... Det känns som att jag får uppoffra alla mina flickdrömmar om ett bröllop, att hur vi än vrider och vänder på det så blir det ej bra.
Hur har ni, vars partners redan varit gifta, tänkt och tyckt? Hur har ni - om detta varit ett problem - kommit runt det?
Eller är jag bara löjlig?
Behöver nog lite utomståendes reflektioner...