till minne av en icke närvarande
Min pappa gick bort för snart ett år sedan. Han fattas mig, som Mattis sa om Skalleper...
Hur hedrar ni minnet av en bortgången på bröllopet?
Min pappa gick bort för snart ett år sedan. Han fattas mig, som Mattis sa om Skalleper...
Hur hedrar ni minnet av en bortgången på bröllopet?
Vi skrev några rader i fest programmet. Typ att vi sänder en extra tanke till de som inte kunde närvara och så skrev vi ut deras namn.
Tja, vi förlovade oss på farfars dödsdag och gifter oss dagen efter morfars dödsdag. Mer hedrande kan det väl inte bli?
Tja, vi förlovade oss på farfars dödsdag och gifter oss dagen efter morfars dödsdag. Mer hedrande kan det väl inte bli? Sen har jag tänkt dela min bröllopsbukett och lägga hälften var på deras gravar istället för att kasta den :)
Att tända ett ljus under ceremonin kan vara ett jättefint sätt att låta din pappa vara med. Kanske kan VF säga något också?
Vi har funderat på detta med! Kanske ett inramat foto någonstans på festen där folk passerar med en liten text under. Vi har några stycken som vi saknar och funderar på hur vi ska göra med det!
Vi har skrivit ett par rader i vigselprogrammet som hänvisar till en solros stående på altaret. Solrosen var min pappas blomma. Efter vigseln kommer min mamma att ha ansvar för att se till att blomman följer med oss till brudskålen i närliggande lokal och middagen senare på kvällen.
Vackert att lägga brudbuketten på deras gravar, min pappa valde bort grav annars hade jag "snott" sin idé...
Det här har jag också tänkt mycket på. Min pappa gick hastigt bort för 1 1/2 år sedan och jag skulle så gärna ha velat att han fick uppleva mitt bröllop! Vår vigselförrättare kände min pappa väl och skulle kunna säga något under vigseln om pappa, men jag vet faktiskt inte om varken jag, min mamma eller flera av våra vänner kommer att kunna behålla den lyckliga känslan om man i denna stund skänker pappa en tanke.
Det är jättesvårt! Som ni förstår är sorgen fortfarande så stor att risken att jag och flera av oss blir "för" rörda att det tar udden av lyckan, men jag skulle absolut vilja hedra pappa på något vis. Tar till mig tipset om en blomma som får symbolisera hans närvaro, jättefint.
Min farmor gick bort när jag var mindre och då fick jag en berlock med hennes bild i av farfar och farmors syster. Den bär jag vid speciella tillfällen då hon inte kan vara med men är med mig i sinnet som på studenten, vid min förlovning eller om jag ska sjunga solo t.ex. Jag kommer antagligen ha den på bröllopet, eller ett av farmors halsband som hon bara hade vid riktigt festliga tillfällen. Så bär jag henne med mig.
Sen får vi se om farfar orkar stanna här i jordelivet tills mitt bröllop, annars kommer jag nog att tända ett ljus för honom i festlokalen typ och ställa min bukett bredvid. Men hoppas, hoppas att jag inte behöver tänka på det.
Jag & min fästman har bestämt oss för att tända ljus för dem som inte kan vara med oss i kyrkan. Jag tror personligen att de som inte finns med oss i kroppslig form finns med oss andligt.
Mina kära gudföräldrar/faster o farbror dog tragiskt i Tsunamin, o vi har valt att viga oss på min gudmors födelsedag 20/8-11
Känns fint att hedra henne så.