• Agnes A

Han har varit gift förr - hur komma förbi detta?

Har troligen ett ganska banalt problem, men hur jag än tänker och vrider på det kan jag ej luska ut en lösning.

Min sambo har varit gift förr, gifte sig väldigt ung, enligt honom pga tjat från hans då mycket äldre ex. För honom spelade det ingen roll, så han gjorde henne till viljes. De hade ett stort bröllop med pompa och stått - ett sådant jag alltid drömt om...

Givetvis var deras förhållande inte bra innan och det blev som det blev kort därefter - de skildes.

Det har gått 4 år sedan dess, vi träffades för 2 år sedan och är överjordiskt kära och lyckliga med varandra. Han ÄR mannen i mitt liv, och jag vet att han anser det samma om mig.
    Min sambo vill inget hellre än att göra mig till sin äkta maka, och tvärt emot många så är det han som propsar på och önskar ett bröllop.

Jag har alltid drömt om ett bröllop, egentligen vill jag gifta mig och han är utan tvekan den perfekta mannen - med eller utan ring på fingret, men...

Men att han varit gift en gång förr skapar bara ångest för mig. Jag skäms - skäms över att folk ska jämföra hans "gamla" bröllop med det "nya", att folk ska tissla att mitt arsle är större i klänningen än hennes, att tårtan är godare här osv...
    Droppen som fick detta att esklalera helt, var när vi i julas hälsade på en gammal släkting till honom - som fortfarande hade min sambos "gamla" bröllopsfoto inramat på väggen - ska vårt hamna där brevid???

Jag kommer aldrig få det bröllop jag alltid önskat pga att han redan varit gift. Detta gör att jag inte känner för något bröllop alls, vilket sårar min sambo - för han tror ju att det handlar om honom, att det ej är honom jag kan tänka mig att binda mig till.

Jag vet att det är löjligt, men ett frieri känns bara ångestladdat för mig... Det känns som att jag får uppoffra alla mina flickdrömmar om ett bröllop, att hur vi än vrider och vänder på det så blir det ej bra.

Hur har ni, vars partners redan varit gifta, tänkt och tyckt? Hur har ni - om detta varit ett problem - kommit runt det?

Eller är jag bara löjlig?
    Behöver nog lite utomståendes reflektioner...

• Svar på tråden Han har varit gift förr - hur komma förbi detta?
  • Millie84

Jag är fru "nummer två" och kunde känna lite av din oro gällande att gästerna från hans sida skulle jämföra vårt bröllop med det tidigare. Men så blev ju inte fallet, för det är ju två helt olika saker. Olika kyrka, präst, sånger, psalmer, tårta osv. Finns inte en enda likhet i slutändan förutom att min man heter samma namn som han gjorde då. Vårt bröllop var ju VÅRT med alla våra önskemål och idéer, precis som vi ville ha det. Ska jag tänka att jag är "nummer två" hela tiden skulle jag bli tokig. För min man har varit förlovad, gift, fått barn och köpt hus INNAN mig men det var NÄR han gjorde allt detta med mig som det blev lyckat!

• Augusta2011

Jag förstår verkligen dina känslor och skulle känna & tänka precis likadant i din situation.

Faktum är ju dock att det som hänt har hänt. Men allt det där vet du redan. Nu kanske inte du varit på väg att gifta dig tidigare, men det kunde ju lika gärna varit så om livet tett sig annorlunda. Då hade du varit den som hade upplevt det tidigare, och det skulle vara din kille som fick leva med det. Visst hade du då velat att dina kärleksförklaringar till honom skulle tas på allvar, nu när du äntligen mött den riktiga kärleken, och inte att du skulle behöva bli "straffad" för något som hände när du var "ung & dum" och dessutom innan han fanns med i bilden. Ja du förstår min poäng, så brukar iallafall jag tänka när jag känner mig svartsjuk, dvs att jag har också ett förflutet.

Om jag tänker mig in i situationen så skulle jag nog välja att gifta mig, men ta ett helt nytt grepp om hela grejen. Kanske göra en intim tillställning med bara närmaste familj, inte gifta mig i kyrkan utan på någon plats som betyder mycket för oss, osv. Visst, det blir inte det stora bröllopet som du kanske drömt om tidigare men det kanske man kan leva med, det är ju inte det som är det viktigaste kanske utan att ni får vara man och hustru som du själv säger.

Jag vet inte, mina tankar om detta kanske inte får det att kännas bättre. Jag ville bara förmedla att jag verkligen förstår det du känner och att det inte är knasigt alls. Men, du kan själv välja och du vill fortsätta leva ut dessa känslor som gör ont och fortsätta må dåligt av det - trots att du inte kan göra något åt det - eller hitta ett annat sätt att leva med det.

Vad gäller släktingen med fotot, säkerligen låg ingen som helst tanke bakom det. Men ändå olustigt så klart. Be din kille ta ner det nästa gång, skulle jag göra.

Kram iallafall och lycka till - och låt inte er lycka skymmas av detta. Tag tillbaka den makten!

• Flodis Hjärtat

Jag förstår din tanke. Men han har ju valt att gå vidare och vill nu gifta sig med dig. Han har lämnat det där bakom sig. Det borde du med.

• Aleta

Jag hoppas att du kan komma över detta och njuta av ett bröllop som är som ni två vill ha det.

Jag har själv varit gift en gång tidigare och hade då ett riktigt sagobröllop. Nu är jag lyckligt gift vilket jag inte var första gången (man ska aldrig låta sig övertalas till bröllop). Mitt andra bröllop blev annorlunda. Vi hade fler gäster, det var mer personligt och det var mer fokuserat på brudgummen, vilket jag verkligen unnade honom och hans släkt och vänner.

Om du är orolig över vissa detaljer (som ingen mer än du kommer att bry sig om ) så ta reda på hur de var på förra bröllopet och gör annorlunda.
    Ingenting kommer att bli sig likt ändå, för nu VILL han gifta sig!

• Gnistra mera

Jag förstår vad du känner då jag själv har haft liknande tankar snurrandes i huvudet.

Min blivande har också varit gift tidigare, men det är inget bröllop jag är avundsjuk på.

Han gifte sig pga en mycket olycklig situation. Hans dåvarande kunde inte få barn och efter många medicinska tester ville hon adoptera. Han ville inte eftersom han inte kände de hade lidit isär, men sa ok efter en lång tid av påtryckningar. För att adoptera fick man gifta sig. Då gjorde de det borgligt med en liten mottagning för närmsta familjen. De försökte även adoptera utomlands men då var man tvungen att vara gift i kyrkan. Då gifte de sig i kyrkan, ensamma, och skickade in beviset. Efter ett kort tag kunde han inte vara med henne längre efteftersom han älskade henne inte längre och kände att att adoptionsförsöken inte var rätt för honom och giftermålet var en bluff för att underlätta processen. Han avbröt hela adoptionsprocessen.

Sen skilde han sig och hon försökte ruinera honom ekonomiskt i skiljsmässan. Hon fortsatte tracka honom länge genom både förtal och förföljelse - (hon förföljer även mig nu - sjukt!)

Sååå....jag vet att det giftermålet var kortvarigt, hemskt och nästan emot hans vilja...inga av deras vänner var bjudna och hon hade ingen vit klänning...men ändå har det varit jobbigt att hantera för mig ibland.

Jag vägrar att tillsammans gå in i samma kyrka som de gifte sig. Känns fruktansvärt att veta vilka löften han gav inför Gud då.

Och jag höll på knäckas helt när jag hittade bröllopsfotona hemma. Jag har sa att jag inte vill ha dem i mitt hem och han lovade att göra sig av med dem.

Men jag njuter av tanken av att VILL gifta sig med mig. Han friade på ett underbart romantiskt sätt. Vi kommer ha ett stort prinsessbröllop med ca 100pers. Flera tärnor...jag kommer ha en mega klänning...ja hela paketet helt enkelt.

Och vi älskar varandra.
    Därför blir det vårt perfekta bröllop oavsett historia.

Mitt råd är att tänka framåt och inte bakåt. Visst jag vet hur det svider när man ser foton hemma hos andra, men faktumet är att det är ni som är tillsammans nu. Och framtiden är er

• shakynose

Absolut inte löjligt att det känns jobbigt att han varit gift förut! Det är väl helt förståeligt?

Däremot så tycker jag att det är lite problematiskt att du inte vill gifta dig alls, bara för att det inte blir sådär precis som i dina flickdrömmar. Grejen är ju den att till och med prinsar och prinsessor måste ibland kompromissa för kärlekens skull, varför skulle du vara sämre?

• Hemlig2009

Jag har varit gift förut och det hade sårat mig oerhört om min man hade tvekat pga detta.

Jag tycker att ni stolt ska planera det bröllop ni vill ha. Alla som känner er kommer att önska er all lycka och unna er ert drömbröllop. Ingen kommer att jämföra utan alla kommer att le och säga: Nu så, nu blev det rätt!

Däremot gick min gräns angående tärna. Min syster var tärna första gången och jag var det sedan på hennes bröllop. Så vi valde att inte ha några alls, min syster och hennes man var istället både värdpar och toastmasters.

• sun moon

Det går inte att komma förbi eller sudda ut att han har varit gift förr. Lev med detta eller låt bli. Jag tycker helt uppriktigt att du är ganska löjlig. Vet att jag kommer att få en folkstorm mot mig

Jag har själv varit gift innan och har 2 barn och skulle fundera på om du älskade mig på riktigt om min BM skulle få frispel över detta.

Det var säkert inte falskt att han lovade sin ex att älska henne till döden skiljer dom åt. Saker händer i livet, skilsmässor sker, man blöder, läker sina sår och går vidare. Ibland har man turen på sin sida och vågar älska igen och att någon älskar en tillbaka och vill och vågar säga "jag lovar att älska dig till döden skiljer oss åt"

Se det som ett stort steg för din BM att bara våga göra detta igen, inte som att han skulle vara "lika falsk" mot dig som sitt ex. Se kärleken han ger till dig som en gåva och ge samma gåva tillbaka.

Hoppas att det löser sig, kasta inte bort det underbara du har framför dig för det som en gång har varit.

Visst har jag också haft ångest över att jag har varit gift innan.. men inte för att min BM skulle ha ångest för detta utan för vad hans släkt tänker och tycker.. även min.. men vet du vad? Jag skiter totalt i det, bara jag och min blivande make är lyckliga och vi vill detta.. resten är mindre viktigt.

• Jessika81

Jag tycker inte att du är löjlig. Tänker heller inte folkstorma mot sun moon, hon tycker/känner som hon gör :)

Tror du inte att det kommer att kännas bättre ju längre tiden går? Ni kanske kan ha en lång förlovning?

Och den där killen som var bestman kanske inte behöver vara det igen? Kör med massor av brudnäbbar istället :)

Ni kanske kan göra era egna löften också så blir det inte att han lovar samma sak?

• Aleta

Man känner som man gör, det rår man inte för, men man kan påverka hur man reagerar.

En parallell skulle kunna vara att man inte är oskuld, eller hur?
    Han/hon har redan älskat med någon annan innan, kommer det att jämföras? Blir det lika bra? Osv. osv.
    Lyckas man komma över det så borde ju en sådan liten grej som ett bröllop vara en baggis!

• Gullspira

Min man har också varit gift tidigare och jag förstår lite av vad du känner. Det tog lite tid för mig innan jag kunde se deras bröllopsbilder utan att få konstiga oförklarliga känslor. Jag trodde nämligen att han inte ville gifta om sig. De där känslorna försvann när jag blev säkrare på vårt förhållande, på hans relation med exfrun (de har gemensamma barn) och när vi pratade om hur vårt förhållande är i jämförelse med hur deras var. Det hjälpte mig att prata om deras bröllop och förstå vad han kände då hur han känner nu.
    Mitt råd är att ni måste prata med varandra, det har hjälp oss väldigt mycket. Jag har nämligen en förmåga att förstora upp saker i mitt huvud, jag funderar på nåt litet och jag fantiserara om hur det ska bli och i dessa tankar bestämmer jag även hur min man tänker, känner och kommer att reagera. Vilket är ganska löjligt när man tänker efter för när vi pratar om det sen så har han inte en aning om vad jag menar och vad jag har fått vissa saker ifrån. Han har ju inte läst mina tankar. Vet inte om du förstår vad jag menar men tänk inte så mycket på vad andra kanske kommer att tycka för det kan du iallafall inte veta. Du kan grubbla och grubbla och skapa falska förväntnigar som jag kallar det. Tillslut kommer du tro så mycket på dina tankar att du inte ser nåt annat.

När det gäller oron för att folk ska jämföra så låt de göra det då, de kommer bara upptäcka att "ditt" bröllop är det bästa.
    Om du bjuder de som du litar på, de som känner er och glädjs med er så kommer du inte behöva oroa dig för att några ska jämföra era bröllop. Era vänners närvaro kommer att stötta er och ni kommer inte ha en tanke på nåt annat än vilken härlig fest ni har.
    Jag fått väldigt bra stöd från min mans vänner som var med innan min tid. De har sett hur mycket lyckligare han har blivit och sagt det till mig. Det jag försöker säga är att lita på era vänner som känner er. Om du inte gör det ska du inte ha dem med på ditt bröllop.
    När det gäller kortet hos släkten så var jag med om samma sak fast hos hans mamma, som tur var så hade hon tagit bort det själv nästa gång jag var där. Annars hade jag nog bett min man att prata med henne. Ge släkten en chans de kanske inte vet bättre.
    Kom ihåg att du inte måste gifta dig på en gång med detsamma, ditt drömbröllop kan ändras vartefter ni pratar med varandra och du får nya perspektiv och tankar. Lycka till och hoppas du fått svar på några av dina funderingar. :)

• Agnes A

Tack för era synpunkter! De hjälper verkligen att se det hela klarare.

Vi har pratat lite mer om det, och jag VET att han denna gång verkligen, verkligen vill gifta sig av egen fri vilja och kärlek.

Vi har inte bestämt hur det kommer bli till punkt och pricka, och som sagt, det kanske kommer ändras på vägen också - men ske kommer det, ska vara blåsa bort det där tankarna om allt det praktiska som stör.

Precis som Gullspria skriver tänker jag och ältar för mycket, och får för mig.

Det är klart intressant att läsa era egna tankar och erfarenheter - både ni som gift om er och ni som gift er med någon som en gång redan varit gift.

• HappyE

Förstår dig absolut. Samma situation för mig, min blivande har varit gift förut, grrr...
    Jag hanterar det som så att då var då, nu är nu OCH så ser jag till att vi gifter oss annorlunda. De var utomhus, vi är i kyrkan. De hade mottagning hemma, vi har fest på restaurang. Skulle aldrig vilja ha samma maschalk, måste ni ha någon?

Oavsett - hon är ute ur bilden, du har överträffat henne!! Det räcker långt

• fruMe

Men det verkar ingå i den kvinnliga hjärnan att man ska tänka och älta för mycket, så TS, du är HEEEELLLLT normal =)

Skönt att du är på bättre tankar iallafall!

lycka till

• 090208

Finns det nagon har som nansin jamfort brollop??? Alltsa, nar en van gifter sig for andra gangen. Inte det? Naha.

TS, det ar lugnt. Det handlar inte om att ha det pampigaste brollopet, utan det mest personliga tycker jag. Om ni t.ex dansar till er favoritlat istallet for nat trakigt valsigt. Brollopet kan vara hur pampigt eller enkelt som helst, ar det inte personligt ar det skit-trakigt to be honest...

Svar på tråden Han har varit gift förr - hur komma förbi detta?