• Agnes A

Han har varit gift förr - hur komma förbi detta?

Har troligen ett ganska banalt problem, men hur jag än tänker och vrider på det kan jag ej luska ut en lösning.

Min sambo har varit gift förr, gifte sig väldigt ung, enligt honom pga tjat från hans då mycket äldre ex. För honom spelade det ingen roll, så han gjorde henne till viljes. De hade ett stort bröllop med pompa och stått - ett sådant jag alltid drömt om...

Givetvis var deras förhållande inte bra innan och det blev som det blev kort därefter - de skildes.

Det har gått 4 år sedan dess, vi träffades för 2 år sedan och är överjordiskt kära och lyckliga med varandra. Han ÄR mannen i mitt liv, och jag vet att han anser det samma om mig.
    Min sambo vill inget hellre än att göra mig till sin äkta maka, och tvärt emot många så är det han som propsar på och önskar ett bröllop.

Jag har alltid drömt om ett bröllop, egentligen vill jag gifta mig och han är utan tvekan den perfekta mannen - med eller utan ring på fingret, men...

Men att han varit gift en gång förr skapar bara ångest för mig. Jag skäms - skäms över att folk ska jämföra hans "gamla" bröllop med det "nya", att folk ska tissla att mitt arsle är större i klänningen än hennes, att tårtan är godare här osv...
    Droppen som fick detta att esklalera helt, var när vi i julas hälsade på en gammal släkting till honom - som fortfarande hade min sambos "gamla" bröllopsfoto inramat på väggen - ska vårt hamna där brevid???

Jag kommer aldrig få det bröllop jag alltid önskat pga att han redan varit gift. Detta gör att jag inte känner för något bröllop alls, vilket sårar min sambo - för han tror ju att det handlar om honom, att det ej är honom jag kan tänka mig att binda mig till.

Jag vet att det är löjligt, men ett frieri känns bara ångestladdat för mig... Det känns som att jag får uppoffra alla mina flickdrömmar om ett bröllop, att hur vi än vrider och vänder på det så blir det ej bra.

Hur har ni, vars partners redan varit gifta, tänkt och tyckt? Hur har ni - om detta varit ett problem - kommit runt det?

Eller är jag bara löjlig?
    Behöver nog lite utomståendes reflektioner...

• Svar på tråden Han har varit gift förr - hur komma förbi detta?
  • VanessaB

Både du och han kommer absolut få det bröllop NI båda alltid velat ha. Nå får ju varandra och ni planerar det förhoppningsvis tillsammans. Jag tror inte du ska vara allt för orolig för vad andra tycker. Förhoppningsvis ser dom er äkta lycka över att få varandra, vilket inte var fallet i hans tidigare äktenskap.

• Agnes A

Jo, samtidigt känns det så himla falskt på något sätt. Han kommer och stå och lova samma saker som han lovade henne, säga samma (ja inte exakt men you get the point...)ord som han en gång sagt till någon annan...
    Vi kommer ha samma gäster från hans sida som fanns på hans förra bröllop, tom bestmannen blir den samme...

Jag har nästan ändrat åsikt till att jag inte vill gifta mig alls, och detta gör honom enormt ledsen.

Egentligen inser jag att hur själv bröllopet blir är egentligen en skitsak - det är VI som är viktiga, funderar därför på att skita i allt och att vi gifter oss själv i ensamhet utomlands. Men det är inget jag vill egentligen, vet att mina föräldrar blir otroligt ledsna om de ej får uppleva sin enda dotters bröllop och ja... Äsch, jag vet själv inte...

• VanessaB

Men det var ju förra gången det blev falskt! Hans vänner måste ju veta hur han känner?! Du kan inte låta någon annan förstöra din/er dröm om bröllop!
    När han gifte sig förra gången var det ju inte av rätt anledningar, han lovade henne ingenting på riktigt ju! Men med dig vet du ju att det är sant!
    Jag skulle inte jämföra, för det är ju helt annorlunda!!! Nu är det ju ni!

• KatjaB

Jag tror fakiskt inte att någon skulle stå och jämföra era bröllop. Uppenbarligen så var det ju inte rätt med hans ex, och därför är de inte gifta eller tillsammans längre. Oavsett om det är ett stort, litet eller hemligt bröllop så är det ERT bröllop. Om det var så att han mer eller mindre gick med på att gifta sig för husfridens skull sist, så måste det ju ändå kännas äkta att han så gärna vill gifta sig med dig.
    Men om det känns för jobbigt för dig kanske ni helt enkelt ska låpta bröllopsplanerna vila lite nu, kanske känner du annorlunda om ett tag.

• Project Love

Ingen kan säga åt dig vad du ska känna och jag har viss förståelse för vad du skriver, MEN jag tycker att du måste fundera på effekterna av vad du överväger att göra när du säger att du kanske inte vill gifta dig.

1. Han vill gifta sig med dig och ligger på om det.
    2. Du vill gifta dig med honom och vill göra det med pompa och ståt.

3....? Vad är nr. 3, vad finns det mer som är intressant? INGET!

Det går aldrig att få det gjorda ogjort och varför låta det som hänt påverka er gemensamma liv i dag. Oavsett om det gäller vad han gjort med sitt ex. (bröllop, semestrar, familj, resor etc.) så spelar det ingen roll för hur ni skapar ert gemensamma liv nu. Du skriver att du "skäms" för att folk kommer att jämföra men jag tror att du har väldigt, väldigt fel. Om jag hade en vän eller släkting som gifter om sig, inte sjutton sitter jag och bedömer ditten och datten så, utan jag glädjer mig bara att personen är lycklig här och nu - vilken din kille är med DIG!

Jag tror (tror, jag känner dig ju inte!) att du helt enkelt måste jobba med din egen självkänsla och våga lita på vad han säger och strunta i resten. Låt inte dina egna _gissningar_ om hur "folk" kommer att reagera styra över dina önskningar. Den som är bäst på att lägga krokben på ens drömmar och förhoppningar är ofta en själv!

• Moirie

Instämmer med ovanstående! Dessutom är det ju så att för varje år ni är gifta så bleknar minnet av hans gamla bröllop och exfruga. Det blir ju ni som är det äkta brudparet! Vem bryr sig om hans ungdomsmisstag?

Och det där gamla bröllopsfotot på väggen hos släktingen tycker jag din kille kan ta ned nästa gång ni är på besök och byta ut det mot en snygg bild på er. Förmodligen har släktingen blivit hemmablind och inte tänkt alls. Säkert fruktansvärt pinsamt!

• Agnes A

Tack för era svar, måste säga att de får tankarna att ljusna lite. Ni har givetvis rätt, men det är svårt att banka in i skallen på sig själv.

• fruMe

Stackare, vet hur det är med de där spökena som ställer till det i hjärnan för en.
    Håller med alla ovanstående, detta ska bli ER dag och ingen kommer att jämföra dig med exet.

Jag har en kompis som väntade sitt första barn med sin sambo, han hade ett barn på 9 år sedan innan. Hon mådde SÅ dåligt över att han hade varit med om en förlossning innan, att hans ex hade klarat att föda barn ganska lätt (enkel graviditet och förlossning) att han visste hur det såg ut på förlossningen, att han hade hållt sin förstfödde och varit världens lycklligaste, att han hade peppat exet under förlossningen, andats med henne osv osv osv

Men hon bestämde sig bara för att släppa ALLA de tankarna.
    Och hennes sambo gjorde verkligen allt som stod i hans makt för att hon inte skulle känna sig underlägsen exet som redan "gjort" allt det där.

Kanske lite ot, men egentligen samma problematik.

Lycka till

• KatjaB

Jag kan ju berätta att när jag hälsade på hos min sambos mormor så satt nummer till alla i familjen på hennes kyl, där stod Simon & xxx (hans ex) o nummer hemm, telefon osv.
    Det var sedan han bodde ihop med sitt ex, när det fortfarande stod kvar efter ett år suddade jag själv ut hennes namn och skrev lite skämtsamt "den nya tjejen" och vårt nummer. Då sa hon att hon aldrig ens tänkt på att det stod kvar.
    Tror att det nu efter 4 år fortfarande står "nya tjejen" där, hehe

Så det behöver inte vara av elakhet som bilden stod kvar, utan att den bara blivit kvar.

• Agnes A

Nej, jag tror definitivt inte att bilden fanns kvar av elakhet, utan troligen har släktingen bara blivit hemmablind och ej tänker på att den finns där, men det stack till...

Jag är väl medveten om att min sambo har flera ex sedan innan, men att se ett bröllopsfoto på den man älskar mest, på "den lyckligaste dagen" i deras liv var lite bläää rent ut sagt.
    Men som sagt, jag är övertygad om att det ej satt där för att jävlas, de har bara helt enkelt ej tänkt på det.

Svar på tråden Han har varit gift förr - hur komma förbi detta?